Renovering eller ej?

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Renovering eller ej?

Inläggav Duett58 » 09 09 27, 12:53

Hej!
Undrar om någon har en uppfattning om vad det kan vara värt (ekonomiskt) att renovera en Duett från 58. Den har inte gått igenom besiktningen och efter det har den stått flera år. Att den är mkt rostig behöver knappast sägas - för det är den.
Förstår att det är svårt för att inte säga omöjligt att uppskatta kostnaden. Men kanske har någon lyckats med konstverket att få "en rosthög" till "orginalskick"?

Är det svårt att få tag i delar mm?

Mvh,
Glenn d2
Duett58
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 09 27, 12:39

Re: Renovering eller ej?

Inläggav gusten » 09 09 27, 2:26

Det går säkert 30 st PV på varje duett , Epa-döden och firmabilsanvändningen har tagit hårt på dessa. Duetter med delad ruta är urfräcka, jag röstar för renovering. Delar är enkelt både mekaniskt och plåtmässigt. Det mesta från PV.n passar rakt av
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: Renovering eller ej?

Inläggav sneezingduck » 09 09 27, 2:49

Inte ekonomiskt ( endast ett fåtal renoveringar kan motiveras ekonomiskt ), men känslomässigt är det väl värt det..
Enda gången en renovering bär sig ekonomiskt är när man renoverar åt någon som kan betala för arbetet man utför...
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: Renovering eller ej?

Inläggav Mattias Johansson » 09 09 28, 3:00

Det är alltid mest ekonomiskt att köpa en färdigrenoverad bil.
Har du några bilder på den så det går att bedöma skicket?
Och så är ju frågan den - kan du jobba med bilplåt själv?
Måste man lämna bort till rostlagning så kan det bli ungefär hur dyrt som helst - kan man göra det själv så är det ju mest ens egen tid man får betala med, ja, kapskivor, plåt, gas, tråd och ström då så klart, men det är relativt sett rätt försumbara kostnader i sammanhanget, och då mest en fråga om man VILL själv.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Renovering eller ej?

Inläggav Sölve » 09 12 30, 10:08

Mattias Johansson skrev:Det är alltid mest ekonomiskt att köpa en färdigrenoverad bil.
Har du några bilder på den så det går att bedöma skicket?
Och så är ju frågan den - kan du jobba med bilplåt själv?
Måste man lämna bort till rostlagning så kan det bli ungefär hur dyrt som helst - kan man göra det själv så är det ju mest ens egen tid man får betala med, ja, kapskivor, plåt, gas, tråd och ström då så klart, men det är relativt sett rätt försumbara kostnader i sammanhanget, och då mest en fråga om man VILL själv.


Jag instämmer absolut med föregående talare. Tilläggas bör väll att utan bilder är det svårt att svara på din fråga. Ingenting är ju omöjligt, men det bör ju helst vara någonting att börja med. En fungerande drivlina på ett rostigt objekt är ju aldrig fel och att rutor/inredning etc. är förhållandevis komplett.

Jag har själv stött på en 445:a, en tidig, men avböjde efter inspektion. När jag öppnade dörren föll rutan och hela ramen av dörren. Det enda som höll ihop bilen var en bit av kardantunneln. Man kunde konstatera att den stått på det gärdet i minst 30 år. Då var det INTE läge att renovera...

Min Pv-sport är ett annat exempel. Släpades hem ur ett potatisland där den stått uppallad i 20 år. Ungarna hade haft den och lekt i , dörrarna stod på vid gavel, någon skärm hade genom åren blivit såld och matjorden trängde upp genom golvet. MEN som reservdelsbil till min dåvarande -63 544 dög den utmärkt
Sölve
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 12 08, 6:47


Återvänd till Allmänt om volvo

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron