Duett som bruksbil

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Duett som bruksbil

Inläggav Jonask » 17 01 17, 5:40

Hej!
Lägger upp en ny tråd då den första inte går att öppna.
Mitt namn är Jonas och jag har en byggfirma i Norge som är inriktad på underhåll av gamla byggnader. Jag har länge varit på jakt efter en duett att ha som arbetsbil när det passar för att det hade klätt firman.
För egen vecka sedan lyckades jag lägga vantarna på exakt den modellen jag var ute efter. En duett 59a skåpbil.
Planen är att göra bilen lite mer användarvänlig utan att kapa sönder bilen på något vis.
Minplan är:
Lite vässad b20, sitter redan 4-växlad låda i
Skivbromsar fram, bak? Bara fram? Vad tycker ni?
Bakaxel med utväxling som passar dagens hastigheter bättre. Med skivbromsar? Vilken axel tror ni passar bäst?
Jag har tänk att sänka bilen och jag har fått tag på 17" plåtfälgar som ska på för att få lite mer stuk på bilen men går det att göra något åt väghållningen förutom att byta bussningar osv? Kan man montera krängninshämmare bak? Isf finns det universal kit som är lätt att anpassa?
Bilen ska få endel ny plåt och en hellackering. Original färgen vår grå men jag är lite sugen på att lackera den i en Audi grå som heter nardo grey och lacka taket vitt. Alla lister, handtag, stötfångare osv ska köpas nytt.
Men vad tänker ni är bäst att använda för delar?
Tack på förhand!
Mvh Jonas
[url=https://postimg.org/image/qj545b8dz/][img]https://s23.postimg.org/qj545b8dz/IMG_0222.png[/img
Jonask
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 01 16, 11:02

Re: Duett som bruksbil

Inläggav Jonask » 17 01 17, 5:43

Ni kan ta bort den tråden som inte går att öppna. Tack! Mvh
Jonask
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 01 16, 11:02

Re: Duett som bruksbil

Inläggav Arne » 17 01 18, 9:10

Hej!
Skivbromsar fram går bra att montera om du tar skivor och okhållare från Amazon 1 krets 3-kolvsok. Skippa skivbromsar bak det blir betydligt jobbigare och behövs egentligen inte. Antagligen har du utväxling 4,56:1 på bakaxeln, ta innandömet från en PV 544 1962 eller nyare så får du en bakaxelutväxling på 4,10:1, montera i en M41 växellåda (overdrive) då får du en bra utväxling. Det sitter bladfjädrar bak på Duetten, se till att bussningarna är i gott skick, att göra en Duett med bra väghållning är inte så enkelt. Du kan ju alltid förbättra den med nya stötdämpare och fjädrar ev. montera en kraftigare krängningshämmare fram, dessa heter IPD och jag tror KG Trim säljer dessa till PV 544, mende passar också till Duett. Nedre inre länkarmsbussningarna kan du ersätta med puryetan i stället för gummi, dessa är hårdare och håller betydligt bättre än original gummibussningar. Du rymmer inte hur breda fälgar som helst på denna bil så mät noga vad som kan passa.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Duett som bruksbil

Inläggav Jonask » 17 01 19, 1:12

Tack för nyttig information Arne!
Passar m41 lådan med od utan att man måste bredda kardan tunneln?
Vilka bakaxlar kan man ta inmaten ifrån mer än pv? Passar t.ex 140 eller 240?
jag kommer köpa krängningshämmar fästen och bussningar från en annan bil och bygga en egen krängningshämmare bak. Jag tror att en krängningshämmare bak hade hjälpt mycket på väghållningen.
Dlm nya fälgarna kommer bygga 4cm längre in och 1cm längre ut än det som sitter där idag så det ska passa bra inåt efter mina mått. Utåt har jag tänkt bredda dom så dom kommer precis innanför skjärmkanten.
Med vänlig hälsning, Jonas
Jonask
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 01 16, 11:02

Re: Duett som bruksbil

Inläggav Arne » 17 01 19, 7:53

Du behöver ev. bredda kardantunneln något där od:n sitter.
Har du Dana Spicer bakaxel så heter den M27 och förutom PV:ns pinjong och kronhjul så passar även den från Amazon fram tom. 1966 års modell. Från 1967 och framåt fick Amazon M30 bakaxel, liknande som på 140 och 240. Det finns några sena Amazoner från 1966 som blev utrustade med M30 bakaxel och den gamla upphängningen. Du ser skillnaden på M27 kontra M30 genom att M27:ans axelrör är 57 mm utvändigt och M30:ans axelrör är 63 mm utvändigt. Kronhjulet sitter på 10 bultar på M30 och 8 bultar på M27.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Duett som bruksbil

Inläggav Blomquist » 17 01 20, 11:47

Att sänka bilen vore väl synd, särskilt om den skall gå i byggsvängen.
Hade det varit mitt projekt hade jag lagt timmarna på allt det andra först,
det låter som ett MYCKET stort projekt. Vad gäller bakaxel så kunde en sådan från
en 240 kunna vara en variant också. Men då måste du, såklart, föra över fästen
ifrån den gamla axeln. Inspiration kan hämtas här, där en mycket kunnig person
renoverar och bygger om en 63:a (fast han har pausat rätt länge nu):
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 44215&p=11
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Duett som bruksbil

Inläggav Jonask » 17 01 21, 10:23

Tack för länken!
Jag vill att bilen ska se ut som en fin original bil men lite tuffare därför vill jag sänka lite och få på 17" plåtfälgar med snobbringar, kapslar och vita däcksidor. Smaken är som baken men det tycker jag är tufft. Bilen kommer nog användas mest till möten, mässor och mindre jobb där man inte har behov för mycke verktyg. Jag har tänkt att sänka den med sänkblock så det är ganska fort gjort att plocka bort dom om det inte funkar.
Så här ser bilen ut nu :D
Bild

Bild
Jonask
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 01 16, 11:02


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster