diffbyte M27 => M30

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

diffbyte M27 => M30

Inläggav Oscar » 16 12 22, 9:33

Har tänkt byta differentialen modell: M27 Salisburg till en M30 som har en skylt: siffrorna 43.10 och 4.30 Vad de betyder har jag ingen aning om.
M27:an har ett stort radialglapp på pinjongen som gör mig bekymrad o därför tänkte jag byta.
Vet inte utväxling på dessa båda. Inte heller om det går att byta direkt som de är, förutom difflagrena på M30 pga diameterskillnaden på drivaxelrörena.

Någon som vet?
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: diffbyte M27 => M30

Inläggav Arne » 16 12 23, 2:50

Det passar inte att plocka grejor mellan M27 och M30. M27 kronhjul sitter på 8 st. bultar och M30 kronhjul sitter på 10 st. bultar. Heter inte axeln Dana Spicer?
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: diffbyte M27 => M30

Inläggav Oscar » 16 12 24, 8:14

Det var synd. Men kan jag byta hela bakaxeln komplett med diff o allt?
Fast M30:ans drivaxelrör har större diameter?
Såg att schimsena vid broms skölden är samma storlek på båda, men om längden är olika på axeln? o ev ngt annat som skiljer dem åt.
Bilen är en amazon combi 1964 som jag kör med som vardagsbil, så kan inte ha den stående alltför länge.
Någonstans läste jag om ”Salisburg” men kan ha förstått fel.
Får passa på att önska en God Jul.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: diffbyte M27 => M30

Inläggav Arne » 16 12 24, 9:27

Är det en Amazon blir det genast enklare. Tag en komplett bakaxel från en Amazon -67:a eller nyare, svetsa om fästena så de passar på en -64:a.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: diffbyte M27 => M30

Inläggav Kalle » 16 12 26, 6:20

Hej!
Jag har inte kunnat se någon skillnad på combins infästning mellan årsmodellerna. så det är nog enklast att leta upp en friskare axel om bytet ska gå fort.
Combin har mycket riktigt Salisbury axel på de flesta, senare årsmodeller fick visst svensktillverkade axlar.
Men enligt de uppgifter jag har läst så monterades Salisbury axlar parallelt med de svenska på det hela taget verkar det lite rörigt när man försöker läsa in sig på vilka axlar som monterades på.
Det går ju förstås att flytta över fästena till en annan axel men om det är en bruksbil så kanske det tar för lång tid.
/Kalle
544F Bruksskick
Kalle
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 01 15, 8:58
Ort: Kronoberg

Re: diffbyte M27 => M30

Inläggav Oscar » 16 12 29, 7:36

Tack för dessa uppgifter o får önska er ett Gott Nytt År på samma gång.
Nu har jag varit under bilen o jämfört bakaxeln M27 på min amazon och en M30 som legat o skräpat bakom ett lider. Utåt sätt verka de vara likadana. De 2 klenare stagena ( torque rod ) är olika till utseende. M27 profilformat medan M30 är rörformat. Allt annat verkar likadant. Så satsar på detta byte o hoppas att inget oförutseende tillstöter.
Men en jädrans röra mellan olika bakaxlar tycks det finnas!

Bild
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Re: diffbyte M27 => M30

Inläggav Arne » 16 12 29, 2:31

M27 har axelröret 57 mm oeh M30 har axelröret 63 mm.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: diffbyte M27 => M30

Inläggav Oscar » 16 12 29, 7:10

Ställer det till problem? Kollade så det är samma schims storlek på M30 o M27. Så åtminstone existerande broms sköldar borde kunna användas.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron