Rodstukad 544 1965

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Rodstukad 544 1965

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 06, 8:16

(Kopierat från Veteran och hobbyfordon, skrivet den 3 maj 2007)

...Övrigt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... mp;start=0
Byggt i tre år, kolla länken för mer info.

Kan väl dra lite tekniska data då...
Motor: Än så länge standard b21A -78, ska bytas mot en vässad B23 -83 med 405-topp till nästa säsong. Motorfästen kortade Volvo Amazon B18/B20 som svetsats mot en plåt som skruvats i blocket.
Växellåda: M40 med långspak
Koppling: Har en som jag tror är en s.k. laplanderkoppling, vi får se om den hamnar där... Manövrerad via hydraulik med Mercedes 220D -72 huvudcylinder och Amazon -66 slavcylinder.
Kardanaxel: PV original skarvad med bakersta delen från 240.
Bakaxel: Volvo 1030 från 245 -78, växlad 3,73:1 och försedd med en Powertrax lock-right diffspärr. Upphängd i PV:ns originalbärarmar. Originalfjädrar, Koni Classic stötdämpare, superflexbussningar i panhardstaget.
Framvagn: Volvo 140 (hopplock av -68 och -74), superflexbussningar, rallyfjädrar av okänt fabrikat, Koni Classic stötdämpare. Volvo 240 krängningshämmare.
Styrning: Kuggstång från Opel Kadett -84, högerstyrd. Har vänts åt "Fel håll" för att hamna framför axeln och gå åt rätt håll. Rattstång original PV som kapats vid torpedväggen för att skarvas med en Volvo 740 kollapssektion i aluminium med dubbla knutar.
Bromsar: Huvudcylinder och bromsservo från Volvo 140, dock med kortad strut. Bromsok från Volvo 140 runt om. Fram Volvo 140 skivor, bak Volvo 240 skivor. Reduceringsventil från Volvo 140. Pedalställ från Mercedes 220D -72.

Ptja, det är väl så långt jag konstruerat hittills, så... Kommer uppdateras i den takt jag bygger, och det är fort just nu.

(skrivet den 4 maj 2007)
Bild
Grundlackat ännu mer jox... Gäller även växellådsbalken men den ville tydligen inte vara med på bild...
Gamla fjädrar är kanske inte så mycket att måla uti, men jag har dragit på dem bara "för syns skull", tror inte de har gått så många mil så de är nog värda att återanvända (är en hårdare variant än original), däremot har väder och vind fått originalfärgen att flagna... Håller väl ett tag iaf.
Bild
Och dragit svart på täckplåten för A-stolpen inne i bilen (den andra är redan svart)...
Bild
...samt. på bromsservoklockan. Färgen ska bli matt när den härdat, men det verkar ta tid, därav ser den blank ut på bilderna. :roll:

Och om ni lägger märke till att de svarta grejerna är i "fel garage" så stämmer det, är lite samkörning med en annan som skulle lacka mattsvart, hehe...

(Skrivet den 5 maj 2007)
Bild
Målningsväder idag så jag drog på växellådsbalk, växellådsfäste, övre reaktionsstag till bakvagnen...
Bild
...samt det eviga sorgebarnet framfjädrarna.
Bild
Fick äntligen dit nedre bärarmarna efter en massa pulande... Fick på köpet en lösning som ger lite rejsigare castervinkel. Nog för att den ska gå att justera på 140-framvagnen, men ändå.
Bild
Plockat ihop en lyktpotta klart... Nog för att man får ta isär den igen för lite småfix, men nu är den ju hopplockad så slarvar man inte bort grejerna iaf. Lyktinsatsen är inte rostig, det bara kan verka så på bilden.
Senast redigerad av Mattias Johansson 09 04 21, 8:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 06, 8:18

(Skrivet den 6 maj 2007)
Nu börjar det se mörkt ut att hinna såsom det börjat jävlas... Möjligen kommer jag ut i sommar men att hinna till 2 juni kan jag glömma. :sad:

Skulle laga det lilla hålet som fanns i min fina bränsletank idag, och resultatet kan ni se på bilderna...
Bild
Bild
Bild

Lite bitter är jag, det här är inte direkt första tanken jag kasserar... Femte snarare.
Nu lutar det då mer åt fuelcell, hur fan man då ska ha råd med det den här månaden, och dessutom stöter man då på ett annat problem...

Bild
Ett stort jädrans hål här som måste igen också...

Bonusen blir väl att nu går det äntligen dra ett vettigt avgassystem... :roll:

(Skrivet den 7 maj 2007)
Bild
Fjädrar och dämpare på plats där fram så man kan väl säga att framvagnen är komplett nu... Koni Classic som är byggda med innehåll från gula Koni, rallyfjädrar av okänt fabrikat. Ni kan ju gärna ta och skratta ut mig, så får vi se om det funkar bättre ihop sen, jag vågar iaf. chansa... :roll:

(Skrivet den 9 maj 2007)
Bild
Som ni ser så tänker jag på miljön. Det måste man göra i dagens läge. Jag tömmer givetvis inte växellådsolja direkt i skogen, självklart tappar jag den i en hink innan jag slår ut den i skogen!

Och JA, det är en B23 som rivits till smulor som ligger utspridd i bakgrunden, oroa er inte för nåt annat... Farsan hade ett "litet" vevlagerras, hehe. :lol:

Bild
Nymålad växellådsbalk, ny gummiupphängning... Det tar sig.

(Skrivet den 13 maj 2007)
Bild
Först en omgång med skrapa, avfettning, högtryckstvätt...
Bild
...följt av några drag med roterande stålborste på vinkelslipen...
Bild
...grundfärg...
Bild
...och täckfärg.
Bild
Täckfärgen jag använt (fått en del frågor uti det), funkar rätt bra och finns troligen hos din lokala jänkedelskrängare... Om den är billig? Nja... Finns det billig färg idag? :roll:
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 06, 8:20

(Skrivet den 15 maj 2007)
Bild
Säkert folk som varit nyfikna så jag fotograferar nu när de är lösa...
Högra motorfästet, tillverkat av en plåt och ett avkortat motorfäste från Volvo Amazon med B18/B20... Ska givetvis renskäras sen, det är varken estetiskt eller vettigt ur viktsynpunkt att släpa med sig material som inte förbättrar hållbarheten.
Bild
Vänster dito, tillverkat på samma sätt m.m...
Bild
Satt ihop en växellåda med ett tomt dummyblock. Varför?
Bild
Börjar det brännas? :lol:

(Skrivet den 24 maj 2007)
Bild
Mina nya dörrlås kom från Summit idag... Borde funka bättre än originalets usla boddörrslås... (Och det är INGET fel på Musse, han är faktiskt COOL... :roll: )
Har annars inte hänt mycket på sistone då jag måste skrota bort min 142 innan premien försvinner. :sad:

(Skrivet den 30 maj 2007)
Bild
Börjat punkta upp nåt som liknar ett avgassystem...
Bild
Bättre bild på "kardankröken".
Bild
Gummiupphängningar från Saab 96... Smidiga små saker som funkar kanonbra! Ska givetvis på ett slutrör sen.

(Skrivet den 4 juni 2007)
Bild
Nu sitter ju där något som faktiskt börjar likna ett avgassystem va?
Bajs bara att man bara kan använda ena handen som folk... Körde en knivspets genom vänstra handflatan i förmiddags. :sad:
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 06, 8:24

(Skrivet den 7 juni 2007)
Bild
Sådärja, nu sitter ju ett system där...om så väl vore.
Men det är hoppunktat i alla fall, behöver dock en 90-graders 44mm böj... :( Saknar en sådan ännu... Sen går det väl att svetsa ihop det. Men men...

(Skrivet den 12 juni 2007)
Har väl ännu inget som är över sig roligt att rapportera... :???:
Ingen lust, ingen ork, ingen motivation... Och en jädrans massa småpill som inte märks... :sad:
Men men, lägger väl upp lite iaf.
Bild
Sprayburksrenoverad reduceringsventilshistoria... :???:
Bild
Kardanaxel på plats efter... ptja... när det tar tre dagar att skruva dit den, då ÄR man less på att skruva. :sad:

Och jag har fortfarande inte bestämt mig om elöppning blir fult eller inte... GAAH! Blir tokig! :evil:

(Skrivet den 28 juni 2007)
Bild
Ids inte säga något, den uppmärksamme noterar minst två saker som hänt.

(Skrivet den 29 juni 2007)
Bild
Drog blanksvart på en skärm och slipade för att se var det behövdes spackling, den var hyfsad ändå så jag drog lite finspacklingar nu...ja, jag spacklar som en kratta, det är jag medveten om så ni behöver inte upplysa mig om det...

Bild
Täckfärg på golvet. Ingen candy här inte direkt, men det ska ju matta på, så jag bryr mig inte så mycket ärligt talat.

(Skrivet den 1 juli 2007)
Bild
Sådärja... Efter en slipning, ännu en finspackling, och en till slipning bestämde jag att man borde dra på en grundfärg... Resultatet är hyfsat. Nu ska det bara till lite sprutspackel för säkerhets skull (och sånt ska ju användas med stor försiktighet som bekant, så ingen fara...) och sen slipgrund, så ska den väl vara riktigt slät tycker man...

(Skrivet den 2 juli 2007)
Bild
Sådärja... Sprutspackel på (trots vissa protester), men jag tror det är nödvändigt för att få skärmen slät...och RÄTT använt så gör nog sprutspacklet inte så stor skada i förhållande till nyttan, men på 80-talet har det ju missbrukats rätt ordentligt... :doubt: Vi får väl se om lacken håller, annars finns det ju folk som inte gör annat än säljer färg hela dagarna, har dock sprutspacklat huven på bruksbilen och det har hållit än så länge...
Bild
Grundfärg på golvet i baksätet (bara 1 varv på bilden, ska på mer), även här bak får funktion gå före utseende så... Som sagt, under en golvmatta kan ingen höra dig skrika.
:lol:
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 06, 8:27

(Skrivet den 3 juli 2007)
Bild
Sådärja, nu har jag slipat sprutspacklet, och kan vi ta och slippa diskussioner om hur dumt det var blir jag glad.
Jag tror nämligen att det kommer hålla som jag gjort det, och enda som får mig att ändra uppfattning är när jag ser min lack bli ruinerad med egna ögon.
Har både sett och hört mycket dåligt med sprutspackel, så jag behöver inte övertygas om att det kan göras dåligt...men jag har även sett mycket som gjorts fel i alla de fallen.

(Skrivet den 4 juli 2007)
Bild
Syns väl inte så tydligt men jag har tagit fram den här bakskärmen, riktning på gång...
Bild
Färgblask på styrväxelfästena...

(Skrivet den 5 juli 2007)
Bild
Färdigmålade styrväxelfästen.
Bild
Började göra underarbete på dörren, omlackad med syntet nån gång på 60-talet är min gissning. Och snabbt kunde två saker konstateras.
1: Få bort syntetlacken gick som bäst med.......skrapa. :roll:
2: Volvos original maroonröda cellulosa är den enda färg jag varit med om som blir blankare om man slipar den med ett papper i grovlek 100. :roll:

Och JA, dörren är full med alkisfilur, oroa er inte för nåt annat. :lol:

(Skrivet den 8 juli 2007)
Värmepistol och färgskrapa så ordnade det sig... :lol:

Bild
Upptvättad, polerad och målad styrväxel... Nu väntar den bara på nya damasker (som jag dock får åt veckan), så kommer den vara riktigt fin...ja, kanske den är värd lite nytt fett efter 25 år också? :badgrin:
Bild
Täckmålat golvet bak...

(Skrivet den 10 juli 2007)
Bild
Styrväxeln och knutarna monterade på bilen... Och styrväxeln har fått sig nya damasker, som inte påminner lika mycket om mattrasor... :wink:

(Skrivet den 11 juli 2007)
Bild
Första dagen på en vecka som det inte ösregnade idag, så jag rullade ut den och grovspacklade taket... Har även slipat litegrann, men inget som är värt att fotografera, är värsta myggsommaren på länge så jag var tvungen att gå in... :doubt:

Notera även den mycket brutala triken i bakgrunden som jag använder för att flytta grejer från ett garage till ett annat... :lol: Ja, oroa er inte, jag gick vanlig skola...tror jag? :roll:
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 06, 8:29

(Skrivet den 12 juli 2007)
Bild
Som synes passar 53ans dörr utmärkt på 65an, trots att jag fått höra att det inte alls är säkert, och det känns ju riktigt skönt. :smile:
Bild
Det nya dörrlåset inbyggt i dörren, fick göra en liten kompromiss och bygga en låda till det...men vad som slog mig är att det sitter en liknande låda med lås på nån bil? Tillika får jag lite vibbar av Golf 2? :sad: Har de nåt liknande? (Hoppas inte... Brr... Frontmotor-VW... :evil: )
Bild
Här är då bulten (eller vad man ska kalla det) som den ska kroka runt... Jodå, det här blev smidigare än jag trodde.

Har även kommit fram till att jag inte KAN använda handtag, så nu blev ju valet mellan elöppning och inte enkelt... :lol:

(Skrivet den 22 juli 2007)
Bild

Syns väl dåligt, men nu har jag grundat dörrgångarna iaf... Och det gick så bra att jag MER ÄN GÄRNA skulle sälja biljäveln för fyra spänn på loppis just nu... Grr! :evil:

(Skrivet den 25 juli 2007)
Nu har jag lackat dörrgångarna... Och insidan. Kass kamera som inte gillar sol.
Bild
Bild

(Skrivet den 26 juli 2007)
Bild
Nu slapp man ha den där till att ta plats i garderoben...
Bild
Nån timme senare. :wink:

(Skrivet den 28 juli 2007)
Bild
Spacklar tak... Och det kommer gå åtta ton, då man är klok nog att börja med en bil som slagit runt när man är kass på att rikta... Fy fan... :sad: Trist är bara förnamnet.

Lägga en snygg lack på denna bil är bara att glömma, men men, är ju ingen utställningsbil så... Spela roll. :cool:
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 06, 8:30

Jaha, sorry för att det är lite många poster här, men jag tänkte att det väl är jobbigt hoppa in mitt i ett bygge så, håll till godo. :lol:
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav _hagitch_ » 07 08 06, 9:50

trevligt projekt :)

Inläggav RoBB » 07 08 06, 9:51

Det var en spännande resa hittils! :D Ser fram mot fler rapporter om bygget. Och NEJ! Det kan inte bli för många bilder :wink:
Användarvisningsbild
RoBB

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 06, 9:58

Lägger väl upp en bild från när jag köpt...förlåt, FICK (:shock:) bilen då.
Bild
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav _hagitch_ » 07 08 07, 9:37

hmmm...det har hänt en del ser jag :) roligt att folk tar tag i objekt :)

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 07, 5:04

Jag har lyckats lura mig själv till en fortsättning...
Bild
Sådärja, framskärmen fick färg på sig som synes...
Återigen gör jag säkert en idiotisk sak med att lackera bilen i delar, får väl nyansskillnader som heter duga, men 1: Det blir smidigast för mig, och diskutera inte mot, 2: i den härliga gubbiga beigevita nyansen bryr man sig inte, 3: det är inte finish på nåt annat på den här bilen heller, 4: det kommer att lackeras lite annat som tar bort uppmärksamheten..
Bild
Och först blandade jag för lite färg, sen blandade jag för mycket, som vanligt... Så jag rotade fram huvlåset och lackade det också.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 08, 5:29

Bild
Sådär... Slipat och spacklat på fronten... Blev relativt slätt. :smile:
Bild
Och drog på grundfärg... Jajamensan... Nöjd med dagens verk. :smile:
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 09, 4:09

Bild
Slipat mitt äckliga sprutspackel jag envisas med att använda även på fronten.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Templa-544B » 07 08 10, 11:05

Det är gråbeige/pastellgrå (kod: 65) du lackar med eller hur? :mrgreen: Den färgen har jag på min bil också. 8) Tycker den är rätt fräsig själv!
PV-544 Special I 60/61
(medlem nr 14566 i PV-klubben)
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator

Nästa

Återvänd till Projekt