Reparationspriser

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Reparationspriser

Inläggav Johannes » 08 04 28, 11:48

Hej!
Jag ska få tillbaka en ganska ansenlig summa på skatten och funderar på att lägga det på min duett.
Till exempel behöver golvplåten bakom förarsätet bytas, vad kan ett sådant jobb gå på hos en plåtverkstad? Är det någon här som är sugen, så säg till!
Säkert skulle en ordentlig rundsmörjning och och uppfräschning av motor och liknande också vara på sin plats, vad kan det kosta? Någon som vet ett bra ställe i stockholmstrakten?
Slutligen, vad skulle en lackering av hela karossen kunna tänkas kosta?

:D
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav gusten » 08 04 28, 1:55

The sky is the limit

En seriös lack stannar inte på under 20000, garagelack kan du nog få för 5000
gusten

Inläggav Johannes » 08 04 28, 3:15

Tack för svar! Beskriv gärna lite mer vad som karaktäriserar en garagelack. :oops:

En följdfråga: Jag gissar att en välbehållen originallack är det som ger mest pengar vid eventuell försäljning. Men hur är det annars; ger en "hel" men sliten originallack mer pengar vid försäljning än en professionellt utförd omlackering i originalkulör?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Lars Bd » 08 04 29, 2:19

Det beror till största delen på vem som är köpare, kulturhistoriskt har alltid en orenoverad bil störst värde men kanske inte ekonomiskt.
Person A som bara vill ha en gammal bil att åka med tycker att en nylackerad bil är snyggare, person B som vill ha en bil med historia anser att en omlackerad bil är förstörd och bara duger som reservdelar.
Värdeökningen vid en omlackering är med stor sannolikhet mindre än vad lackeringen kostade, dessutom kommer allt annat att se halvtaskigt ut om lackeringen är i nyskick tex inredning och krom.
Slutligen en bil med originallack kan alltid lackas om men en omlackerad bil kan aldrig återfå originallacken.
Lars Bd

Inläggav Mattias Johansson » 08 04 29, 4:33

Vill du ha en ny lack, så lacka den, och är du nöjd med originalet så låt bli. Det håller liksom inte i längden att ha sin hobby för att tänka på hur man tjänar mest pengar på den, för det gör man inte i slutänden hur som helst...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav surgubbe » 08 04 29, 9:23

nä vem funderar över hur mycket dom kan få för sina biljeter
till en fotbolls match om dom säljer dom efter machen
surgubbe

Inläggav Johannes » 08 04 30, 8:05

:D

Nä, hade jag velat tjäna pengar hade jag så klart satsat på något annat. Jag frågade mest för att jag var intresserad av hur det låg till.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav thomas » 08 04 30, 9:15

En orginallack på en bil som inte är svetsad, reparerad etc är mer värd om allt är orginal. Men om bilen är reparerad skärmkanter etc, då är nog värdet mer om den är omlackad snyggt än en "fläckig" orginallack...

Garagelack menas med apelsinlack, handmålad, rinningar, flammighet i lacken, kanske inte alltid perfekta matchningar i färgen med mera. Kanske inte alltid så bra underarbete.
Alltså inte ett jobb med kvalité... Inget att bry sig om när det gäller finbilen direkt..
Den som hittar n
thomas

Inläggav sf1972 » 09 06 18, 4:56

beror ju på vem som gör garagelacken :lol:
Användarvisningsbild
sf1972

Återvänd till Allmänt om volvo