Mellanarm + pitmanarm Duett

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Blomquist » 15 09 13, 12:12

Undrar om någon vänlig själ med reservdelskatalog för B16 skulle kunne upplysa numret på mellanarmen till styrningen, alltså den som sitter på hjälpsnäckan. I B18katalogen står den listad med nummer 661488-7. Även pitmanarmen är av intresse, den står som 663127-9. Som jag läser det så är det samma till PV och Duett, men jag skrev Duett i rubriken ändå.
Tack på förhand
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Mattias Lavett » 15 09 13, 7:55

Det är andra prylar på B16 bilar mot B18 , behöver du nå mått/foton? , jag har en komplett Duett B18 framvagn liggande löst som jag ska renovera i vinter.
Om inte jag minns fel så skiljer vissa saker mellan duett/pv (bla själva balken)
Har även lite B16 delar jag kan mäta/fota.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav pv-kille » 15 09 14, 8:52

B16 hjälpstyrarm har 651797 enl. katalogen.
pv-kille
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 11 01, 11:00

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Blomquist » 15 09 14, 9:26

Hej, tack för svar! Jo att det är olika grejer är jag klar över.
Jag har satt dit styrarmar och paralellstag från B16 på en senare Duett. Funkar klockrent, MEN jag
upplever att framhjulen "kastar" vid fullt rattutslag om jag åker på ojämnt underlag.
Framvagnen är korrekt inställd på verkstad. Om de delar jag efterfrågar nummer på har annan längd
kan ju det vara orsaken. Jag skulle då alltså ha ändrat styrgeometrien som det heter.
För tjugo år sen hade man kunnat krypa in under
någon B16-Duett på gatan, men i nutid är det rätt så långt mellan parkerade B16-Duetter...

Skall kolla med polaren som har en 50tals Duett om mått. Återkommer
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav pv-kille » 15 09 14, 10:06

Om det är olika längd vet jag inte men kan kolla med mina bilar, iaf är det en annan utformning av delen själv, det är kanske orsaken till detta?
pv-kille
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 11 01, 11:00

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Mattias Lavett » 15 09 14, 10:24

Skiljer i längd på styrstag med, nu har jag inte exakt koll på mått men tog några bilder på förmiddan.
Dessutom tror jag paralellstaget ska sitta i inre hålen på B16 styrarmar, då dom vinklar annorlunda. Kommer strax.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Mattias Lavett » 15 09 14, 10:37

B18 pv med tillfälligt monterad B16 framvagn. Bild
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Arne » 15 09 15, 10:27

Det passar inte att blanda styrstag, pitmanarm, styrspindlar mm. mellan B16 och B18 PV/Duett.
Svängradien på B18 är snävare än på B16.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Stefan_B » 15 09 16, 6:42

En mycket bra och talande bild. Har aldrig haft riktigt koll på vad som skiljer i styrgeometrin mellan B16 och B18, men nu är det uppenbart!
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Mattias Lavett » 15 09 21, 8:09

Stefan_B skrev:En mycket bra och talande bild. Har aldrig haft riktigt koll på vad som skiljer i styrgeometrin mellan B16 och B18, men nu är det uppenbart!

Ja det skiljer ganska mycket & syns ju extra bra när jag satte dit denna framvagn för att ha bilen flyttbart när jag renovera orginalet. :-)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Arne » 15 09 22, 7:17

Svängdiametern på PV fram till 544B är 10,6m och från PV 544C är den 9,6m. Duetten vet jag inte men förhållandet på skillnaden torde vara densamma.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Blomquist » 15 09 24, 1:18

Ovanligt bra respons på mitt inlägg, rena lavinen. Tackar! Bilden med de två systemen paralellt är ju ganska talande.
Det får väl helt enkelt bli så att jag byter ut styrarmar och paralellstag mot B18-grejer. Surt som faan då jag kostat på framvagnsinställning på verkstad.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Arne » 15 09 25, 6:43

Jag tror du även måste byta spindlarna, spindelarmen som sitter mot styrstaget är anpassade i längd.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Mellanarm + pitmanarm Duett

Inläggav Blomquist » 15 09 26, 6:58

Hej, nej det är lugnt, allt annat är ju B18 original. Det var på grund av böjt paralellstag att det hela började.
Att montera B16-grejer var en ekonomilösning då jag hade det inom räckvidd för ett bra pris,
men i slutändan blev det alltså diametralt motsatt...

Synd att det inte finns B18-grejer med smörjnipplar att köpa.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst