Etanol

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Etanol

Inläggav Greven » 09 09 01, 3:31

Är det nån som kör b16/18/20 på etanol, och vad har ni i så fall vidtagit för åtgärder? Körde själv en hel sommar på e85 utan mer åtgärder än justerad tändning och choken ett par cm utdragen. Det gick ju, men så rolig var den inte, slö och ryckig. På 50% e85 är den fullt körbar.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: Etanol

Inläggav sf1972 » 09 09 01, 5:44

körde bmw:n jag hade på ca 25% inblandning, då märkte man inte att den vart slöare i allafall.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Re: Etanol

Inläggav Greven » 09 09 02, 9:32

sf1972 skrev:körde bmw:n jag hade på ca 25% inblandning, då märkte man inte att den vart slöare i allafall.


50% brukar alla bilar gå OK på. 25% märks inte alls. Men jag letade efter nån som med framgång kört PV på 100% e85, och tips på åtgärder, kallstart-tips osv.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: Etanol

Inläggav Blomquist » 09 09 02, 10:32

Klubben hade tidigare en ordförande som hette Erik. Han inresserade sig en del för miljömässiga anpassningar för våra bilar.
Som ett led i detta konverterade han en pv till etanoldrift och monterade senare även katalysator på samma vagn.
Till sist hade han nått samma avgasvärden som för en modern bil. Detta kan man läsa om i äldre nummer av klubbtidningen som kan beställas,
annars är www.etanol.nu en bra källa till vetande i detta ämne.

Angående äldre nummer så finns det länk i menyraden.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Etanol

Inläggav Greven » 09 09 02, 10:59

Tack för det. Synd att ingen här testat ändå, det är roligare att diskutera ämnet än att googla och läsa. Men jag återkommer i ämnet om jag fortsätter testa.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: Etanol

Inläggav Dalablå » 09 09 06, 8:53

Jag höll på att fundera en hel del kring detta för några år sedan, dock blev det inget av något försök med Pv:n. Men min 87ans Kadett gick helt ok på 100% e85. Gjorde endast småjusteringar på bränslestryck och tändning. Och så monterade jag en brytare till kallstartsgivaren. Så att den fick extra bränsle vid start, då startade den bättre än på bensin.
Annars så tror jag e85 skulle funka rätt bra på entusiastbilar då man sällan kör dom på vintern.

Att få en b18/b20 att gå bra på etanol kräver nog att man byter munstycke och byter/slipar nålen. Den vill nog ha ca 30% mer bränsle på e85. Dom största vinsterna i att köra på e85 gör man nog om man har turbo, och kan höja trycket lite.
Annars fick jag ett mycket intressant tips om att använda en insprutning från tex opel, en sån där "insprutningsförgasare". Dvs endast en insprutare som sitter i en förgasarliknande historia. Då får man ju dock bygga dit lite givare för elektronikboxen, och ta en fördelare från någon äldre ford har jag för mig.
Det var på forumet för etanol.nu som jag fick hjälpen, främst av en kille som hette Torbjörn. Det där med att använda den insprutningen på b20 hade dom använt vid gengasdrift, för att komma ifrån igenisade förgasare.

Lycka till med dina funderingar kring e85!
Användarvisningsbild
Dalablå
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 06 25, 8:36
Ort: Svärdsjö

Re: Etanol

Inläggav Greven » 09 09 06, 1:28

Tack för tipsen. Hur svårt är det att borra upp huvudmunstycket? Jävligt känsligt antar jag. Finns det olika storlekar att köpa? Och lite info om hur man slipar nålen?
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: Etanol

Inläggav Dalablå » 09 09 06, 5:26

http://etanol.nu//forumrecover/viewforu ... 38c250bd0a
Där inne hittar du allt du behöver veta! :D
Användarvisningsbild
Dalablå
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 06 25, 8:36
Ort: Svärdsjö

Re: Etanol

Inläggav Greven » 09 09 06, 6:16

Tackar.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: Etanol

Inläggav Dalablå » 09 09 14, 11:04

Blir du något klokare? :?:
Användarvisningsbild
Dalablå
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 06 25, 8:36
Ort: Svärdsjö

Re: Etanol

Inläggav Mattias Johansson » 09 09 15, 5:26

Värt att tänka på är att till SU och Stromberg har jag för mig att Förgasarteknik i norrköping säljer etanolslipade nålar...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Etanol

Inläggav Greven » 09 09 15, 7:07

Mattias Johansson skrev:Värt att tänka på är att till SU och Stromberg har jag för mig att Förgasarteknik i norrköping säljer etanolslipade nålar...


Blir lite klokare. Dessutom känner jag han som driver förgasarteknik lite löst. Tänkte liksom inte på honom... Men då ska jag höra med honom.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: Etanol

Inläggav Erik G » 09 10 17, 6:16

Precis som Blomqvist skrev så har jag kört på E85 i drygt 10 år och mer än 2000 mil i min 544 -65. Eftersom det är en mycket enkel åtgärd för att miljöanpassa ett äldre fordon så har jag även en 142 -73 B20A samt en PV 53 EC från 1939 som körs på E85.
Några saker att tänka på:
Munstycken och nålar ska anpassas så att motorn får mer bränsle. 30-40 % större munstycke har visat sig vara ett bra riktvärde. Står det 100 instämplat så tag en borr som är 1,3 millimeter till att börja med. Jag har för mig att jula har en bra sats. Annars har Gunnar på Förgasarteknik såväl munstycken som nålar att sälja.

Jag har aldrig behövt byta slangar och membran som är hela och av god kvalitet.

Ställ gärna upp tändningen något, mindre risk för spikning med E85 och högre tändning ger lite lättare start och snabbare respons.

Motorvärmare är bra eftersom kallstartsegenskaperna blir sämre. En varm motor startar dock lätt.

Erik
Erik G
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 10 17, 5:56

Re: Etanol

Inläggav Torbo » 11 02 17, 6:01

Hei jeg kjørte medE85 på min Amazon og fikk fusk og stopp. Nesten umulig å finne feilen, men etter litt leting fant jeg at ventilene i bensinpmpa (Biltema) hadde svulmet opp. Jeg hadde tilfeldidvis en saks i bilen og klippet litt av i omkretsen slik at de passet til ventilsetene.
Så satte jeg inn en annen pumpe når jeg kom hjem...
Har sluttet med E85.. Men kanskje jeg kan prøve på PV-en?
Disse har vel harde fiberpakninger?
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Etanol

Inläggav Greven » 11 02 17, 6:08

Torbo skrev:Hei jeg kjørte medE85 på min Amazon og fikk fusk og stopp. Nesten umulig å finne feilen, men etter litt leting fant jeg at ventilene i bensinpmpa (Biltema) hadde svulmet opp. Jeg hadde tilfeldidvis en saks i bilen og klippet litt av i omkretsen slik at de passet til ventilsetene.
Så satte jeg inn en annen pumpe når jeg kom hjem...
Har sluttet med E85.. Men kanskje jeg kan prøve på PV-en?
Disse har vel harde fiberpakninger?


Jag vet inte vad det är för packningar, men jag har inte haft det problemet. Själv tog jag tag i bromsarna och den viktigaste rosten, det där med att köra på E85 glömdes liksom bort. Men planerna finns.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron