Tjena !
Nyreggad här, i skrivandes stund.
Tänkte jag skulle visa er lite vad som händer i garaget, då de hela spårade ur en hel del.
Hade en klassisk svart -53 för nått år sen, väldigt solid och härliga patina. Bilen var frisk och gick bra då motorn var utbytt te en b16 sport med dubbla SU, vrölade gott ! För ett tag sen fick jag syn på en svart -53 på blocket och saknaden över min gamla pv gjorde sej påmind. Såg i annonsen att de va en gammal arbets-kamrat som skulle sälja av lite av sina bilar.. Ringer upp och tjabba lite rent allmänt va han gör nu för tiden och vilka bilar han har kvar och vise verse (Ja lever i hotrod/custom svängen annars och han åker lite v8 också) Nog om de. En stund senare sa han "fan du ska få ett jävligt bra pris, för de e klart att du ska ha en svart -53a igen" då han gillade min förra och visste att de skulle bli bil av "liket" han lyckades sälja te mej.. Så då kunde han ge ett "kompispris" och så blev de.. Jag åkte och köpte bilen direkt ! Den blev stående hos han nån månad för de var semester tider och ett ryggskott kom lägligt precis innan köpet så tid och värk gjorde så den fick stå utan ett tag.. Under tiden köpte jag lite nya plåtar, reservdelar etc så jag kunde iaf börja på den när semestern va över och så blev de.. Bilen fraktades upp te en kompis i småland (där ja även jobbar) vilket va perfekt då jag kunde va kvar när ja jobbat klart för dagen och skruva på bilen..
Då min kompis har alla verktyg och kunskaper i plåt bockning, kryp och sträckmaskin engelskhjul med mera, med mera.. Så fick han i uppgift att hjälpa mej med den överläggande rosten så skulle ja ta hand om små rosten och allt annat (vilket vi kom fram te att de va dumt och köpa golvplåtar när vi/han kunde gjort dem själva, men dem va redan inhandlade och skadan va på så vi redan skedd)
Nu te de hela där de spårade ur, bilen skulle "bara" rostlagas inför en kommande besiktning. Asså en såkallad "Besiktningsrost" sen vet ju alla som hållt på med rostiga bilar att de alltid blev mer än man hade tänkt sej i från början.. Började demotera bilen sedan körde man loss med "Slagmejslen" och då blev de lite extra hål här och var.. När bilen va helt över gången förstod vi snabbt att de va ett lik.. Valet blev ändå att de måste lagas upp (fråga mej inte varför men så blev de)
Väl i gång så började kompisen sakta på rosten medans ja fokuserade på nerplockning av bilen skärmar front inneskärmar fram kapa väck fragmentet av "balken" som var obefintlig.. Jag svetsade dit ett nytt rör och sen brakade de loss då kompisen har syrabad så nämnde han "Vi kan ju lägga ner kylaren, luftrenaren fronten i badet och lite annat småskit så blir de rent" sagt som gjort.. Så blev de och patinan ja skulle försöka behålla försvann samma sekund grejerna åkte ner i badet, och mer grejer åkte ner ju mer man tog bort på bilen..
Sen kom nästa smäll då kompisen sa, ska du inte pulverlacka innerskärmarna nu när du har dem rena och fina. Varför inte tänkte jag, och dem blev bra. En liten rostlagning i hörnen innan och en bult te infästningen te skärmen på var sida innan sen va dem som nya och där spårade de rejält.. Allt börjades plockas bort på motorn, och blästrades rena sen pulvarlack och när allt runt omkring började bli så fint även värmepaketet blästrades och lackades då kom beställningarna i gång.. Då skulle man ju ha nya fina slagar och klämmor nya skruvar här och var och motorfärg beställdes samt tråg och ventilkåps-packning.. Rosten började bli mindre i takt med mina utsvävningar (oväntad puts i motor-rummet) och ständigt gjorde kompisen mej påmind om saker "ahhh gör de med medans du har de väck plockat" för de fick ju inte ha en gammal olackad sak jämte en nylackad.. Haha han e boven i de stora hela att de gick så här långt, men jag misstycker inte.. Man hade inte räknat me detta jobb som kom te långt där i från.. Skulle ju "bara" ta hand om små rosten och bromsar etc för bilen skulle igenom bilprovningen.. Drivlinan e bra så den behöver de inte göras nått med. Plockade väck frakmentet av avgas systemet och ja där var ju en "bricka" som höll fast systemet, va tror ni hände.. Jo ja ställde mej direkt vid blästern och blästrade av den också och den fick smaka på pulverlack den också.. Blev ett "Gift" att ha tegång te saker jag inte har själv och enklart och snabbt e de ju också.. Så många saker som skett har skett just för de "går så snabb" och att "varför inte ta de nu när grejerna e borta och öppet att komma åt" ett faktum i denna kråksången blev att bilen blev mycket dyrare och de tar mycket längre tid än beräknat.. Men de får de va värt i slutänden, kunde köpt en solid bil för samma pengar som va hel och besiktad..
En sak ja lärt mej att köpa en bil de fattas mycket grejer på kan bli dyrt, Har vatt en trogen kund på VP-Autoparts senaste tiden kan ja säga ! Ursh men de e väl bara och bita i de sura äpplet.. En kostnad på 1300 ungefär kom när ja behövde en ny huvedbromscylinder, med allt där te vill säga bromskontakten skruv brickor och förgreningen etc.. En sur utgift som jag helst hade sluppit..
Nu har ja tjatat sönder er lite om mitt lik som iaf kommer bli en bil av igen, med mycket tid och pengar senare vill säga.
Så nu te de roliga, Bilder de gillar ju alla.. Ska försöka få med lite text och förklaringar mellan varven när ja har en stund över..Men nu kommer ja mest köra på med bilder ett tag, fråga gärna på om saker och ting de e bara kul =) om ni ser nått som e helt galet eller bara nyfikna och vill kommentera nått !
Innan kvällen e över lovar ja att jag ska fått in lite av bilderna, måste bara få över dem på datorn i från telefonen.. Ingen super kvalité men bilderna gör sin uppgift iaf
Ha de gott sålänge gott folk, så hörs vi snart igen