Sandbläster ?

Snacka om nästan vad som helst bara det FÖLJER REGLERNA.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Sandbläster ?

Inläggav mpcalibra » 07 08 02, 6:02

Har planer på att skaffa mig en liten sandbläster. Finns ett litet blästerskåp på Biltema som står att det kräver 140L/min. Nån som har ett sånt eller liknande ?

Undrar vad jag behöver för en kompressor till detta? Nån som kanske har en helt annan idê ?

Hur tycker ni jag ska göra? Testade en riktigt sandbläster, Sen dess vill jag inte rengöra på andra sätt :wink:
mpcalibra

Inläggav Arne » 07 08 05, 8:52

Med glasbläster får du högre finish. Det är ok med sandbläster också. Du behöver rätt stor kompressor för att blästra.
Arne

Inläggav mpcalibra » 07 08 06, 3:52

Arne skrev:Med glasbläster får du högre finish. Det är ok med sandbläster också. Du behöver rätt stor kompressor för att blästra.

Okej. vad tror du om man kopplar 2st sånna hära kompressorer:

Luftbehållare: 24 l
Motoreffekt: 2 hk
Genomlupen cylindervolym: 222 l/min
Fri avgiven luftmängd: 145 l/min
Max. arbetstryck: 8 bar

Till biltemas lilla blästerskåp som enligt dom drar 140L/min
mpcalibra

Inläggav Krippa » 07 08 10, 5:55

Jag köpte mig ett sådant där litet skåp på Jula. Vet inte om jag fick ett måndagsex men krånglat har det definitivt gjort.
Har bytt omvandlare till lampan två gånger, glasruta två gånger och blästerhandtag en gång. Glasrutan satt med plåtskruv vilka jag fick byta till genomgående med mutter eftersom sanden tog sig ut.
Dessutom har mitt skåp lucka på sidan vilket gör det småjävligt att byta plastfilmen som skyddar glaset.
Det ska dock sägas att när eländet väl fungerar så blir resultatet helt ok.

Mitt tips blir:
Kan du bygga ett skåp själv så gör det.
Kan du inte, så köp ett sånt här billigt skåp men köp ett med luckan uppåt och i stället för att hälla sand i skåpet så ha en behållare med sand (eller annat blästermedel) bredvid med återföring från skåpet.

Jag har för övrigt en stor rackare till kompressor. Luftåtgången blir ungefär som om du står och blåser med ett vanligt blåsmunstycke.

Hoppas inte mitt oflyt avskräcker dig. :)

/Krippa
Medlem 11976 i Svenska Volvo PV-Klubben.
Användarvisningsbild
Krippa

Inläggav mpcalibra » 07 08 14, 8:21

Krippa skrev:Jag köpte mig ett sådant där litet skåp på Jula. Vet inte om jag fick ett måndagsex men krånglat har det definitivt gjort.
Har bytt omvandlare till lampan två gånger, glasruta två gånger och blästerhandtag en gång. Glasrutan satt med plåtskruv vilka jag fick byta till genomgående med mutter eftersom sanden tog sig ut.
Dessutom har mitt skåp lucka på sidan vilket gör det småjävligt att byta plastfilmen som skyddar glaset.
Det ska dock sägas att när eländet väl fungerar så blir resultatet helt ok.

Mitt tips blir:
Kan du bygga ett skåp själv så gör det.
Kan du inte, så köp ett sånt här billigt skåp men köp ett med luckan uppåt och i stället för att hälla sand i skåpet så ha en behållare med sand (eller annat blästermedel) bredvid med återföring från skåpet.

Jag har för övrigt en stor rackare till kompressor. Luftåtgången blir ungefär som om du står och blåser med ett vanligt blåsmunstycke.

Hoppas inte mitt oflyt avskräcker dig. :)

/Krippa

Det lät ju inte bra. Kanske testar Biltemas istället. Men det kan ju varit ett måndags ex som du sa.

Jag tänkte max lägga 2.000:- på en eller två kompressorer. Vet du hur många l/min fri angiven luftmängd din kompressor ger? Eller hur många Hk den har ?
mpcalibra

Inläggav Krippa » 07 08 14, 6:12

Kompressorn är på 4 hk. Har tyvärr ingen aning om hur mycket den ger per minut. :?
Användarvisningsbild
Krippa

Inläggav mpcalibra » 07 08 14, 10:09

Krippa skrev:Kompressorn är på 4 hk. Har tyvärr ingen aning om hur mycket den ger per minut. :?

Ojdå det var ju mkt o köra med.

Tror ni nån av dessa skulle kunna driva nån slags bläster ?

http://www.verktygsboden.se/?id=69453
-----------------------------------------------------
http://www.rusta.se/product.asp?produkt ... p=31951096
mpcalibra

Inläggav Krippa » 07 08 22, 4:58

Kikade på ett annat forum där man diskuterar det här med kompressorer. Deras rön kan kanske vara till hjälp.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=194820
Användarvisningsbild
Krippa

Återvänd till Off Topic