koppla tändlås ...

Generator, startmotor mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

koppla tändlås ...

Inläggav olah46 » 09 02 24, 9:52

Hej har en duett -62 men inte med helt orginal tändlås. Det är iallafall 5 st kontakter på baksidan av tändlåset , 2 i rad + 3 i rad.
Vad skall kopplas till dem ?
olah46

Inläggav surgubbe » 09 02 25, 6:01

original har du ju ett virehölje som går
direkt till t-spolen inga kontakter bak
på t-låset så hur ditt skall koplas är
ju svårt att säga du får mäta upp
och se
surgubbe

Re: koppla tändlås ...

Inläggav Sölve » 10 01 04, 11:23

Jag går helt bet att få mitt tändningslås i Duetten att gå runt? Är det ett vanligt fel på dessa lås?/vad att göra?

Jag drar mig in i det längsta för att behöva byta och sätta i ett modell universal. Det kanske går att få tag i ett orginal på skroten ev. för de e väll rätt så speciellt för gamla volvo med wirehöljet ?
Sölve

Inläggav Sölve » 10 04 19, 11:07

Sim salla bim, helt plötsligt fick mitt tändningslås för sig att börja gå runt??? Har ingen aning hur man ska finna en logisk förklaring till detta, men nu gör det dä.

Nu kommer nästa problem, orginal tändspolen tycks ha gett upp. Enligt förra ägaren funkade bilen när han ställde den, bör det inte då vara ärg i spolen eller kontakterna? Går detta att plocka isär och göra rent?

Jag kopplade på en annan spole separat bredvid med direkt + till batteriet och då startar han så snällt så snällt. Frågan är ju om jag ska byta spole. Finns det ny tillverkade modell orginal spolar att få tag på, eller blir jag tvungen att dra nytt tändlås med allt vad det innebär...

d2
Sölve

Inläggav Mattias Lavett » 10 04 19, 6:34

Finns väl om inte annat beganade spolar att få tag på, jag har nånstans hört att det kan vara i själva tändlåset felet sitter när inte tändspolen får ström. men vet inte om det går att få isär & reparera själva strömdelen på det. ( kan kolla nån dag hur det ser ut )

Hur du demonterar tändlåset finns beskrivet i andra trådar här. funkar nyckeln så är det enkelt att få ur.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210