80 tals bonntrimm...

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

80 tals bonntrimm...

Inläggav sneezingduck » 11 02 16, 10:01

Sitter här och funderar på att jag hitintills inte har rört motorn på min pv ( förutom förgasare och avgassystem ). I samband med detta svammlande drar jag mig till minnes hur det gick till på 70-80 talets bonntrimmnings orgier. Utgångsläget var oftast en B18 eller i gynnsamma fall en B20 med 15- 20 000 mil på nacken. Ivrigt revs motorn isär på garage golvet (tror inte motorstödet var uppfunnet på den tiden ), och oftast saknade man också garagegolv men en gräsmatta eller under ett träd kunde också duga. Mitt recept var då :

1. Rivning av motor ( utan föregående motortvätt ) verktygs arsenalen bestod av 1/2, 9/16, skiftnyckel, två skruvmejslar.
2. Nya lager och ringar ( vill minnas att jag rev av vevaxelns lagerytor med smärjelduk för att bli av med de värsta reporna ).
3. Ny oljepump ( kompisarna ansåg att jag var lite märkvärdig som slösade vilt ).
4. Nya kamlager ( som jag lät en gammal uv på motornord i sundsvall montera vilt svärande över SHELLS x100 olja som jag hade kört motorn på ).Nu ansåg kompisarna att jag hade fått storhetsvansinne.
5.D-kam och nya lyftare hårdare ventilfjädrar ( från BILTEMA )+nya kamdrev.
6. Hela rasket smackades ihop ( lyxade med momentnyckel ).

Motorn lyftes i med hjälp av en 2"x4" och en repstump och en stark kompis ( tack Lasse ) motor lyften var vid denna tidpunkt heller inte uppfunnen. Härligheten startade relativt snabbt och varvades upp = lyckan var total. Men den stora glädjen var faktiskt det oroliga tomgångs ljudet ( pure plesure ).

Det jag har i tankarna att göra är :
B20
D-kam
E-topp
Dubbla SU
Hårdare Fjädrar
Slitage prylar som oljepump, kamdrev, ringar och lager.

Så vad säger ni ??

Ska jag ända på något ? ( prutar ogärna på D-kammen av nostalgiska själ+ ljudet).
Vet att E-toppen är svår att uppbringa ( samt att jag är snål ), vad är näst bäst ?
CVI, VP, Motoroldies kammar är det något att ha ?
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: 80 tals bonntrimm...

Inläggav Hasse63 » 11 02 17, 1:03

Motorstöd har funnits i alla tider men den ansågs kanske dyr.

Hur som helst så är det massor som trimmar så än idag, har själv just de grejerna du räknar upp.
Original ventilfjädrar räcker långt så vida de är i bra skick. finns så kallade gulmärkta som duger långt, men ska du köra på bana eller betydligt vassare kam så är hårdare att föredra.

D och K-kam är i princip likvärdiga och såna finns som kopior från USA eller UK och de är inte de allra bästa, Försök hitta en ORIGINAL A-kam (ska stå 1000074 på dom) och skicka in den för omslipning sen köper du de dyraste lyftarna du hittar (100 + kr/st) en omslipad kam kostar runt 800;- och finns i flera profiler och en sån är roligare än de vi har. finns på LÄNK och LÄNK Jens på Sävarforumet slipar oxå.

Toppar från 72- med 44/35 ventiler kan man porta direkt under ventilerna och ta bort avgasknölen så andas den lite bättre och nån mm planing, till det ett B20 block som inte har allt för stora vändkanter.
.
.Volvo Amazon Pictures har verkstadshandböcker mm
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Användarvisningsbild
Hasse63
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 07 09 30, 6:55
Ort: Kramfors

Re: 80 tals bonntrimm...

Inläggav Mattias Lavett » 11 02 17, 8:07

här kan du hitta B20 prylar med: http://folkraceshop.se/
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: 80 tals bonntrimm...

Inläggav Hasse63 » 11 02 18, 9:22

Hasse63 skrev:finns på LÄNK och LÄNK Jens på Sävarforumet slipar oxå.
.
.Volvo Amazon Pictures har verkstadshandböcker mm
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Användarvisningsbild
Hasse63
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 07 09 30, 6:55
Ort: Kramfors

Re: 80 tals bonntrimm...

Inläggav Hasse63 » 11 03 02, 10:24

Hur har det gått?

Bara funderingar än eller har du börjat?

:wink:
.
.Volvo Amazon Pictures har verkstadshandböcker mm
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Användarvisningsbild
Hasse63
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 07 09 30, 6:55
Ort: Kramfors

Re: 80 tals bonntrimm...

Inläggav sneezingduck » 11 03 02, 8:46

Nja...byggt ett eget 2" system + SU förgasarna sitter där och är hyfsat injusterade ( med slang och hörsel ), gick riktigt bra när jag till slut upptäckte att bränslenålarna inte var riktigt fastskruvade. Är så förbannat snål att jag inte vill köpa en vakummätare. Hittade en sida för några dagar sedan där man kan bygga en egen mätare med hjälp av genomskinlig bensinslang och lite annat jox från skrotlådan, men just nu hittar jag inte tillbaks till den sidan....
Den sista tiden har jag mest lagkt krutet på att renovera framvagnen + gjort ordning några fälgar.
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: 80 tals bonntrimm...

Inläggav Hasse63 » 11 03 03, 9:20

Det är ju alltid en början... jag har avgassystemet kvar men jag har just nu oxå "nymotorn" och inte den trimmade i Amazon.

Byggde mig en vakuummätare typ vattenplarmodell (skrolla ner) som jag fick tejpa igen locket på nästan helt för att få vattnet att rösra på sig. Hittade en nästan ny mätare från Moto Meter och den är överlägsen och den köpte jag naturligtvis. Så att ständigt leta beg. ger resultat :wink:
.
.Volvo Amazon Pictures har verkstadshandböcker mm
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Användarvisningsbild
Hasse63
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 07 09 30, 6:55
Ort: Kramfors


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron