justeing Carterförgasare B4B ...

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

justeing Carterförgasare B4B ...

Inläggav olah46 » 09 10 07, 10:45

Hej har en -54 med Carterförgasare som inte vill gå på tomgång , den kan också vara lite "lömsk" att starta när den är varm . Är det ngn som har tips om justering på förgasaren för ngn som aldrig gjort det ?? Ngn sa att bensinkvaliten är helt annorlunda idag och att de därför behöver justeras ...
olah46

Re: justeing Carterförgasare B4B ...

Inläggav MRMR » 09 10 13, 4:59

Har samma problem med min Zentith på min 53:a. Jag har jobbat med elektroniska styrsystem i 20 år där det är lätta att fixa sådant här.

En bra lambdamätare med urtag ganska nära motorn är en stor hjälp men på tomgång blir det ändå ganska lite avgaser så det blir att testa på känn.
KOlla i PV servicemanual vilka munstycken (carter har väl även nålar ?) som är aktuella, sedan kan man byta eller brotscha upp dessa. Är lite vanligt att den går magert med dagens soppa jämfört med förr. Varmstart är ofta förågning i förgasaren, pröva att sätta en isoleringspackning under foten och gärna en värmesköld i tex aluminium som avskärmar strålningsvärmen.

Själv tänkte jag köra "coating" på grenröret då det sänker värmen otroligt mycket, man kan coata insidan så inte lika mycket värme "når" själva gjutjärnsröret. Kan skilja massor i strålningsvärme!
MRMR

Re: justeing Carterförgasare B4B ...

Inläggav Jings » 09 10 17, 1:53

Gå in på http://volvo1800chassis.com/verkstad_1_ ... d_1Dir=ASC

Och skriv "carter" som sökord så hittar du servicemeddelanden om carterförgasaren bl.a justering.

/Janne
Jings

Återvänd till Motor