Barnstol

instrumäntbräda, stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Barnstol

Inläggav Volvo 142GT » 14 01 29, 7:14

Kan någon berätta lite om erfarenheter med en modern barnstol i en PV? Förr satt stolar fastspända på ett annat sätt än idag. Hur gör man med fästpunkter? Fram eller bak? Gärna med några bilder.

Tack på förhand!
PV445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Volvo 142GT

Re: Barnstol

Inläggav Stefan_B » 14 01 30, 9:36

Jag har förvisso inte haft barnstol i nån PV, men nog borde det gå att lösa. Är det en framåtvänd eller bakåtvänd stol? Är den bakåtvänd bör det nog vara en modell med stödben mot golvet, i alla fall om den ska sitta bak, eftersom framstolarna inte har någon spärr på ryggstödets fällfunktion. Bra och moderna rullbälten på alla platser är givetvis också att föredra.
Remmarna framåt måste man ju också fästa i något, hittar man inget så skulle jag tro att strategiskt placerade bultar genom golvet och fästöglor är en bra lösning, i alla fall om inte golvet är rostskadat. Någonstans i huvudet har jag dock att man egentligen inte får tillverka egna bältesfästen, det ska vara originalfästen. Om detta gäller innebär det att inga barn kan åka PV eftersom det är lag på att barn ska vara bältade? Jag för min del tvekar dock inte att tillverka bältesfästen och skjutsa ungarna, jag kommer att göra det på bilen som du kan läsa om i denna projektråden:
att-reparera-en-retroaktiv-trad-om-att-halla-sig-pa-sparet-t2265.html
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B

Re: Barnstol

Inläggav dalkarl » 14 03 15, 7:57

Jag har haft två Britax Hi-way i baksätet på min duett utan bekymmer, den har stödben. Remmarna som monteras dras enkelt runt fästena för förare/passagerarstol. Självklart måste det finnas bälten i baksätet, jag hade midjebälten men ska nu ge mig på att montera trepunktsbälten då detta krävs för framåtvänd stol. Tyvärr ett rätt rejält projekt, men man vill ju att det sitter fast ordentligt om man säger så..

Bild

Duetten är ju så fiffig så de kan klättra i via bakdörrarna, en PV är lite bökigare på det viset. I framsätet skulle jag säga inte är några som helst bekymmer, eller skillnader mot en modern bil. Har numera en framåtvänd stol i 3-punktsbältet fram.
dalkarl

Återvänd till Interiör, kupé o dyl...