en_liten_man's PV544F -65

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav en_liten_man » 12 06 03, 1:37

Detta är varför jag gillar forum som dessa. Det finns oceaner av kunskap. Har researchat lite och kommit fram till att det är så som Arne säger.

Tänker dock försöka få loss bulten och sätta dit nya tror jag. Får väl böja om dem... Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra då jag inte har någon gassvets att värma med. Sen kanske det inte är rätt metod?
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man

Inläggav en_liten_man » 12 06 27, 7:36

Nu har man varit i garaget en sväng. Har plockat ner framvagnsbalken för att se om det var rost på balken och på rambenen. Rambenen är helt ok. två ställen jag behöver laga lite. Balken är i sämre skick, som syns på bilderna. Frågan är om man skulle jaga en ny eller om man ska ge sig på att laga den. Vad tror ni?

Balken:
Bild
Bild
Bild

Tomt var det här...
Bild

Min hemmabyggda liggbräda, inget garage med självrespekt kan vara utan en sån! :wink:
Bild
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man

Inläggav Mattias Lavett » 12 06 28, 7:22

Svårt att säga om framvagnen , ser ut att vara många stora hål, kapa bort dom lappar som är ditpunktade & lämna den på blästring innan du börjar svetsa nåt, då kommer dom åt att blåsa ur den invändigt med,
ser ju lite rostig ut invändigt i fjädersätena mm så den kan vara för dålig att rädda.

eller åk på närmsta skrot & kolla om det finns nån PV där ;)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Inläggav en_liten_man » 12 06 28, 10:42

Hm... Vad kan blästring av en balk kosta? Har ingen alls erfarenhet av sådana jobb.

Kom på att jag har ju en framvagn till som jag fick med då jag köpte bilen, syns på näst sista bilden. Får ta och kolla om den kanske är i bättre skick först kanske...

Annars får jag leta reda på en skrot här i krokarna.
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man

Inläggav Mattias Lavett » 12 06 28, 10:57

en_liten_man skrev:Hm... Vad kan blästring av en balk kosta? Har ingen alls erfarenhet av sådana jobb.

Kom på att jag har ju en framvagn till som jag fick med då jag köpte bilen, syns på näst sista bilden. Får ta och kolla om den kanske är i bättre skick först kanske...

Annars får jag leta reda på en skrot här i krokarna.

blästerfirmorna brukar ta ca800-1000kr/timmen & en balk bör väl inte ta en timme att blästra men det blir kanske lite bärarmar mm som åker med samtidigt?
, alternativet är väl att köpa nåt rostborttagningsmedel & lägga den i ett bad med sånt.

sök på blästring / lastbilslackering / industrilackering eller så på eniro så kanske du får upp nån firma i hemtrakterna & ring & fråga, många såna mindre firmor kan semstestänga ett par veckor, så det kanske är bra att vara snabb på det om du vill ha det gjort nu.
när det gäller sånt här med tjock plåt är det ju bra med "kraftig" lastbils/industri blästring

TÄNK PÅ ATT BLÄSTRING INTE biter så bra på underredsmassa ,
den måste du skrapa bort innan.

exempel på citronsyrabad

i bad
Bild

efter badning några dagar med stålborstningar under rinnande vatten 1ggr /dag
Bild

Själv har jag en kompis som blästrar åt mig
Bild
Medlem nr15416
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Inläggav Blomquist » 12 06 29, 9:08

en_liten_man skrev:Tänker dock försöka få loss bulten och sätta dit nya tror jag. Får väl böja om dem... Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra då jag inte har någon gassvets att värma med. Sen kanske det inte är rätt metod?

När jag gjorde det så skar jag ur en klyfta ur bulten. Sen förvärmde jag och böjde bulten, svetsade
ihop den med hjälp av MIG på riktigt hög strömstyrka.

Detta tillvägagångssätt valde jag för att ha lbra koll på hur mycket böj det blev.

Om den rostiga balken hade varit min så hade jag slängt den och skaffat en bättre, det finns
så mycket annat man kan laga här i världen.
Blomquist

Inläggav en_liten_man » 12 07 02, 5:59

Hm... Det där med kapa och förvärma låter ju vettigt. Dock får jag lyckas lura in mig i en lite bättre utrustad verkstad för det. Ska nog inte vara nån omöjlighet iofs.

Balken på bilderna har jag inte gjort något åt. Jag kollade på den extrabalken jag fick med, det var i mycket bättre skick. Lagade den på 3 ställen så nu har jag en bra balk. Bilder kommer senare, glömde kameran :oops:

Har även lagat rambalken på undersidan där framvagnsbalken ska ligga, fick kapa bort en del för den lagning som fanns var inget vidare. Mitt hobbysvetsande med flusstråd vart mycket bättre. Bilder på det kommer också.

Har ett hål kvar att svetsa igen på rambalken. Sen blir det montering av framvagnen, med ny bussningsats och smörjnippelsats från CVI. :D
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man

Inläggav en_liten_man » 12 11 12, 11:53

Hm, länge sedan jag uppdaterade här.

Har iaf lagat klart balken och rambenen samt skruvat ihop höger sida av framvagnen. Nya bussningar och nipplar.

På vänstersidan så har jag stött på lite patrull då bulten till undre länkarmen rostat fast i spindeln. Dessutom skulle bulten till stötdämparen böjas så man får tillräckligt styrutslag. Har tyvärr inte tillgång till gassvets att värma med.

Har fått tag i ett större garage som jag får tillgång till efter årsskiftet och det kommer inte hända allt för mycket innan jag har flyttat dit misstänker jag. Dock står den ju med halv framvagn så om någon har en vänsterspindel i bra skick att sälja som inte är alltför långt bort skulle jag bli glad! Eller iaf en ok skick som jag kan skruva dit när jag flyttar den.
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man

Inläggav Mattias Lavett » 12 11 13, 9:20

tråkigt när man stöter på såna problem, jag kan ha nån liggande men då är det ju skicka som gäller.
återkom med ett PM till mig om du inte hittar på närmare håll.
Medlem nr15416
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Inläggav en_liten_man » 13 01 09, 12:25

Jag har nu flyttat bilen. p3

Lösningen blev att köpa Biltemas navavdragare och några timmars filande för att få den att passa. Sen vart det lite pusslande av delarna jag hade för att få till en provisorisk framvagn. Hade ju en extra spindel men den satt det ju en trumma på så det blev till att dra loss både trumman och skivan och byta plats på dem. Dock är den övre länkarmsbulten väldigt sliten och glappar ca 2-3 mm i sin "gänga" över hela längden samt att stötdämparbulten var av så det blir nog att försöka få till den första spindeln.

Däremot har jag nu en tredjedel av 100 kvm och lite mer arbetsbänkar och plats så det kommer bli enklare att pyssla med bilen. Vi får väl hoppas att det händer lite mer nu då.
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man

Inläggav en_liten_man » 13 01 11, 9:39

Såhär bor den numer:

Bild
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man

Inläggav gusten » 13 01 11, 1:02

Den ser ut att ha det ensamt där...
gusten

Inläggav en_liten_man » 13 01 11, 1:19

Sant. Dock tror jag det beror på att vi precis flyttat in i garaget och mina polare har inte släpat dit alla sina saker än. Är bara jag som hunnit det än så länge. Jag tror det kommer bli trångt så småning om... Man har ju den där egenskapen av att samla på sig så kallade bra-och-ha-saker :mrgreen:

Den kommer förmodligen få en lyft till höger om sig så småning om.

Ska dit och klappa på den imorrn och bilden är tagen igår så det är nog inte så illa. :D
Har än så länge ingen större ordning, ska dit lite hyllor och verktygstavlor och liknande. Det mesta är bara ditställt just nu.
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man

Inläggav classic_volvo » 13 01 14, 8:49

Garageplatsen såg "luftig" ut...gott om plats. Vad blir nästa steg med bilen nudå...i nya garaget? :)
/ sven
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo

Inläggav en_liten_man » 13 01 15, 8:39

Är ganska gott om plats. Mycket trevligt.

Bild från när jag kom till garaget i lördags med motorn jag fick av Gustaf.
Bild

PVn får nog vila lite medans vi fixar iordning lite i garaget.
Det som står på schemat vad det gäller PVn då jag kommer igång med den igen är att fixa vänstersidan av framvagnen. Högersidan är ju klar med nya bussningar och nipplar.

Sen är det nog lite mer rostlagning av golv och det mest kritiska så den klarar besiktning. Efter det är det att fixa i ordning en motor som funkar. Ska öppna och kika på om motorn jag fick av Gustaf är nått att ha. Givetvis kommer bilder.
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt