av tom.svensson75 » 16 02 20, 7:48
Tjena.
Det är väl lika bra att börja i början av historiken! Jag har lyckats komma över en Duett från 1967 med hela 18343 km på mätaren. Jag har aldrig riktigt intresserat mig för bilar, jag är mer en hoj person. Men när jag fick möjligheten att köpa loss denna ur mina ögon sett, skönhet så var det inte mycket att diskutera!
Jag kan absolut inget om bilar, mina kunskaper och erfarenheter sträcker sig så långt som att jag bytt däck och ratt! Så ja det ska bli spännande att sätta igång med renoveringen av denna skönhet! Givetvis har jag god hjälp från folket runt i kring mig så jag kommer inte göra något utan att ta hjälp, något jag bla lärt mig av att skruva hoj!
Planen är enkel! Motorn är en B20 som går som en klocka men elen behöver dras om, den funkar men det ser inte bra ut och kablarna är till åren så ja det är ett måste! Någon som har el-schema att tillhandahålla? Det är lite plåt som ska bytas, lagas och lappas men av den informationen jag fått från kunniga vänner så är det största jobbet att fixa skuffen! Inga bärande balkar är angripna vilket var en av dom stora orsakerna till att jag vågade ta mig an detta projekt!
Klädseln och lacken är original vilket också var en trygghetsfaktor vid beslutet att köpa bilen! Som jag ser det, om lacken är original (vilket även stämmer med alla papper) och bilen i sig inte är rostigare så finns det inga "dolda" fel under massa spackel samt att dragkrokens fästning är utan direkt rost angrepp. Det är det lilla jag tror mig kunna om bilar men ska jag var riktigt uppriktig så vart jag kär i bilen så fort jag såg henne så jag letade nog bara "ursäkter" att få köpa henne, och uppenbarligen lyckades jag övertyga mig själv haha...
Jag kommer byta fjädringen då den är som en gungstol i en vattensäng, den är smått livsfarlig att framföra och köras ska den! Det är lite "sådana" uppgraderingar som står på listan men jag kommer inte pimpa den på något annat sätt än att säkra min framfart på vägarna och jag kommer ta den tid det behövs för att hitta dom delarna jag känner mig nöjd med både visuellt och säkerhetsmässigt för jag vill som sagt inte att hon ska se annorlunda ut än originalet! Lackeringen kommer däremot inte bli gul, jag vill gärna tona ner intrycket av "se mig hör mig älska mig"!
Så med tiden lär jag komma med fler foton, frågor och funderingar. Jag har nu försökt i 15 min att bifoga ett foto men jag får bara att bilagekvoten är uppnådd????
Ha det bäst och rulla försiktigt