sänka varvet på duett

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

sänka varvet på duett

Inläggav sirduett » 18 07 17, 6:13

hej
har köpt mej en duett
undrar va jag kan göra för att sänka varvet på motorn
ska inte köra race, men glida runt o njuta
o kommer köra längre sträckor o då hade det varit skönt med
lägra varv för ljud o bränsle ökonomi

vilken bakaxel utv ska jag ha o från vilken bil tar jag den
eller finns det nya satser at köpa

5 växlad låda - overdrive. vil inte kapa i bilen
kardanen kan jag korta
sirduett
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 07 15, 8:16
Ort: vid ystad

Re: sänka varvet på duett

Inläggav sirduett » 18 07 22, 4:41

har snackad med lite folk o forskat på nätet så jag kan själv svara på mina frågor
kanske andra är intr då det verkar dåligt med vetskap i detta ämne.

en m41 overdrive låda koplad ihop med en bakaxel från amazon 67 o framåt, dana m30
den går det att köpa drevsats på 3,5:1 hos CVI
ta inte från en herregårdsvagns axel dom har inte samma axel som personbil
på dom sista årsmodelarna ska det sitta dana 30 men är lite tveksam om det var på alla.
då ska man kunde komma ner i mänskliga varv, så man kan sitta i bilen även i 100 km/t :D

nu ska jag bara leta fram dessa delar, vilket inte heller verkar specielt lätt
hoppas någon härinne kan hjälpa mej med delarna
sirduett
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 07 15, 8:16
Ort: vid ystad

Re: sänka varvet på duett

Inläggav Blomquist » 18 07 23, 2:19

Du kommer nog inte undan att kapa i kardantunneln, femväxlat är enda vägen att gå.
Att gå ner till 3,5:1 i utväxling låter lite väl drastiskt i kombination med överväxel, tror
det blir väl segt att komma upp i fart. Men du kanske har tänkt dig att skrämma upp motorn
i samma arbetsgång?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: sänka varvet på duett

Inläggav sirduett » 18 07 23, 3:11

näh har en annan liten plan som involverar en v40 2.0 turbo som står här på gården
jag vill INTE kapa i bilen
så motorn från v40´n ska kopplas på m41 lådan :lol:
o då blir 3.54 utv alldeles perfekt 8)
sirduett
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 07 15, 8:16
Ort: vid ystad

Re: sänka varvet på duett

Inläggav Blomquist » 18 07 23, 4:01

Aha, ja det var ju lite annorlunda(!). Men tyvärr måste man bredda lite i tunneln
för att kunna montera en M41:a. Syns dock knappt, och gummimattan går att få dit.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: sänka varvet på duett

Inläggav sirduett » 18 07 23, 7:22

okay.
är det där vart od sitter man ska bredda ?
trode den passade rakt i, med kortad kardan såklart
sirduett
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 07 15, 8:16
Ort: vid ystad

Re: sänka varvet på duett

Inläggav Blomquist » 18 07 24, 12:10

Hej, ja precis, det är själva overdriveenheten som ställer till det.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: sänka varvet på duett

Inläggav Kalle » 18 07 24, 1:47

Efter vad jag har hört så sitter det M30-bakaxel på Amazon sedanerna från sent 66 och framåt d.v.s. från -67 så är det den axeln.
Kan ju vara lättare att att ta från 67-68 om man vill behålla 1 krets bromssystem.
På Az combi är det betydligt mer komplicerat enligt ryktet.
Det ska ju för övrigt finnas Duettaxlar som är M30 från -67 och framåt men att hitta en kan kanske vara värre.
544F Bruksskick
Kalle
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 01 15, 8:58
Ort: Kronoberg

Re: sänka varvet på duett

Inläggav sirduett » 18 07 31, 4:00

nu har jag hittat en bakaxel från en 67a sedan
ska hämta den imorn
va kan komma fram till borde det vara 3,73:1 i utv på den, det blir sannolikt jätte bra.
skiter i att bygga med v40 motorn i första taget. hinner inte har så mycket annat som ska bli klart
kommer fixa till b18 motorn först med förgaser renovering, nya packningar i hela motorn
hittade packninger på biltema top o bund för ca 700 kr tyckte det var bra pris
sirduett
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 07 15, 8:16
Ort: vid ystad

Re: sänka varvet på duett

Inläggav Blomquist » 18 08 01, 1:23

Kul att det rör sig. 3,73:1 kan inte vara Amazon original. Högsta utväxling på dessa var 4,10:1, men har du tur
som en tokig kanske någon människa har varit där och bytt innamäte.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: sänka varvet på duett

Inläggav sirduett » 18 08 01, 3:18

jaha jag läste mej till att amazon utan overdrive hade 3,73:1
o dom med overdrive hade 4,10:1
är det en 4,10:1 jag har köpt är det skit då kan jag hotta den o 1500 kr i åt helvete
4,10:1 är inte lönt
ska plocka av bakkåpan på den senare o räkna tänder
sirduett
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 07 15, 8:16
Ort: vid ystad

Re: sänka varvet på duett

Inläggav Arne » 18 08 05, 1:47

3,73:1 fanns aldrig originalmonterat på Amazonen. Du kan ta innanmätet från en 240 axel M30 eller 1030 och montera in i Amazonaxeln, den passar rakt av och då kan du välja nästan vilken utväxling du vill.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: sänka varvet på duett

Inläggav sirduett » 18 08 06, 4:44

nä det har jag förstått nu i efterhand, man ska inte lita på allt som står på internät
nu är jag lite i valet o kvalet om jag ska bygga om m30 bakaxlen eller lägga på en 240 axel o få skivor bak o bygga 2 krets
sirduett
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 07 15, 8:16
Ort: vid ystad


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster