Borttagning av motor

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Borttagning av motor

Inläggav pvmedlem » 09 11 15, 12:50

Hej!
Är det någon som kan förklara hur jag får av motorn b4b utan
att ta av växellådan. Har lossat dom två översta som även håller gasregalaget, men kan sen inte se andra skruvar föränn efter kåpan.
pvmedlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 11 08, 9:38

Re: Borttagning av motor

Inläggav Jings » 09 11 15, 2:30

Kortfattat från Verkstadshandboken:
1.Ta bort kylare , batteri och luftrenare
2.Ta bort elkablage, bensinrör,oljemätarrör, vakuumslang, rör till tämpmätare,gas och choke samt avgasröret.
3.Lossa främre motorfästena, ta bort växelspaken.
4.Lyft upp vagnen på bockar ca 20cm över golv
5.ta bort skydsplåtar på bägge sidor under motorn, hastighetsmtarwiren,trycklänk och returfjäder för koppling samt returfjäder broms.
6.Placera en domkraft under växellådan,lossa kardan, ta bort vxl.balken
7.lyft ut med framändan först
Jings
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 10 09, 7:16
Ort: Kallax

Re: Borttagning av motor

Inläggav pettzonz » 09 11 15, 3:12

Hej.
Om du menar att ta ur motorn ur bilen utan växellåda och sprängkåpan och lämna dessa komponenter kvar i bilen så går det inte om jag inte har alldeles fel, sprängkåpan sitter väl lika på B4b som på B16 och då sitter det bultar på insidan av sprängkåpan bakom svänghjulet, så du måste bort med växellådan och svänghjulet först, någon får väl rätta mig om jag har fel.
http://www.garaget.org/?car=167383

Medlem 15415 Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
pettzonz
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 09 10 07, 7:46
Ort: Sandarne (Söderhamn)

Re: Borttagning av motor

Inläggav pvmedlem » 09 11 16, 8:45

Hej! Tack för tipsen. Nu är motorn o växellådan av. Det gick ganska smidigt, efter era tips.

Nu återstår rngöring och byte av lite packningar sedan dags för målning.
pvmedlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 11 08, 9:38

Re: Borttagning av motor

Inläggav Mattias Lavett » 10 03 11, 9:27

För er som har mer funderingar så har jag precis lyftat ur min B16/M30 ur PVn för motorbyte så nu kan jag lämna färska råd om nån behöver.

efter att kablar,stag&kardanaxel mm är lossade så placeras en garagedomkraft under växellådan, skruvade bort växellådsbalken & sänkte domkraften sakta samtidigt som jag lyftade med kedjeblocketlängst fram på motorn. det enda jag demonterat från karossen är kylaren
för att få lite större svängrum i framkant.
Manage Attachments
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron