tänkte be om råd

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

tänkte be om råd

Inläggav snudan » 09 07 29, 9:54

hej alla,jag har hittat en gammal pv år? Den har blinkers uppe vid taket delad bakruta sarg över nummerplåten,den stod dumt till så jag kunde inte se den framifrån .Den e lite rostig motorn har satt sig.Så nu kommer frågan....Är det lönt att köpa o renovera den ,finns det många av den typ av modell,får man tag på blinkers bak (smala nere på bakskärmen) ägaren har backat på den.hoppas på svar /snudan :?:
snudan

Inläggav Dalablå » 09 07 29, 10:15

Någon annan får väl svara på vad det kan vara för årsmodell.
MEN, det är väl klart att det är värt att köpa en pv! :D

Men om du har tänkt dig att tjäna tonvis med pengar på den så tror jag inte du är inne på rätt spår, det kostar en hel del att renovera till det skick där bilarna kostar ordentligt. Klart du kan göra vinst på det hela om du har tur, men räknar man med nedlagd tid och delar så tror jag det finns bättre sätt att tjäna pengar.

Fast är du intresserad av att ha en Pv för din egen skull så är det bara att slå till!
Användarvisningsbild
Dalablå

Inläggav Mattias Johansson » 09 07 29, 10:33

Flyttad till rätt forumsdel men du får gärna slänga in en presentation på dig själv också där du lade denna från början. :wink:

Sitter blinkersen alltså mitt uppe på taket, eller sitter den monterad på stolparna?

Det låter inte som nåt det är nån affär att renovera för att tjäna pengar (där är det nog bättre affär slösa upp lite sprayburkar och vax på halvgamla brukshinkar :roll:), det är det sällan med gamla bilar, delar drar iväg fort, den och den biten saknas och måste köpas, en vettig lack kostar många tusen idag om man inte kan göra den själv, och så vidare. Lägg då till att ägaren sällan nöjer sig med en bullpåse för att släppa iväg själva repobjektet.

Vi är idag i en sits där många delar till PV börjat sina och bli dyra. På samma gång så är bilarna i sig fortfarande relativt billiga i pris, så att renovera lönar sig inte rent ekonomiskt, vare sig man hade tänkt behålla eller sälja bilen. Däremot som en hobby och fritidssysselsättning kan det ju helt klart vara lönt! Det beror ju i första hand på hur rostig bilen är. Andra delar går alltid att byta men har karossen svåra rostskador så börjar vi prata jobb i mängder. Plus att man då bör vara kunnig inom bilplåt, för att lämna bort ett repobjekt att svetsas upp kan sluta hur dyrt som helst, hörde nyligen om ett skräckexempel på en som lämnat in en Saab 96 för rostlagning och fått en nätt liten slutnota på runt 100 000:-. Extremfall, och dålig stil av verkstan att inte nämna att det verkar bära iväg på en såpass billig och vanlig bil som en Saab, men ändå, värt att tänka på.

Men så länge en PV inte är alltför rostig så är den värd att räddas tycker jag, och känner du dig sugen på nåt att göra så varför inte? :) Önskar dig lycka till framöver, hur du än gör med bilköpet.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav gusten » 09 07 29, 11:20

Sitter blinkersen på taket är det en C modell, 1951. Dessa är ganska ovanliga. Är det bara motorn som satt sig och mindre rost i karossen är det väl vär att satsa på denna modell. Generellt sett kan man få en fungerande motor för ett par tusenlappar men skall man laga plåt och sy upp nya inredningar osv springer pengarna fort iväg.
gusten

Inläggav snudan » 09 07 30, 8:38

hej alla,tack för visat intresse.Jag satt uppe hela natten o letade efter en likadan pv som jag hittade.de jag kom fram till -53 444 kan det stämma med pv 444 es?. Jag e inte ute efter att tjäna på den utan att ha en fin klassiker.renoveringen ser jag som ett intresse .Det har gått förmånga år sen jag gjorde en sån här operation
snudan

Inläggav surgubbe » 09 07 30, 9:49

Lönar det sig att renovera.......Näää
Men lönar det sig att gå på fotbollsmatch?
skulle inte tro det heller
surgubbe

Inläggav Patarei » 09 07 31, 4:47

Klart att det lönar sig att renovera. Inte ekonomiskt, men känslomässigt. Du får en underbar, vacker och trevlig vagn som du kommer att få glädje av även då du inte kör.

Hösten och vintertid ser jag alltid fram emot våren och sommaren då jag får köra min 444:a igen.

Dock så kostar ju delarna en slant. Ofta är delarna till PV dyrare än delarna till min A-Ford.
Men det är det värt som sagt.
Patarei

Re: tänkte be om råd

Inläggav Greven » 09 09 04, 10:56

Äsch, klart du ska köpa. Renovera allt framvagn, bromsar och den viktigaste rosten, och låt resten vara så blir det inte så dyrt heller.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven

Inläggav Sölve » 09 12 30, 10:15

Jag märker att det är mkt snack om det lönar sig att renovera eller ej. För mig är det ett intresse, ett sätt att leva och njuta. En del köper sommarstuga, dyra viner etc. Jag pysslar med gamla bilar. Räknar aldrig timmar eller pengar...

Frågan man ska ställa sig är nog istället:-"Klarar Jag av att göra bil av det här igen?"

För att deligera ut såna jobb på andra är det bara rika förunnat. Har man inte tid/kunskap/lust , då är det bättre att köpa färdigt d2
Sölve

Inläggav azze59 » 10 02 13, 3:57

En med takgök är ju extra kul. Do the right thing
azze59

Inläggav Arne » 10 02 14, 7:37

Takgök fanns på 444 B ,444 C och 444 D.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Återvänd till Allmänt om volvo