av Lars Bd » 08 10 14, 7:18
Skippa stroboskopet och ställ motorn på ca 22° före övre dödpunkt vid kompressionstakt cylinder 1, avgasventilen på cylinder 4 håller då på att stänga eller har precis stängt.
Vrid fördelaren så långt moturs det går och vrid sedan medurs tills en gnista kommer, antingen monterar du ett tändstift med kabel direkt i tändspolen eller så stoppar du lillfingret i tändspolen, tändningen ska naturligtvis vara påslagen.
Man måste se till att alla glapp är minimerade dvs motorn ska dras åt rätt håll till 22° och ej dras till 15° och tillbaka till 22°, av samma anledning ska fördelaren vridas moturs först och sedan medurs till gnistan kommer.
Kolla även att rotorn då pekar mot strecket på fördelaren och samtidigt mot tändkabeln för cyl 1.
Kolla även membranet i förgasaren så att inga sprickor/revor förekommer.
Finns det sedan bensin i förgasaren ska motorn starta.
Cylinder 1 är närmast vattenpumpen så det är rätt.
Hålet i insuget är avsett för en vacumnippel till vevhusventilation, skruven tyder på att grenröret kommer från en B20 som setat i 140 eller amazon.
Vilken originalförgasare duett hade 67-69 vet jag inte men övriga volvo hade då stromberg, tidigare 62-66 hade alla B18A zenit fallförgasare.