Pv444KS -56 California

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Pv444KS -56 California

Inläggav Thörnis » 08 06 16, 7:54

Hejsan.

Jag har precis köpt mig en sådan Pv som i rubriken. Helt upplagad och färdig för lack. Komplett samt massvis med extra delar och tillbehör.
Inte varit i trafik sedan -75 men all historik och alla papper/böcker m.m finns. Har gått 6400mil.
Men jag är helt ny inom Pv. Har bara pysslat med lite nyare Volvo innan och är nu sugen på att färdigställa mitt nya projekt och samtidigt lära mig mer om dessa fina bilar.

Så min fråga är då följande:

Finns det någon/några pålästa här inne som sitter på info om just denna Pv modell (som jag har förstått efter lite läsning) inte verkar vara så vanlig?
Jag är tacksam för precis all info jag kan få om precis vad som hellst!

Mvh Thörnis
Thörnis

Inläggav Arne » 08 10 11, 2:30

Har inte sett denna tråden. :( Spciellt med Cöifornia PV:n var inredningen. Ratten och växelspaken var svart och även knapparna till värmereglaget tror jag. Sätena var i ljusgul och svart galon. De som såldes i Sverige hade den vanliga B4b motorn på 51 hk, men de som såldes till USA hade B14A motor och jag tror att det stod "sjuttio" på motorhuvens bägge sidor. Dessutom hade dessa USA vagnar även "Amerikabågen". Jag vet inte säkert om USA versionen hade vita blinkersar fram också, men jag tror det.
Detta är vad jag känner till om California modellen, men det finns säkert någon mer som har nåt att tillägga.
Arne

Inläggav Mattias Johansson » 08 10 12, 12:13

Arne skrev: Jag vet inte säkert om USA versionen hade vita blinkersar fram också, men jag tror det.

Misstänker det jag med, var väl först senare som "amber" blev den gängse färgen i USA...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Thörnis » 09 07 23, 8:26

Trillade in här nu igen och arbetet fortlöper med bilen. Sakta men säkert. Säljer av min nyare utställningsbil till förmån för Pv:n så nu ska det väl få lite fart förhoppningsvis.
Lack är inhandlad och nytt batteri. Kan meddela att den gamla B4B:n går som en klocka :D
Det finns ingen som sitter på några bilder på en "komplett" och monterad sådan här bil. Ska tillägga att det är en svensksåld variant med B4B och utan Amerika bågarna.

Mvh Thörnis
Thörnis

Återvänd till Allmänt om volvo