Byte av filterpackning bakre vevaxel 544

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Byte av filterpackning bakre vevaxel 544

Inläggav ljungan » 09 05 19, 5:41

Precis som rubriken lyder så har jag inlett ett ingrepp på min pv.
Växellådan bortplockad, och svänghjulet är också bort. Nu återstår frågan vad ska man göra härnäst hur långt in sitter packningen ?

Det finns säkert flera av dessa trådar, men ni får förlåta mej har inte tid att leta igenom.

// Ljungan
ljungan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 05 19, 5:29

Inläggav jonny pv » 09 05 19, 6:49

Hejsan!

Filtpackningen sitter i den aluminiumdelen som sitter med 6 skruvar i blocket samt 2 st skruvar undertill som även håller oljetråget. Om du idag har filtpackning och vill ha ett varaktigt resultat så varför inte byta hela aluminium kåpan mot en som man monterar en stefa tätning (packbox) i.
Finns med jämna och korta mellanrum på Tradera.
Känns det som för mycket ? Gör så här;

Tag bort den låsring som sitter spänd "mellan" veven och alukåpan.Låsringen ser ut som en grov ståltråd.
Innanför den så sitter det en tunn bricka, tag bort den. Nu kan du ta bort filtringen. Gör rent vevaxeln noga utan att slipa med något, det kan vara avlagringar som sitter hårt fast.Montera den nya filtringen, glöm inte att dränka den i motorolja först. Montera brickan och låsringen. När detta är gjort så skall kåpan centreras. Om du inte har Volvos specialverktyg så gör så här;

Låssa ( inte ta bort) dom sex skruvarna plus dom 2 i tråget, så att du kan skjuta kåpan i sid och höjdled. Nu behöver du minst 2 bladmått, helst 4 st.Använd 0,10 mm måttet mellan filtring och vevaxel runt om och drag fast kåpan när du är HELT nöjd med centreringen. Resten har du redan gjort fast tvärt om!

Lycka till ! / Jonny PV
jonny pv
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 05 11, 6:54
Ort: Torshälla

Inläggav Arne » 09 05 20, 6:01

Denna beskrivningen ovan gäller för B18/B20 motorer. Har du en B16 motor så ser det annorlunda ut med två trästickor dessutom förutom filtringen. Är det däremot en B18 motor du har så är beskrivningen som ovan. Normalt sett behöver man inte centrera kåpan om man aldrig tar loss den utan bara byter filtpackningen på plats.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster