Volvo Pv544 -65

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Volvo Pv544 -65

Inläggav Wire72 » 08 08 03, 8:58

Här kommer lite bilder på ett av mina projekt,,
Det är en blå Volvo Pv544 från -65, som är rostlagad, men har rost i skärmar kvar att laga samt en massa andra saker som det syns. Har ej gjort något själv på den utan den var på börjad då jag bytte till mig den.. Blir nog inte så mkt. gjort på den detta år men tänkt börja med den till våren nästa år. Kanske handla in lite kompletterande delar samt nya delar osv.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina
Wire72

Inläggav finnen75 » 08 08 07, 1:00

Har du någon tidsplan? När ska den vara färdig?
Användarvisningsbild
finnen75

Inläggav Wire72 » 08 08 07, 2:54

finnen75 skrev:Har du någon tidsplan? När ska den vara färdig?

Har ingen tidsram alls på någon av Pv bilarna, har just gjort färdigt en 144 -69 för besiktning som ska användas som vinterbil, och sen finns det en 145 express som kommer att ta mkt. tid, men tror Pv:en ska få gå före Expressen :wink: Så man får se nästa sommar hur långt man kommer om man inte får ett ryck nu i höst.. ska i alla fall rostskydda golven och kitta i svetsskarvarna och lacka sen lite underredsmassa på det.
Wire72

Inläggav Björn_vlm » 09 06 23, 8:53

Hej...

Jag har också en pv 544 62 samma färg.
Vart bor du??..

Jag har en del svets jobb på min med de mesta är gjort.

Om du har problem att få tag i delar rekomenderar jag HH:s bil 0515-40060 det är firma nummer han svarar endast dagtid billiga delar men fräscha.
Björn_vlm

Inläggav Wire72 » 09 06 23, 8:05

Björn_vlm skrev:Hej...

Jag har också en pv 544 62 samma färg.
Vart bor du??..

Jag har en del svets jobb på min med de mesta är gjort.

Om du har problem att få tag i delar rekomenderar jag HH:s bil 0515-40060 det är firma nummer han svarar endast dagtid billiga delar men fräscha.

Hejsan..
Tackar för infon.. Bor i Boden området i Norrbotten.
Just nu ligger båda mina Pv544:or i dvala när det gäller mekande..
Wire72

Re: Volvo Pv544 -65

Inläggav Wire72 » 09 08 26, 9:35

Nu har man börjat se vad man saknar för delar och sakta men säkert beställt lite delar. Så nästa vecka ska garaget tömmas på delar som man bara lastat in där efter som..
Fick en framskärm, huv kylare, bakaxel gratis idag, inget jag behöver men man kunde ju inte tacka nej direkt till delarna.. :wink:
Nu i första hand ska jag gå igenom och fixa bromsarna runt om.
Sen blir det att montera på en fördelaraxel och kolla om man får liv den b18 motor som sitter i, annars får det bli en B20 som jag vet funkar och går bra.. :)
Wire72

Inläggav Wire72 » 09 08 31, 8:43

Efter en full dag av bärande och stuvande i förrådet och garaget så kan man gå runt bilen.
I morgon ska jag och lillgrabben städa av bänken och sopa ihop lite skräp..
Nya bromscylindrar på väg, nya bromsbackar finns redan, så montering av det mest troligt i veckan, någon som vet om bromsslang från 140 passar eller inte??
Lite bilder från det kalla garaget :(
Bild
Bild
Bild
Wire72

Inläggav Wire72 » 09 09 01, 5:43

Idag hade jag och grabben min lite att göra.. :)
Så sopade av golvet i garaget och sen hissade vi upp framdelen och lossade framhjulen.
Har dock en fundering ang, bilden på bromsbackarna, fästpinnen som ger bromsbacken lite extra stöd ska det sitta en fjäder där mellan bromskölden och bromsbacken som det gör på 140 och Amazon eller???? :roll:

Grabben som gör sig förtjänt av sin veckopeng. Måste dock köpa han egna arbetshandskar.
Bild

Hmm? hur var det nu farsan gjorde..
Bild

Var det så här kanske..
Bild

Sen skulle jag dra fast denna visst..
Bild

Suck!! farsan säger att den inte går att köra ännu..
Bild

Lite underreds jobb att fixa innan vintern..
Bild

Tror det saknas en fjäder här??
Bild
Wire72

Inläggav L.W.L » 09 09 01, 6:28

trevliga bilder! :D
Jag är inte helt 100 om fjädern. Det sitter ju en vid bromsbackarna på lite nyare bilar... men jag har dock inte plockat ner några bromsar från pv.
L.W.L

Inläggav Arne » 09 09 05, 9:52

Nej, det ska inte sitta någon fjäder där.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Inläggav Wire72 » 09 09 05, 2:38

Vart lite mekande idag...
Monterade främre bromscylindrarna idag samt bromsbackar.
Tackar för infon Arne :wink:
Har dock bara monterat dom på plats och ej dragit fast dom hårt, då jag insett att jag vill köpa 2 pallbockar till så jag får upp alla fyra hjulen samtidigt,, Ser allt ut och vara okej?? Sen ska det luftas och fixas det sista på bromsarna.. Fettade även in dom nya lagrena och körde igenom alla fettnipplar i framvagnen när man ändå höll på och kladdade..
Ps. ska to bort dom nya Opel fjädrarna som jag meklat dit :lol:
Bild
Bild

Dom bättre däckena monterade, har snobbringar med men dom jädrans bly vikterna sitter ju ivägen ju :?
Bild

Sen såg jag detta på bilen. antar det är lilla krängningshämnaren eller stabilistatorstaget.
Låg kloss mot styrlederna, Så kan det ju inte vara menat..
Bild

Så provade montera om det så här. men tar ändå i lite,men mkt mindre, dock är inte styrlederna ordentligt fastdragna..
Bild

Hur ska detta sitta egentligen?? Hmm!! kom just på att bilen var upppallad fram till.. det kanske gör sitt :lol:

Sen började jag med bakre bromsarna monteringen, men fick hjärnsläpp och kom inte på hur handbromsvajern ska sitta fast :oops: Börjar undra om jag saknar någon del kanske.. Är ju någon tidigare ägare som lossat ned bromsarna...
Så la mekande på hyllan idag,, Man kan vara efterklok, men handbrooms vajern går jag bet på.. :?
Wire72

Inläggav boz » 09 09 05, 4:49

Det är krängningshämmaren och den ska vara fastskruvad mot ramtassarna
med ett beslag och gummi emellan på respektive ramtass.

Lycka till med resten av bilen=)
//Bosse

Svetsar på en -61a
boz

Inläggav Wire72 » 09 09 05, 6:54

boz skrev:Det är krängningshämmaren och den ska vara fastskruvad mot ramtassarna
med ett beslag och gummi emellan på respektive ramtass.

Lycka till med resten av bilen=)

Vad bra.. då vet jag vad dom plattjärnen och gummikuddarna ska sitta, har en full låda med diverse som jag inte vet vars det ska sitta,, så kul när man inte skruvat isär bilen själv. Sen är det ju tur att man kollat igen och kontrolldragit lite i min Pv544.. såg nämligen att framvagnsbalken bara sitter i varsin bult på varje sida.. Hade inte varit någon hit men en skenade framvagn.. :lol:
Wire72

Inläggav Dalablå » 09 09 06, 12:09

Wire72 skrev:Sen är det ju tur att man kollat igen och kontrolldragit lite i min Pv544.. såg nämligen att framvagnsbalken bara sitter i varsin bult på varje sida.. Hade inte varit någon hit men en skenade framvagn.. :lol:

Det hade nog varit lite läskigt!

Kul att se lite renovering, så kanske man får tummen ur själv någon gång...
Användarvisningsbild
Dalablå

Inläggav boz » 09 09 06, 4:23

Wire72 skrev:Vad bra.. då vet jag vad dom plattjärnen och gummikuddarna ska sitta, har en full låda med diverse som jag inte vet vars det ska sitta,, så kul när man inte skruvat isär bilen själv.

Vet hur det är, min PV är oxå ett delvis demonterat påbörjat projekt (fast rosten var INTE lagad) så jag har oxå
ett par lådor med div. jox :lol:
//Bosse

Svetsar på en -61a
boz

Nästa

Återvänd till Projekt