Då är mitt liv fullständigt! Jag lyckades övertyga kompisen här i Arizona att INTE rodda sin Duett utan att istället sälja den till mig.
Igår hämtade jag bilen och idag (söndag) ska jag fara till jobbet och plocka lite med bilen. Som alla riktiga bilar man köper är den något isärplockad. Jag har inte funnit nån rost nånstans i karossen, inte ens i reservhjuls baljan bak utom att det ligger en lös plåt på golvet på höger fram, det kan jag leva med.
Duetten är en -61'a, USA
modell med dubbla förgasare och sidorutor i baksätet som kan vevas ner. Den såldes ny hos Ray Tanner Volvo i Phoenix, Arizona. Dom lär ska ha sålt 5 st Duetter, jag är inte säker om det är en riktig siffra eller ej.
Det är bra med grejor invändigt i bilen, sätena ligger huller om buller etc och jag vet inte i skrivande stund om det finns en motor eller ej, jag har sett flera satser med dubbla förgasare, en topp, framkofångaren med Amerika bågen, en bättre grill etc.
Jag kommer att behöva orginal fälgar, kapslar om dom inte ligger i bilen, ett orginal takräcke skulle vara fint att ha och eftersom det är en Arizonabil sen ny är inredningen totalt upptorkad och gummilisterna runt rutorna är också väldigt torra. Stoppningen på brädan är söndersprucken.
Karossen är riktigt fin, några bugglor bara men ingen rost alls. Orginal var bilen röd och runt rutorna var den grå, det gillar jag och den kommer att få tillbaka orginalfärgerna.
Plåten under grillen är relativt tilltyglad, jag vet inte om vi kan rikta den eller om vi kommer att leta efter en bättre plåt. Är dom samma som PV eller är dom annorlunda?
Nu har vi vår -66 PV Sport, denna Duett och jag hade turen att snubbla över en fin -73 P1800 ES tror jag dom heter, herrgårdsvagns
modellen av P1800. Trevliga bilar och jag är nog rätt nöjd vad gäller Volvo
modeller tror jag, men man kan ju ändra sig om nåt intressant dyker upp!
Jag hittade förresten en ovanlig kärra som går på försäkringa auktion i North Hollywood, California straxt, en -58 Duett, Rockabilly bil i mattsvart med röda fälgar, kraftigt smälld både fram och bak! Det är inte svårt att avhålla sig från att köpa den bilen fast jag är förtjust i
modellen!
Om jag kan ska jag ladda ner några bilder på den.
Vi har +25C för tillfället här i södra Arizona, och väldigt dåligt med snö helt ok!
Varma hälsningar, Bosse.