Allmän information om Volvo Duett??

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Allmän information om Volvo Duett??

Inläggav Amazon_V8 » 08 01 31, 4:01

Hej
Jag söker information om Volvo Duett.Har gjort en sökning men inte hittat nått av det jag vill veta om Duett,verkar vara svårt att få tag på infomation om denna en gång så vanliga bruksbil.

Mellan vilka år tillverkades dom??Har läst allt från 1949-1969 och 1953-1969??
Årsmodellskillnader??Finns det nån lista
Om den nu tillverkades fram till -69,fanns den då med skivbromsar fram??
Funkar det med amazonens framvagn utan större problem om man vill ha skivbromsar fram??
Hur många olika instrumentbrädor fanns i duetten??Jag har hittat två varav jag är mest intresserad av den äldre med den lilla kepsen över hastighetsmätaren.
Passar en sådan instrumentbräda från en tidig PV i en Duett eller är det rentav samma bräda rakt av??
Vilka olika rattar fanns det??
HK/NM maxgränser??
Hur mycket gemensamt har Duetten med PV??
När slutade duetten med delad fram ruta,gamla instrumentbrädan??
Har också fått för mig att det funnits olika bakljus varav jag tycker dom äldre är snyggast.När försvann dessa??
Lägg gärna in bilder på tidiga duetter här i tråden också.

MVH Micke
Amazon_V8

Re: Allmän information om Volvo Duett??

Inläggav Mattias Johansson » 08 01 31, 7:46

Amazon_V8 skrev:Hej
Jag söker information om Volvo Duett.Har gjort en sökning men inte hittat nått av det jag vill veta om Duett,verkar vara svårt att få tag på infomation om denna en gång så vanliga bruksbil.

Mellan vilka år tillverkades dom??Har läst allt från 1949-1969 och 1953-1969??

445-chassit kom väl 1949, däremot så kom första Duetten med volvobyggd kaross år 1953.

Amazon_V8 skrev:Årsmodellskillnader??Finns det nån lista

Du känner ingen som är med i PV-klubben? I så fall kan du be att få läsa matrikeln där en rätt diger lista finns. Eller så går du med själv. :P

Amazon_V8 skrev:Om den nu tillverkades fram till -69,fanns den då med skivbromsar fram??

Nej.

Amazon_V8 skrev:Funkar det med amazonens framvagn utan större problem om man vill ha skivbromsar fram??

Det kan du nog glömma, däremot passar Amazonens skivbromsar utan större modifikationer på Duettframvagnen. Eller så monterar du framvagn från 140-serien vilket dock medför lite mer jobb.

Amazon_V8 skrev:Hur många olika instrumentbrädor fanns i duetten??Jag har hittat två varav jag är mest intresserad av den äldre med den lilla kepsen över hastighetsmätaren.

De med delad ruta har den med kepsen över mätaren, medans de med hel ruta har den med stoppad överdel och liggande hastighetsmätare. Möjligen kanske de allra tidigaste 445orna hade 444A-modellens bräda, den gröna med centralinstrument.

Amazon_V8 skrev:Passar en sådan instrumentbräda från en tidig PV i en Duett eller är det rentav samma bräda rakt av??

Det är samma bräda, men det skiljer mot vindrutan beroende på om det är delad eller hel ruta (både på PV och duett då alltså). Jag har själv en Duettbräda i min PV.

Amazon_V8 skrev:Vilka olika rattar fanns det??

Åtminstone två stycken, den treekrade banjoratten på de med delad ruta och den tvåekrade helt i bakelit på de med hel ruta. Osäker på om de första 445orna kanske hade ratten med två breda ekrar och signalringen lite "banjo-utformad" som sitter i PV444A.

Amazon_V8 skrev:HK/NM maxgränser??

Motsvarande original B20A har jag för mig.

Amazon_V8 skrev:Hur mycket gemensamt har Duetten med PV??

Frontdetaljer, vindruta (samma ruta som bara är mer upprät på duetten), flertalet chassi- och drivlinekomponenter och ett fåtal inredningsdetaljer.

Amazon_V8 skrev:När slutade duetten med delad fram ruta,gamla instrumentbrädan??

Har för mig att 1960 är brytpunkten.

Amazon_V8 skrev:Har också fått för mig att det funnits olika bakljus varav jag tycker dom äldre är snyggast.När försvann dessa??

Du har för dig rätt, men i övrigt får nån annan svara på den frågan.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Sölve » 09 12 30, 10:47

Mkt intresant tråd med samma frågeställningar som jag själv har. Här får någon duktig kännare rycka in och skapa en hemsida eller så får moderatorerna på forumet fixa till det här. Duetten behöver premieras
Sölve

Inläggav surgubbe » 09 12 31, 12:27

den äldre instrument brädan med kepsen över mätarna sitter svetsad i karossen
på pv i alla fall
surgubbe

Inläggav Mattias Johansson » 09 12 31, 10:28

Sölve skrev:Mkt intresant tråd med samma frågeställningar som jag själv har. Här får någon duktig kännare rycka in och skapa en hemsida eller så får moderatorerna på forumet fixa till det här. Duetten behöver premieras

Jag hade tänkt lägga upp en FAQ-del här som kan bli som en liten kunskapsdatabas, man ska bara få tummen....ja, du vet. :oops:
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Mattias Lavett » 09 12 31, 11:17

Mattias Johansson skrev:
Sölve skrev:Mkt intresant tråd med samma frågeställningar som jag själv har. Här får någon duktig kännare rycka in och skapa en hemsida eller så får moderatorerna på forumet fixa till det här. Duetten behöver premieras

Jag hade tänkt lägga upp en FAQ-del här som kan bli som en liten kunskapsdatabas, man ska bara få tummen....ja, du vet. :oops:

låter fint...se bara till att tvätta tummen innan du suger på den :lol:
skämt åsido , det skulle vara jättefint det.
men kanske nån typ av låsning på den tråden så all uppdatering får gå via dig & en separat frågetråd till den FAQ-delen så man slipper flera sidor med konstiga funderingar när man letar fakta.
bra eller dålig idé??

v2
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Inläggav Mattias Johansson » 10 01 01, 2:49

Mattias Lavett skrev:
Mattias Johansson skrev:

låter fint...se bara till att tvätta tummen innan du suger på den :lol:
skämt åsido , det skulle vara jättefint det.
men kanske nån typ av låsning på den tråden så all uppdatering får gå via dig & en separat frågetråd till den FAQ-delen så man slipper flera sidor med konstiga funderingar när man letar fakta.
bra eller dålig idé??

v2

Precis det var min idé...
Men du vet...Tummen... :roll:
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Sölve » 10 01 03, 11:41

:lol:
Sölve

Återvänd till Allmänt om volvo