Problem med kylare (Duett p210)

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Problem med kylare (Duett p210)

Inläggav Max » 07 08 29, 10:30

Tjena tjena!

Är lite novis när det gäller bilar och har just köpt en helskön duett som jag ska spacea till lite, dock har jag problem med kylaren:

Av någon anledning när man kört ett tag börjar kylaren tömma sig genom avluftnings slangen som sitter högst upp på kylaren närmast påfyllningslocket. Det går bra att köra ett ganska bra tag men det slutar alltid med att kylaren till slut blir tom och ofta till följd av att motorn blir väldigt varm innan jag upptäcker det, fick tips om att termostaten kan va boven, låter detta vettigt ?

mvh

Max
Max

För het?

Inläggav Björn » 07 08 30, 1:21

Motorn kan vara överhettad om inte termostaten öppnar som den ska. Annars kan det vara så att det blir övertryck i kylaren till följd av defekt topplockspackning.
Björn

Inläggav Arne » 07 08 30, 2:24

Kylarlocket kan också vara defekt.
Arne

Inläggav Max » 07 08 30, 10:31

Hmm..tack för svaren

Kan det alltså vara så att motorn går varm fastän temp mätaren i bilen inte indikerar på det ? Och hur kollar man topplocks packningen isf ?

Kylarlocket, är det något annat lock än det lock som e på toppen som man fyller på kylarvätska i ? Kanske en jättedum fråga, men vafan, jag vet ju inte bättre :D
Max

Inläggav Claes S » 07 09 01, 5:03

Det finns bara ett lock om det är en orginalkylare du har.
Där du fyller på vatten.
Jag tycker Du ska chansa på att byta termostat. Ett relativt enkelt jobb, även om man inte kan så mycket om bilar.
Mekonomen kan ha dessa, Biltema likaså, kanske även en Volvoverkstad.
Annars finns det länkar på PV-klubbens hemsida till företagare som har grejer.
Via Amazon-klubben (Verkstadshandböcker) och hos en schysst bilverkstad kan du få råd.
Claes S

Återvänd till Motor