Kamlager

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Kamlager

Inläggav Affetor » 10 05 10, 5:32

Hallo!
Ska till och byta kamlager i min b20 men har inte riktigt kläm på hur man ska gå till väga.
Har dragit ur kammen ur blocket och allt sånt. Det är just lagren jag inte har så stor koll på hur man drar i och ur.
Men har förstått att man måste ha speciellt verktyg till detta.
Går det att köpa verktyg till detta eller måste man tillverka själv ?

Mvh Affetor
Affetor
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 02 24, 8:27

Re: Kamlager

Inläggav sf1972 » 10 05 12, 4:49

jag bytte i min med hjälp av packboxverktyg från biltema. det främre och bakre, är ju enkelt att byta, det är det mittersta som är lite knepigare. Till det mittre använde jag mig av samma verktyg, men istället för att knacka/pressa in lagrena, så använde jag mig av en gängstång strl m10, och det gick fint, lite pilligt, men det går, enners kanske man kan använda sig av en gammal kamaxel och knacka in lagrena.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Re: Kamlager

Inläggav Mattias Lavett » 10 05 12, 7:37

Just kamaxellager verkar inte finnas med i volvoboken, men att ha lämpligt vektyg & pressa/dra i dom med gängstång & brickor bör funka, själv så har jag provat & knacka i dom en gång & då blev det märken i lagrena så det är inte optimalt.
gissar att nån av biltemas satser som sf1972 menar är:
19-1321 , 19-247 , 20-337

Volvo handbok: http://volvo1800pictures.com/document/v ... A_B20B.pdf
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Kamlager

Inläggav Affetor » 10 05 12, 3:43

Har tänkt göra ett försök med gängstång & brickor. Tycker att det borde gå rätt smärtfritt, det enda är väl ifall man får dom centrerade. Men det visar väl sig sen om det går att snurra runt kammen eller inte :roll:
Affetor
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 02 24, 8:27

Re: Kamlager

Inläggav Mattias Lavett » 10 05 12, 5:06

Ja det är väl bara & prova, egentligen ska man väl ha en distans som precis går inuti lagret & har en liten krage på ena kanten för att styra upp lagrena & förhindra att dom kantrar & blir förstörda, men har man blocket upp&ner så man ser ordentligt vad man gör så borde det ju gå bra att hålla koll med bara gängstång&brickor.

sen måste du ju knacka ur brickan i bakkant på motorblocket & skaffa en ny sån & slå i sen
med tätningsmedel runt kanten så det inte blir oljeläckage.
(är nog kanske samma som frostpluggarna)

knäpp gärna nåt foto & lägg upp här om du har möjlighet när du håller på med kamlagrena.

*lycka till*
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Kamlager

Inläggav Affetor » 10 05 23, 8:10

Har vart lite dålig att uppdatera här på sista tiden, men får väl skylla på att det är mycket o göra i garaget :D
Har haft en polare över och kikat på kamlagren, vi har då kommit fram till att kamlagren inte behöver bytas.
Nu väntar jag bara på att min beställning på saker ska komma fram. Sen ska motorn plockas ihop igen.
Ska se ifall jag kommer ihåg o ta nån bild ifall nån är intresserad?

Mvh Affetor
Affetor
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 02 24, 8:27


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron