(Kopierat från Veteran och hobbyfordon, skrivet den 3 maj 2007)
...Övrigt :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... mp;start=0
Byggt i tre år, kolla länken för mer info.
Kan väl dra lite tekniska data då...
Motor: Än så länge standard b21A -78, ska bytas mot en vässad B23 -83 med 405-topp till nästa säsong. Motorfästen kortade Volvo Amazon B18/B20 som svetsats mot en plåt som skruvats i blocket.
Växellåda: M40 med långspak
Koppling: Har en som jag tror är en s.k. laplanderkoppling, vi får se om den hamnar där... Manövrerad via hydraulik med Mercedes 220D -72 huvudcylinder och Amazon -66 slavcylinder.
Kardanaxel: PV original skarvad med bakersta delen från 240.
Bakaxel: Volvo 1030 från 245 -78, växlad 3,73:1 och försedd med en Powertrax lock-right diffspärr. Upphängd i PV:ns originalbärarmar. Originalfjädrar, Koni Classic stötdämpare, superflexbussningar i panhardstaget.
Framvagn: Volvo 140 (hopplock av -68 och -74), superflexbussningar, rallyfjädrar av okänt fabrikat, Koni Classic stötdämpare. Volvo 240 krängningshämmare.
Styrning: Kuggstång från Opel Kadett -84, högerstyrd. Har vänts åt "Fel håll" för att hamna framför axeln och gå åt rätt håll. Rattstång original PV som kapats vid torpedväggen för att skarvas med en Volvo 740 kollapssektion i aluminium med dubbla knutar.
Bromsar: Huvudcylinder och bromsservo från Volvo 140, dock med kortad strut. Bromsok från Volvo 140 runt om. Fram Volvo 140 skivor, bak Volvo 240 skivor. Reduceringsventil från Volvo 140. Pedalställ från Mercedes 220D -72.
Ptja, det är väl så långt jag konstruerat hittills, så... Kommer uppdateras i den takt jag bygger, och det är fort just nu.
(skrivet den 4 maj 2007)
Grundlackat ännu mer jox... Gäller även växellådsbalken men den ville tydligen inte vara med på bild...
Gamla fjädrar är kanske inte så mycket att måla uti, men jag har dragit på dem bara "för syns skull", tror inte de har gått så många mil så de är nog värda att återanvända (är en hårdare variant än original), däremot har väder och vind fått originalfärgen att flagna... Håller väl ett tag iaf.
Och dragit svart på täckplåten för A-stolpen inne i bilen (den andra är redan svart)...
...samt. på bromsservoklockan. Färgen ska bli matt när den härdat, men det verkar ta tid, därav ser den blank ut på bilderna.
Och om ni lägger märke till att de svarta grejerna är i "fel garage" så stämmer det, är lite samkörning med en annan som skulle lacka mattsvart, hehe...
(Skrivet den 5 maj 2007)
Målningsväder idag så jag drog på växellådsbalk, växellådsfäste, övre reaktionsstag till bakvagnen...
...samt det eviga sorgebarnet framfjädrarna.
Fick äntligen dit nedre bärarmarna efter en massa pulande... Fick på köpet en lösning som ger lite rejsigare castervinkel. Nog för att den ska gå att justera på 140-framvagnen, men ändå.
Plockat ihop en lyktpotta klart... Nog för att man får ta isär den igen för lite småfix, men nu är den ju hopplockad så slarvar man inte bort grejerna iaf. Lyktinsatsen är inte rostig, det bara kan verka så på bilden.