Ska det vara packning eller o-ring

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Päpa » 12 07 19, 7:01

Bilagan packning rör 003.jpg finns inte längre
Jag undrar om det ska vara någon packning mellan röret o nippeln och isf vad för sort o var hittar man en sån, så funderar jag även om det ska vara någon packning eller o-ring på tempgivaren? Motorn är en B16.
Päpa
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 02 09, 7:00

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Mattias Lavett » 12 07 20, 7:01

vad är det för rör? kylvatten eller?
kanske kan funka med en koppar/aluminum/bakelit-bricka

till givaren ska det inte vara nån packning vad jag vet. har då aldrig monterat nån sån själv.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Arne » 12 07 20, 8:24

Ska nog funka med koppar eller alu. packning på bägge ställena.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Päpa » 12 07 20, 12:18

Tack för, det ska söka passande då.
Mattias Lavett skrev:vad är det för rör? kylvatten eller?
kanske kan funka med en koppar/aluminum/bakelit-bricka

till givaren ska det inte vara nån packning vad jag vet. har då aldrig monterat nån sån själv.
Det är väl till värmepaket, en går till motorblocket och den andra till termostathuset.
Päpa
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 02 09, 7:00

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav JanneR » 12 07 20, 1:56

Om jag hade ditt läge så skulle jag i det översta fallet sätta dit en ringformad gummipackning med plana anliggningsytor alltså inte det som man normalt kallar o-ringar. I det nedre fallet så håller jag med dom som sagt att där inte behövs någon packning.

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Päpa » 12 07 20, 3:58

Någon som vet var man kan hitta plana gummipackningar? Har kollat på Momentun i ett annat ärende o där hade dom bara vanliga o-ringar.
Päpa
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 02 09, 7:00

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Torbo » 12 07 20, 7:54

Päpa skrev:
packning rör 003.jpg
packning rör 006.jpg
Jag undrar om det ska vara någon packning mellan röret o nippeln och isf vad för sort o var hittar man en sån, så funderar jag även om det ska vara någon packning eller o-ring på tempgivaren? Motorn är en B16.



På giveren skal det ikke være pakning, men kun en konisk tetning, og derfor må det være helt rent inni hullet.
Den gjengede nippelen må gå lett på giveren, som kan smøres med olje. Ellers vil røret tvinnes...
Bild
Det andre røret kjenner jeg ikke til, men en gummipakning fra en rørlegger vil nok duge.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Päpa » 12 07 21, 1:13

Det gick dåligt när jag skulle skruva dit tempgivaren, har inte kollat så någa märkte jag eftersom hålet där givaren ska sitta är större än givaren. Så nu måste jag skaffa en reducering/bussning eller vad nu rördelarna kallas, brukar givaren passa direkt i toppen utan någon rördel mellan. Har jag fått tag i någon konstig topp för den som sitter där nu är inte den som hörde till motorn från början.
Har även satt dit ny oljetrycksgivare och undrar om man törs dra in den helt så själva "muttern" på givaren tar mot toppen eller far gängorna då, tycker inte det börjar gå speciellt tungt när man drar, har kanske för stor nyckel :?
Tack för all hjälp hittills :D
Päpa
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 02 09, 7:00

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Mattias Lavett » 12 07 21, 5:28

Päpa skrev:Det gick dåligt när jag skulle skruva dit tempgivaren, har inte kollat så någa märkte jag eftersom hålet där givaren ska sitta är större än givaren. Så nu måste jag skaffa en reducering/bussning eller vad nu rördelarna kallas, brukar givaren passa direkt i toppen utan någon rördel mellan. Har jag fått tag i någon konstig topp för den som sitter där nu är inte den som hörde till motorn från början.
Har även satt dit ny oljetrycksgivare och undrar om man törs dra in den helt så själva "muttern" på givaren tar mot toppen eller far gängorna då, tycker inte det börjar gå speciellt tungt när man drar, har kanske för stor nyckel :?
Tack för all hjälp hittills :D

du ska nog inte dra oljetrycksgivaren så hårt, det är väl koniska gängor på den om jag inte minns fel? lite gängtejp eller tätningsmedel på dom gängorna,

Ang tempgivaren så finns det toppar med olika storlek på hålet. , jag har haft topp med en adapter till tempgivaren, se bilden nedan..
Bild
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Päpa » 12 08 24, 7:57

Mattias Lavett skrev:
Päpa skrev:Det gick dåligt när jag skulle skruva dit tempgivaren, har inte kollat så någa märkte jag eftersom hålet där givaren ska sitta är större än givaren. Så nu måste jag skaffa en reducering/bussning eller vad nu rördelarna kallas, brukar givaren passa direkt i toppen utan någon rördel mellan. Har jag fått tag i någon konstig topp för den som sitter där nu är inte den som hörde till motorn från början.
Har även satt dit ny oljetrycksgivare och undrar om man törs dra in den helt så själva "muttern" på givaren tar mot toppen eller far gängorna då, tycker inte det börjar gå speciellt tungt när man drar, har kanske för stor nyckel :?
Tack för all hjälp hittills :D

du ska nog inte dra oljetrycksgivaren så hårt, det är väl koniska gängor på den om jag inte minns fel? lite gängtejp eller tätningsmedel på dom gängorna,

Ang tempgivaren så finns det toppar med olika storlek på hålet. , jag har haft topp med en adapter till tempgivaren, se bilden nedan..
Bild

Hör och häpna alla här som hjälpt mig när jag frågat, den startade idag och gick riktigt bra. Men... det läcker vatten vid tempgivaren. Vattnet kommer vid A men jag tror att det beror på att jag var till rörmokaren å fixade en bussning till toppen där tempgivaren passar något så när bra, den var ganska glapp i gängorna men med lin så blev det bra. På givaren är det ju en koniskt kant(B) som ska göra det tätt som jag fattar det men när jag skruvat ihop det så går själva kabeln dra lite in och ut för det koniska går nog inte emot något. Är det någon specialbussning som behövs till toppen, vet någon hur man får det tätt där
Manage Attachments
Päpa
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 02 09, 7:00

Re: Ska det vara packning eller o-ring

Inläggav Mattias Lavett » 12 08 24, 8:18

det borde PV klubbens ordförande kunna svara på, Stefan Linerudt som köpte min PV med motorn på bilden :)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron