VN 34 phuitt phuitt pang

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

VN 34 phuitt phuitt pang

Inläggav Martinhiller » 11 04 10, 11:04

Hej alla :)

Eftersom min B16 kövde sig när man gasade i botten snabbt, så gjorde jag rent och satte nya packningar överallt.

När jag återmonterat så blev det pannkaka. Phhhuuuiitt, phhhuuuiitt, pang pang och en liten dimma stiger ur förgasaren.

Kikade noga och märkte att när toppskruvarna till flottörhuset dras åt så tätar det inte mellan flottörhus och huvudkroppen. Vinkeln verkar vara för stor för om jag släpper toppskruvarna så går det att vinkla in så det sluter tätt. Dras skruvarna så smiter det isär igen.

Jag antar att det suttit en massa sot som tätat tidigare och nu blev felet prekärt, eller vad tror ni. Det lär ju inte gå att bocka godset i förgasaren. Det spricker väl bara man tittar på det.
Volvo Duett 210
-60
B16
Användarvisningsbild
Martinhiller

Re: VN 34 phuitt phuitt pang

Inläggav pettzonz » 11 04 10, 11:48

Hur ser det ut uppifrån (ner i förgasaren) ? det ska vara ett visst mått i mellan blandningskammaren och halsringen, så kolla det så inte blandningskammaren tar i halsringen. Sedan vid montering så ska flottörhuset pressas inåt och uppåt (handkraftes) vid montering och åtdragning. Det låter som att något tar i locket eftersom du får en annan vilkel vid åtdragning.
http://www.garaget.org/?car=167383

Medlem 15415 Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
pettzonz

Re: VN 34 phuitt phuitt pang

Inläggav Martinhiller » 11 04 10, 2:36

Verkar som om vinkeln är körd. Försökte trycka in flottörhuset men det förblev glapp. Grannarna som hållt på med bilar förr tyckte jag skulle försöka dra rätt glappet.

Spännde fast och drog och naturligtvis stukade jag gängerna där bensinröret går in så nu går det inte att få tätt :twisted:

Ny förgasare (förutom flottörhus) "is now the only way"

Kanske skulle man då köra med dubbla SU?? :?:
Volvo Duett 210
-60
B16
Användarvisningsbild
Martinhiller

Återvänd till Motor