Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Djo » 13 02 22, 3:54

Hejsan har fått tag i en pv från 57 just nu går tankarna i att få på en 140 framvagn och en 240 bakaxel och 240ins bromssystem.

Funderar även på en volvo b20 med m40 eller om man har tur en m41a.

Finns det några nackdelar med detta eller tycker ni dessa moderniseringar är vetiga?

undrar även om m40/41 går att sätta fast med orginal m30is uphängning eller om man får göra eget där?

Vet att 140 framvagnen är bredare och även så 240 bakaxel tycker dock dom ligger såpass nära att det kan kvitta endå tänkt mig en smakfull bredning senare. Så fälgar med vetigt utseende ska ej vara något problem att få ditt.

Är nu så att detta är ett stort projekt med mycket rostlagning och såvidare så kommer ta något år äre tänkt så tänkte se vad ni tycker om detta och planerna kan ju ändras under resans gång.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Arne » 13 02 22, 8:43

Växellådsfästet lär nog passa, men förstärkningen under kardantunneln är i vägen och krdantunneln är nog lite för smal för att rymma en M41. M40 går däremot bra att montera i.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Djo » 13 02 23, 8:51

Arne skrev:Växellådsfästet lär nog passa, men förstärkningen under kardantunneln är i vägen och krdantunneln är nog lite för smal för att rymma en M41. M40 går däremot bra att montera i.


Okej tackar för svar då vet man det :D

ingen annan som har något att komma med angående 140 framvagn och 240 bakaxel?
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Arne » 13 02 23, 10:43

Svaren på hur man bygger om med 140 framvagn och 240 bakaxel finner du säkert på sävarturbo http://forum.savarturbo.se/ Där finns många kunniga som bygger om bilar.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Djo » 13 02 23, 5:21

Arne skrev:Svaren på hur man bygger om med 140 framvagn och 240 bakaxel finner du säkert på sävarturbo http://forum.savarturbo.se/ Där finns många kunniga som bygger om bilar.


Okej får kika där då tackar för länk. :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Blomquist » 13 02 23, 9:38

Hej, vad gäller framvagnen så är det en ganska väl beprövad modifiering,
kräver en del,kapning och svetsning i rambenen. Du får ökad spårvidd
vid de ingrepp du planerar, men det har du väl kanske redan klart för dig.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Djo » 13 02 24, 8:59

Blomquist skrev:Hej, vad gäller framvagnen så är det en ganska väl beprövad modifiering,
kräver en del,kapning och svetsning i rambenen. Du får ökad spårvidd
vid de ingrepp du planerar, men det har du väl kanske redan klart för dig.


Jo känns som en vetig modifering när man börjar kolla runt lite. spårvidd var det första jag jämnförde när jag började kolla vist blir den något bredare men inget som kommer störa mig.

Tackar för svaret nu äre bara få tag i dessa grejer också haha inte det lätaste.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Arne » 14 04 04, 11:00

Vill man ha tvåkrets bromssystem i en PV och behålla bromspedalen i originalutförande så är detta ett alternativ.
http://www.dalhems.se/Search.aspx?search=113-611-015BD
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Mats Andreasson » 16 09 04, 9:12

Varning varning varning!
Jag har just avslutat en ombyggnad till tvåkrets bromssystem på min PV 544 B och räknade då en del på vilken diameter bromscylindern bör ha. Min slutsats är att VW-cylindern som rekommenderas i inlägget här ovanför har alldeles för liten diameter vilket gör att cylindern skulle behöva vara mycket längre än den är för att kunna trycka ut tillräckligt med bromsvätska. Enda sättet att kunna bromsa utan att den går i botten är att ha bromsarna absolut maximalt utjusterade - så fort beläggen har slitits det minsta kommer den att bottna vilket betyder noll bromseffekt. Samma sak om ena kretsen skulle börja läcka - då går kolven i botten på direkten, och då är det ju ingen större vits med tvåkrets... Konstigt att besiktningen godkände trådstartarens bygge, tycker jag! Eller är det jag som tänker fel?
P.S. Jag använde en tvåkrets huvudcylinder med samma diameter som originalet, d v s en tum eller 25,4 mm, från firman Wilwood Racing. Säljs bland annat av Dalhems. Mycket rimligt pris, dessutom! D.S.
Mats Andreasson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 01 31, 6:25

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Kalle » 16 09 06, 8:00

544F Bruksskick
Kalle
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 01 15, 8:58
Ort: Kronoberg

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Kalle » 16 09 06, 8:00

544F Bruksskick
Kalle
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 01 15, 8:58
Ort: Kronoberg

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Blomquist » 16 09 09, 9:33

Vi hade en medlem här tidigare som byggde om sin Duett med denna cylinder.
Han ändrade slaglängden på pedalen.
Man kan läsa om det här: post7523.html?hilit=tvåkrets#p7523
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Volvo pv modernisera lite tror ni om detta?

Inläggav Mats Andreasson » 16 09 09, 11:00

Kalle: Ja, den cylindern menade jag!
Blomquist: Att ändra slaglängden på pedalen (det vill säga flytta infästningen på pedalen för den tryckstång som går vidare till huvudcylindern) påverkar inte om kolven går i botten i cylindern eller inte. Det gör bara att pedalen inte går i golvet (vilket inte heller är så kul, förstås...).
Mats Andreasson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 01 31, 6:25


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron