PV 444 - 1954

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 04 16, 2:58

Det är ett rör för vakum mellan förgasare och fördelare
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 04 21, 7:31

Lite el jobb.
Lokaliserade positionsljus och blinkers ljusens kablar och fixade dit det så det fungerar.
Placerade batteri i bakluckan och drog ny kabel fram till instrument panelen samt monterade in huvudbrytare, tändnings brytare och startknapp.
Bild
Provisorisk racing lösning.
nu fungerar Blinkers, positionsljus, tändning samt start och avstängning.
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 05 03, 7:40

Man ser min kamrat Jimmy på bilderna för han meckar mycket kaross & motor, jag gillar detaljer å el, lite fler arbetsbilder på vad vi gör nu, bygger ihop karossen igen...
Bild

Sedan så bygger vi nya stolsfästen.
Bild

Nya ström kablar med lödda kabelskor :-)
Bild



Renoveringen har kostnad i inköp av delar så här långt.

Grenrörs packning : 239:-
Tändkablar på feltema, lite lampor osv... 1050:-
Bränsle tank : gratis
Fördelare : gratis
Generator 12V 60h : gratis
Däck : från egna firman gratis
Framlycktor : gratis
Bensin : bly ersättnings medel : 200:-
Släp hyra + transport hem : 800:-
Summa 2289:-


Kvar : 2 vindrutor för 1000:-

Kan inte räkna in öl & mat för kompisen i kostnaderna :-) :mrgreen:

Besiktning bokad 9 Maj 13,20 :mrgreen:
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 05 05, 6:21

Håller på att testmontera lite front detaljer för att hålla suget uppe :-)

Bild

Ser snyggare ut :mrgreen:

Bild

ser rent ut sagt riktigt bra ut !

Bild

snart så......
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 05 08, 7:44

Eftersom ni gav så snälla kommentarer så skickar jag en update nu...

Eftersom bromstrumman sitter som AS så var jag och hämtade en modernare bakaxel från en PV 1964 som har bättre utväxling.

Den ska plockas i ordning och göras klar utanför bilen innan montering.

Men vi vill likväl kolla gamla axeln så fram med KAPMASKINEN i en bromstrumma värd ca 1500:- ! :lol:
Bild


Bild

man ska inte tänka på pengar när man offrar stora summor.

Börjar plocka rent nya axeln å kolla att allt är bra !

Bild

Bild

Ser bra ut !
Bild

Återkommer senare med mer info !
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

Re: PV 444 - 1954

Inläggav Stefan_B » 14 05 10, 9:06

Ja det brukar inte hagla kommentarer i detta forum, men om man tittar på antal visningar så ser man att det finns en, om än tyst åskådarskara. Hoppas du fortsätter posta, spännande med "vrakbesiktningar", jag fick igenom en Valiant en gång som såg mycket värre ut än din PV...
Bromstrumor kan trilskas, sätt i spänn med avdagare och värm, undvik att slå (lagren mår inge bra). Återmontera med kopparpasta så släpper det bättre senare.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 05 10, 9:29

Stefan_B skrev:Ja det brukar inte hagla kommentarer i detta forum, men om man tittar på antal visningar så ser man att det finns en, om än tyst åskådarskara. Hoppas du fortsätter posta, spännande med "vrakbesiktningar", jag fick igenom en Valiant en gång som såg mycket värre ut än din PV...
Bromstrumor kan trilskas, sätt i spänn med avdagare och värm, undvik att slå (lagren mår inge bra). Återmontera med kopparpasta så släpper det bättre senare.

Tackar....
Beslutade mig för att behålla original axeln, den ska få en renovering framöver nästa vinter , kul att behålla ifall den ska ombyggas till original så alla delar som tas bort som är original behålls för att antingen säljas eller sparas...
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

Re: PV 444 - 1954

Inläggav Blomquist » 14 05 10, 10:13

Hänger inte riktigt med, ni sågar sönder en trumma för att kolla skicket på originalaxeln(?)
och sen kollar ni skicket på 64:a-axeln och den var ok. Eller hur var det egentligen?
Hur som så ville jag bara tipsa om att hjulcylindrarna på 64:an kanske inte riktigt
lirar ihop med resten av bromssystemet. Jag skriver KANSKE, för jag har aldrig joxat
med Volvo äldre än 1962.
Fortsätt posta bilder, det här börjar ju bli spännande. Var det i nästa vecka den skulle in till besiktning?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: PV 444 - 1954

Inläggav Duett_Anders_ » 14 05 11, 12:32

Om du inte fått tag i några vindrutor så har jag liggandes 2st!
Duett_Anders_
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 02 07, 5:17

Re: PV 444 - 1954

Inläggav Stefan_B » 14 05 11, 9:03

Jag tror att de äldre och nyare bromsarna går ihop, visserligen var det olika dimensioner på hjulcylindrarna bak före och efter -58, men framcylindrarna och huvudcylidern hade samma dimension. Möjligen var arean på bromsbanden olika? Det vitiga är ju hursomhelst att inte bakhjulen låser före framhjulen.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 05 11, 10:05

Blomquist skrev:Hänger inte riktigt med, ni sågar sönder en trumma för att kolla skicket på originalaxeln(?)
och sen kollar ni skicket på 64:a-axeln och den var ok. Eller hur var det egentligen?
Hur som så ville jag bara tipsa om att hjulcylindrarna på 64:an kanske inte riktigt
lirar ihop med resten av bromssystemet. Jag skriver KANSKE, för jag har aldrig joxat
med Volvo äldre än 1962.
Fortsätt posta bilder, det här börjar ju bli spännande. Var det i nästa vecka den skulle in till besiktning?


Vi var och hämtade en nya axel först och sedan kapade vi bort trummorna, bromsbackar osv passar mellan 54 & 64 så det var lungt, vi chansade inte !
Sedan hade nyare axeln NYA hjulcylindrar så jag tog genomgår nya axeln innan så allt är i topp skick innan den monteras.

Duett_Anders_ skrev:Om du inte fått tag i några vindrutor så har jag liggandes 2st!


Intressant : Pris ?

Stefan_B skrev:Jag tror att de äldre och nyare bromsarna går ihop, visserligen var det olika dimensioner på hjulcylindrarna bak före och efter -58, men framcylindrarna och huvudcylidern hade samma dimension. Möjligen var arean på bromsbanden olika? Det vitiga är ju hursomhelst att inte bakhjulen låser före framhjulen.


Stämmer bra all info stämmer bra !
Dom passar ihop bromsarna samma diameter och allt, det som skiljer sig är att nyare är juserbar om man vill ha det eller så monterar man de äldre bromsskölden och behåller äldre moteringen utan justering.

ps, jag stormtrivs på detta forum på nätterna när jag sitter och läser och kollar alla andras bilder inför nästa meckdag så man är förberedd!

och till alla som tycker det ska vara turbo och plast raketer hälsar jag snällt med denna bild :wink:

Bild

från Vårmönstringen i Lindesberg 2014... kaffe är gott !
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 05 12, 9:57

Jaha lite mer bilder och info ! :P

Jimmy jobabr vidare med att DEMONTERA gamla axel medan jag latar mig med NYA delar till nya begagnade axeln....

Alltid härligt med NYA lager till drivaxlar:P
Bild

Jimmy jobbade vidare med den ena axeln som satt på PV för att få loss bromsskölden.. skiten sitter trots kapning, värm och luft trycks driven hammare , sedan vart det storslägga igen :lol:
Bild

Bild

Bild

Sedan dök en kamrat till oss upp i garaget Glenn !

Bild

Jag upptäckte att ett lager var felmonterat i nya axeln och inte fan hade vi en avdragare så jimmy byggde en och han var måttligt road över detta !
Bild

Tack för mig sålänge...
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 06 08, 2:48

Inpassning av ny bakaxel från en årsmodell 1964.

Bild
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

Re: PV 444 - 1954

Inläggav Arne » 14 06 08, 6:28

Hur gör du för att montera momentstagen, de som sitter ovanpå klumpen på 544 axeln. Har du skurit ur en karosseridel från en 544 som ska sitta under baksätet där momentstagen ska sitta?
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: PV 444 - 1954

Inläggav duTTen » 14 06 08, 7:20

Arne skrev:Hur gör du för att montera momentstagen, de som sitter ovanpå klumpen på 544 axeln. Har du skurit ur en karosseridel från en 544 som ska sitta under baksätet där momentstagen ska sitta?



Jääääävlar....
Det där var nyhet för mig , oj då nu blir det till att fixa lite med det åxå.

I min enfald trodde jag att det var bara att bulta dit eftersom alla mått stämde i bredd , det som saknades var styrplattorna för bärarmarna och min 444H har ingen momentstag orginal ovanför klumpen ( diffhuset ) bara momentstaget som sitter tvärs över.

som du ser på denna bild av orginal bakaxeln.
Bild

Blir till att kolla efter matriel på jobbet och sedan bygga någon bra lösning då om det måste finnas ett momentstag ovanför diff huset ! vad tror ni ?
Min lilla hobby firma med reserv delar ! https://www.facebook.com/tccgarge
duTTen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 02 02, 8:14

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron