Jo, besiktningen är nog inga problem med den plåten. Fortsättningen blev som följer: Den främsta delen av trösken kom jag åt att laga lite mer seriöst, då den är åtkomlig inne i framskärmen.
Inne i hjulhuset behöver man ju inte vara lika noga med formningen av plåtarna när man svetsar kant i kant, om man inte vill och har gott om tid, förstås. Det ska ju ändå underredsmassa över sen…
De här bilderna är bra att ha sen om jag nån gång ska lös med framskärmarna och svetsa klart. Genom att jag nu svetsar det som går kant i kant och det som jag inte kommer åt som lappar, behöver jag inte göra om allt om så blir fallet.
I originalutförande är falsen uppvikt mot tröskellådan mitt för domkraftfästet, men jag hakar ur den och punktar plåtarna underifrån istället. Så här skulle jag ha gjort även om jag gjort lagningen permanent, om jag inte hade gjort som vänster bak: struntat i falsen och gjort en kälfog istället.
Vidare har jag gjort en besiktningslagning av förargolvet, det är ett så hemskt lappverk att jag nästan inte vågar visa det…
Jag använde en massa spillplåtbitar, men har i alla fall helsvetsat. Även här har jag sett till att jag inte svetsar fast något som försvårar framtida byte hel golvplåt. Och det lär behövas, ty denna börjar anta tesils-status.
Allt för nu, städat i garaget har jag gjort också (fast det verkar nog inte så…)
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".