Hard motorlyd

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Hard motorlyd

Inläggav Torbo » 11 02 17, 11:03

Hei lydteknikere!
Motor: B16 kjørt 15 000 mil ifølge gammel eier osm har hatt bilen i hele sitt liv og bare kjørt om sommeren....
Originallakk og null rust tyder på at det an være sant.

Jeg har en hard motorlyd fra tomgang og opp til ca 1200 o/m som ikke er vanlig ventiltikking.
Kan det være kryssbolt(er)/stempelbolt(er)/kolvbult(ar)?
(da ville vel lyden være konstant?)

Kan det være kamlagre?

Rådelager/veivlager? - kombinert med dårlig oljetrykk?

Oljepumpe?

Tett oljefilter?

Feil olje? (bruker halvsyntetisk)

Kjøpte oljetrykksmåler i dag, så får jeg se...

En teori: Kan vipparmsbryggan være slitt, slit at ventilklaringen er mindre ved økende turtall og godt oljetrykk?

Har noen gode erfaringer her?
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Hard motorlyd

Inläggav Mattias Lavett » 11 02 18, 8:44

ljud är svårt att "förstå" utan att höra dom... tyvärr :(

men nog bör du köra på mineralolja i en gammal PV.

annars kan det nog vara allt det du räknar upp...
så låter den "illa" bör du nog passa på att riva nu innan den är "helslut"
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Hard motorlyd

Inläggav Torbo » 11 02 18, 10:06

----
Senast redigerad av Torbo 11 02 23, 10:06, redigerad totalt 1 gång.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Hard motorlyd

Inläggav Torbo » 11 02 19, 7:13

Torbo skrev:
Mattias Lavett skrev:ljud är svårt att "förstå" utan att höra dom... tyvärr :(

men nog bör du köra på mineralolja i en gammal PV.

annars kan det nog vara allt det du räknar upp...
så låter den "illa" bör du nog passa på att riva nu innan den är "helslut"


Takk fo info!
Hutte tu.. Uff då...
Setter inn oljetrykksmåler i morgen.
Ser om trykket er for lavt opp til 1200-1500 o/min.
Sjekker oljefilter og bytter evt olje og filter..

Men det blir vel overhaling når det blir varmere i været...

Han en mistanke om kamaxellagre og vippearmslagríng.

Men får det ikke til å rime med kjørelengden...

Je skal prøve å oppta lyden og legge den inn her. Kanskje det kan bli lettere å si noe mer da?
Vet ikke om jeg får det til men jeg skal prøve....
I mellomtiden kan jeg høre på min båtmotor. Den låter bra...
FM /Fredrikstad Motorfabrikk) motor fra 1937!
linker: Marsjfart: http://www.youtube.com/watch?v=pzhSh8C9_8s
Tomgang: http://www.youtube.com/watch?v=cKvd4MoFrgY
(litt stor ventilklaring med det er ordnet)...


Sjekket oljetrykk i dag. Monterte en måler fra biltema. brukte to vinkeloverganger, hvor jeg blokkerte det ene utløpet og satte på trykkføler for lampa også... Brukte ekoxylim på gjengene for å sikre mot lekkasje...

Oljetrykket var bra, selv på tomgang. variasjon 3 - 4 kg/cm. En liten trøst.
Men ulyden er der opptil ca. 1200 o/min.
Kjøpte også mineralsk olje, 10W –40, som skulle være bra. Men venter med å bytte til jeg får tak i filter...
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Hard motorlyd

Inläggav Mattias Lavett » 11 02 19, 9:02

Filter kan du köpa på PV klubben om du är medlem där,
eller på närmsta volvo handlare. (kan vara beställningsvara)
art.nr 403984
kostar 100kr på PV-klubben
144kr på tex www.gcp.se (går att beställa genom volvo men tror det blir ännu dyrare då)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Hard motorlyd

Inläggav Torbo » 11 02 20, 2:19

Takk for det!
Kan det tenkes at filtret kan ha innvirkning, selv om oljetrykket er bra?
Bilen er vel kjørt ca. 8000 km siden siste skift.. Men bilen har stått i ro i et år.
.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Hard motorlyd

Inläggav Mattias Lavett » 11 02 20, 3:59

Torbo skrev:Takk for det!
Kan det tenkes at filtret kan ha innvirkning, selv om oljetrykket er bra?
Bilen er vel kjørt ca. 8000 km siden siste skift.. Men bilen har stått i ro i et år.
.

olja bör väl bytas en gång om året minst eller som förarhandboken
anger vid långkörning 5000km vid kortare körningar/många starter var 2500km
men nu kanske dagnes oljor är "liiite" bättre än 50-60taltets så man kan nöja sig byta en gång om året,
jag brukar byta olja på bilarna innan jag ställer undan dom inför vintern,
det ska vara det bästa för motorn att stå med ny olja.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Hard motorlyd

Inläggav Torbo » 11 02 23, 9:29

Her er lyden – ulyden med andre ord:

Her er lyden også på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=e756eqXdt8s
Det var mørkt i kveld da jeg filmet, men det er jo lyden som gjelder...
Senast redigerad av Torbo 12 06 18, 6:33, redigerad totalt 1 gång.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Hard motorlyd

Inläggav Torbo » 11 03 14, 5:05

Feilen funnet! Hengende ventiler. Alt annet i motoren godt innenfor fabrikanstens toleranser, men minst en ventil var helt igjengrodd.
Så får vi håpe motoren får en annen lyd når den kommer i gang igjen...
Senast redigerad av Torbo 12 06 18, 6:34, redigerad totalt 2 gånger.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Hard motorlyd

Inläggav Torbo » 11 04 03, 12:45

Her er noe bilder av problemet og hvordan man kan løse problemet!
http://volvopv.diskusjonsforum.no/volvo ... 495-0.html
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Hard motorlyd

Inläggav Hasse63 » 11 04 13, 7:59

Har du slipat ventilsäterna/ventilerna för hand? Det är maskiner som ska göra det för att få det tätt

EDIT:
Bild
ventilerna kommer läka efter ett tag, de ska upp i en maskin "ventilslip" som slipar till rätt vinkel och sen kan man slipa för hand och med pasta. Vad jag förstår så har du bara slipat för hand :roll:
.
.Volvo Amazon Pictures har verkstadshandböcker mm
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Användarvisningsbild
Hasse63
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 07 09 30, 6:55
Ort: Kramfors

Re: Hard motorlyd

Inläggav Torbo » 11 04 14, 3:20

Hasse63 skrev:Har du slipat ventilsäterna/ventilerna för hand? Det är maskiner som ska göra det för att få det tätt

EDIT:
Bild
ventilerna kommer läka efter ett tag, de ska upp i en maskin "ventilslip" som slipar till rätt vinkel och sen kan man slipa för hand och med pasta. Vad jag förstår så har du bara slipat för hand :roll:


Selve ventilene ble slipt i maskin. Det ble satt inn nye styringer og setene var uvanlig lite slitt.
Jeg prøvde å få tak i styringer for ventilslipeutstyr, (litt under 7,9 mm), men det hadde ikke min verkstedeskompis.
Den dårlige ventilen på bildet ble byttet...
Så tenkte jeg å sette bort jobben til et motorverksted, men vill prøve først med bare slipepasta.
Siden denne motoren bare var gått 15 000 mil, var setene som nye, og med pasta fikk jeg fin anleggsflate rundt det hele uten fresing problemfritt.
Brukte tynn blåfarge for å sjekke og i tillegg vann i kompresjonsrommet og de ble helt tette.
Så i dette tifellet tror jeg det går bra...
Sånn er lyden nå:
http://www.youtube.com/watch?v=tBJ2YZymGU8
men takk for info....
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron