av Torbo » 15 03 21, 7:02
Overflaten på bandene er også viktig. Og de må være fra samme fabrikant på hver side (tror jeg). I alle fall er dette ganske følsomt.
Jeg pleiler å rense opp hvert annet år, før EU-kontroll. Pusse over med 120 slippapir og passe på at alle beveglige deler går lett.
Det er også smart å justere dem likt. Manualen sier vel justere til båndene låser og 12 tenner tilbake. Jeg pleier å ta 8 tenner tilbake for å få god brems. De må liekvel ikke "subbe". Altså må tromman gå lett rundt.
I høst tok jeg trummarna i svarven og fikk veldig bra bremser.
Det er jo fristende å sette inn skivbromsar, men man kan jo få en tung pedal, utan servo.
Dessuten kan det bli overbremsing bak, da skivebremser krever mer trykk.
I prinsippet bør skille kretsene, fram/bak, og sette inn servo for kretsen framme. Selv har jeg ikke kommet så langt. Jeg tar heller jobben med nøye ettersyn.