Tändfördelar fundering!!

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Tändfördelar fundering!!

Inläggav Wire72 » 09 05 15, 9:37

Slog upp garageportarna för första gången i år och min blåa pv544 stod där ännu och såg matt ut, ingen trädgårdstomte som har skruvat ihop den under vintern inte..

Sitter en B18 motor med 4 petad låda i min Pv544 från 1965.. Saknar dock hela fördelaren med axel.. Har en B20 från en 1969:ans 142:a som är komplett kan man flytta över fördelaren med axeln från B20 till B18???

Funderar ev. om man ska byta hela motorn, från 142:an till Pv:n då den i 142:an är fullt körbar. Pv:ens motor vet jag inget alls om förutom att den går runt.. Är det något specielt man bör tänka på eller måste göra om för ett sådant byte??
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina
Wire72
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 07 08, 8:06
Ort: Norrbottens m

Inläggav Kalle » 09 05 15, 10:37

Vill du prova att dra igång din gamla B18 så flytta över fördelaren och testa.
Vill du använda din B20 för att du har bättre grepp om den så byt hela motorn.
Inga större skillnader.
Se till att du använder PV:ns kopplingskåpa, kolla höjden på urtrampningslagret.
Om du tänker använda B20:ns förgasare och grenrör behöver du ett nytt främre rör. annars kommer jag inte på något speciellt.
Kalle
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 01 15, 8:58
Ort: Kronoberg

Inläggav Mattias Johansson » 09 05 15, 12:29

Dessutom så får du ju en liten effektökning med B20-motorn och det kan ju vara bra om du ska köra Le Mans. :lol:
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Wire72 » 09 05 15, 2:27

Blir en stor effekt höjning, :D

Har ev. fått tag i fördelare komplett, så efter som jag aldrig lossat elelr ställt in en motor för montering av fördelaraxael, så monterar jag gärna inte lös den på den fungerande B20:n men är det samma så ska jag prova med ev. den nya fördelaren. Motorn i Pv:n ser väldigt fräsch ut,, Pv:n har ju dock inte rullat sedan 1980 talet någon gång..
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina
Wire72
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 07 08, 8:06
Ort: Norrbottens m

Inläggav Wire72 » 09 05 16, 2:00

Någon som vet hur man ställer motorn i grundläge när man monterar ned tändfördelar axeln??
Är helt novis på detta område :roll:
Har ingen rep.bok eller liknande info att gå efter..
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina
Wire72
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 07 08, 8:06
Ort: Norrbottens m

Inläggav Amazon_Sleper » 09 05 16, 2:16

Wire72 skrev:Någon som vet hur man ställer motorn i grundläge när man monterar ned tändfördelar axeln??
Är helt novis på detta område :roll:
Har ingen rep.bok eller liknande info att gå efter..


Ställ den på noll markeringen på veven å kolla så viporna på 4an överlappar varandra..
Sen ska jacket i fördelar axeln stå typ 20 över 11 å ska rotorn stå på jacket i fördelaren (1 cylinder i tändläge) gör den inte de utan på motsatt håll så lyft upp fördelar axeln å vrid ett halvt varv sen kan man få dra runt motorn tills den klicka ner i sitt läge i olje pumpen..
Sen e de bara monteraihop å finsjustera tändningen :wink:
Hellre lysna till den kolv som sprack än allri ha trimma=P

Åker: Volvo 245 -90, Chevrolet Caprice -78 och Volvo 145 -70.
Skruvar: Volvo Pv -61, Volvo 144 -67, Volvo Amazon -67, Ford F150 -89
Amazon_Sleper
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 05 15, 2:45
Ort: Sollefte

Inläggav surgubbe » 09 05 16, 4:22

En viktig grej dra inte ner fördelaren med
bultarna fören den verkligen gått ner
ordentligt det är pajat många oljepumpar
på det sättet
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron