trimma b18 -64 tips någon?

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

trimma b18 -64 tips någon?

Inläggav jontobee » 09 01 09, 5:10

Hej jag funderar på att trimma min b18 som sitter i min -64 enkel förgasare. vill ha upp effekten lite så tips på vad man ska göra och hur mycket det ger skulle vara intressant. Hur har ni gjort?

grövre avgasystem
dubbla förgasare
kam
topp
mm.

ex. vad behöver man göra för att få ca 100hk?
jontobee
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 10 26, 1:52

Inläggav surgubbe » 09 01 09, 8:48

plana toppen ett par mm k kam senare
grenröret för stromberg förgasare
men åk med enkel su hif 6 eller
dubbla su hif 6 på su insug
så har du ca 100 hk eller
lite mer med dubbla förgasare
om motorn är frisk
du kan gärna montera b20 topp
för lite mer effekt tänk i så fall
på att använda b20s topp packning
2tums avgas sysstem glöm extraktor
grenrör volvos eget funkar bättre
än dom flesta
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

tack

Inläggav jontobee » 09 01 09, 10:25

surgubbe skrev:plana toppen ett par mm k kam senare
grenröret för stromberg förgasare
men åk med enkel su hif 6 eller
dubbla su hif 6 på su insug
så har du ca 100 hk eller
lite mer med dubbla förgasare
om motorn är frisk
du kan gärna montera b20 topp
för lite mer effekt tänk i så fall
på att använda b20s topp packning
2tums avgas sysstem glöm extraktor
grenrör volvos eget funkar bättre
än dom flesta


okej jag är rookie på allt detta har varit i hojvärlden tills nu dumma frågor men vad är hif 6 för förgasare (dyr?) :oops:

det var exakt ett sådant svar jag var ute efter :D

Om man ska köpa billigt "bondtrimm" vad är det då som gäller? Det är förstås det som skrevs men är det relativt enkelt att hitta på typ blocket? k-kam samt denna förgasare m.m.?
jontobee
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 10 26, 1:52

Inläggav surgubbe » 09 01 10, 8:27

hif är den nyare su förgasaren med integrerat
flotörhus sitter bla på dom flesta b21 om inte
på alla. 6an betyder 1 3/4 tum ca 44 mm
en affär på ett par hundringar och funkar
otroligt bra. K-kam borde nog gå att hitta
på blocket ja så länge sen man trimmat
volvo nu på den tiden fanns ju grjerna
att köpa på konsum nästan
gren röret du skall ha är b18 67och nyare
eller alla b20 eller sportens insug för
dubbla su(aluminium)och separat
avgasgrenrör går oxo att kapa
bort insugs delen från ett standard
grenrör
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav surgubbe » 09 01 10, 4:12

ett tips oxo försök hitta en B20 E topp
eller helst en komplett B20 E satt i 140
gl inte så lätt numera som på 80 talet
har bästa standard toppen och efter
ett visst datum har dom större ventiler
har k kam standard
har väl kring 130 hk vad jag minns
hitta en sån gå genom den och
montera dubbla su plana toppen
ett par milimeter så har du en
skojig rapp motor och pven
blir en liten raket
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Amazon_Sleper » 09 05 15, 3:07

Kör med gamla modellen av SU hs6 mycke bättre räcker längre i effekt å överlägset snyggare En fint Portad topp med Gamla modellen av B20 satt fram till 71tro ja har mindre F-rum

E toppen e bara en Planad orginal lite större i början av insuget men de ger inget ventiler mm är de samma..

Å en K-kam ska ge dryga 120hk utan problem om de är rätt insjusterat :wink:

Sen extraktor ger inte så mycke i effekt men därimot i vrid på låg å mellan registret :wink:
Fast på din motor behövs de inte om du inte ska ha de lilla sista hästarna..
Hellre lysna till den kolv som sprack än allri ha trimma=P

Åker: Volvo 245 -90, Chevrolet Caprice -78 och Volvo 145 -70.
Skruvar: Volvo Pv -61, Volvo 144 -67, Volvo Amazon -67, Ford F150 -89
Amazon_Sleper
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 05 15, 2:45
Ort: Sollefte

Inläggav surgubbe » 09 05 15, 5:43

dom extraktor gren rör jag provat har gett både
sämre vrid på låga varv och varvat sämre det
som funkat allra bäst för mig är volvo b20 E
gernröret i broms bänk har man många gånger
kommit fram till 5-7 hk mer än dom bästa
extraktor rören nu har jag ju inte provat
förståss var enda grenrör i hela världen
men dom vanliga förekommande på
marknaden på 70-80 talet sen gällande
hs6 gentemot hif 6. Hif 6 läker överlägset
minst av dom två mycket lättare att justera
båda är 1 3/4" så varifrån den extra effekten
skulle komma ifrån undrar jag
däremot finns det en 2"SU på bla
jaguar som ger mer effekt om man portar
sport insuget till två tum sen så har nyare
B20 större ventiler från 73 om jag minns rätt
större förbrännings rummen är väl usa toppen
som har och det går ju lätt kompensera med
att fräsa av den och för 100 hästar behöver
man inte porta nått. Men det är klart
riktigt bra portning herrejösses kam
dubbel webrar jätteborrat strokat mm mm
så paserar man ju 200 hk :D men det var väl
inte vad tråd startaren var ute efter
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Amazon_Sleper » 09 05 16, 5:13

Ja vet att de förut har funnits väldigt dåliga rör tex simons medfler.. Men den modell som Kg säljer altså kopior på Timos rör funkar väldigt bra men som jag sa behövs ju inte på en så snall motororginal räcker upp till ca 140hk..
Ja de där med förgasarna de är bara något jag hört men har inte ett enda läck på mina hs6 :)

Jaha hade för mig de var från 72 dom fick 44/35 men F-rummen e även större på dom topparna, sen finns de ju B20F motorn som har den toppen du mena är en oplanad E topp.. Väljer heller en topp med 42/35mm ventil till en B18 för att F-rumen stämmer bättre anars måste man ju plana så fruktansvärt för å få de funka..

Jo finns ju mycke man kan göra som kosar multum.. Men öppna upp under ventilerna lite å slipa till knölen på avgas de klara dom flesta å ger en fruktad skillnad. Men nu ska vi inte vimla bort tråden för han som starta den :)
Hellre lysna till den kolv som sprack än allri ha trimma=P

Åker: Volvo 245 -90, Chevrolet Caprice -78 och Volvo 145 -70.
Skruvar: Volvo Pv -61, Volvo 144 -67, Volvo Amazon -67, Ford F150 -89
Amazon_Sleper
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 05 15, 2:45
Ort: Sollefte


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron