Bultdimension balk till växellåda - ram?

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bultdimension balk till växellåda - ram?

Inläggav Jörgen » 22 07 10, 8:00

I samband med golvbyte på min Duett -66 tänkte jag byta ut lite rostiga bultar. Det var ju inte helt enkelt, bultdimensioner varierar. Två spörsmål:
1. Vilken dimension har bultarna som fäster växellådsbalken till ramen (6 st)? Verkar inte vara metrisk…
2. Någon som har tips på välsorterad skruv/bult/mutterbutik i Skåne? Dvs som även har tumdimensioner.
Användarvisningsbild
Jörgen

Re: Bultdimension balk till växellåda - ram?

Inläggav Cheva409 » 22 07 11, 1:57

Här i Västerås har vi Tools , dom har mycket i bult och skruv , borde väl finnas
i Skåne också ? :)
Cheva409

Inläggav Jörgen » 22 07 11, 2:47

Ah! Tack! Tools verkar vara tidigare Swedol. Swedols Malmöbutik är den enda butik jag funnit några (men alltför få) tum-dimensioner i. Men det tycks finnas ganska många Tools-butiker ser jag.
Användarvisningsbild
Jörgen

Inläggav Cheva409 » 22 07 12, 7:30

VP-Autoparts i Fristad har också ett ganska stort sortiment
av skruv och bult... :)
Cheva409

Inläggav Jörgen » 22 07 13, 8:12

Någon har räknat ut att man lär sig 90 nya saker varje dag. En imbecill som jag snittar nog högre än så. Jag åkte till Tools (Swedol) i Lund. Där fanns både föredömligt stort utbud av bult/skruv etc, men också en fin själ. Den fina själen (säljaren alltså) upplyste mig om att Volvo uteslutande använde tumgängat fram till 1974. Sedan kunde det hända att man ibland tog vad som fanns i lådorna, dvs det var inte alltid svenskt tumgängat som fanns. Därför kan det ändå vara vanskligt att pricka rätt ibland. Till växellådsbalkens infästning är det grovgängad tum som gäller (har redan glömt själva dimensionen, tror det var 3/8 UNC). Jag blev också förvarnad om att rostfria bultar skär mer än kolstål och kan vara köriga att få i de gamla rostiga spåren. Så ordentlig rengöring med överflödig smörjning är helt avgörande. Blir till att pröva mina nya kunskaper när vädret blivit lite svalare.
Användarvisningsbild
Jörgen

Inläggav Cheva409 » 22 07 14, 8:11

Fint att det ordnade sig... :)
Cheva409

Återvänd till Chassi, bromsar o transmission