Ska kolla ventilspelet och membranet nu. Eventuellt kör jag komp.prov med. Plus "mekanisk" tändkontroll. Bara för att se att jag ligger rätt.
Nu vet jag inte vilken maskin det är i, knappast orginalmotorn. Vet inte hur man ser vilken B18-typ det är och vilken förtändning det ska vara mer exakt. På B20 vill jag minnas att dom sänkte förtändningen i serviceinstruktionerna i
modern tid. Samma med ventilspel med för den delen men jag kör 0,4-,45. Det skiljer ju så lite mot dom som ska ha större - i detta sammanhang.
När det gäller sotet menade jag på ventiltallrikarna. Som då inte tätar om det kommit flagor.
BMW-exemplet handlade om kolvtopparna. Motorn gick runt som den skulle när jag fick den men vid rengöringen utv. så la jag den ner och sen var det som kolvarna slog i toppen. Men det var sotet som inte fick plats, allt som lossnat hamnade på ena kanten av kolven och sen slogs det fast när jag försökte snurra veven.....