Samlingstråd B16 -allmänna frågor

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Samlingstråd B16 -allmänna frågor

Inläggav Templa-544B » 07 06 10, 12:11

Hej :D

I ett litet försök att få igång den tekniska grenen av det här forumet skapar jag här en liten tråd där man kan lägga sina frågor angånde Volvos B16-motorer. På detta vis blir forumet förhoppningsvis lite mer överskådligt när det väl kommer igång också.
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Motor som går ojämt

Inläggav Templa-544B » 07 06 26, 12:39

Hejsan!

Jag har lite problem med min PV 544 med B16 motor.

Problemet yttrar sig så att motorn gärna vill dö på tomgången (även om den är varm) om man inte håller lite choke. Dessutom går den lite ryckigt på lägre varv vid vissa tillfällen. Själv misstänker jag att det är som den drar tjuvluft nånstans men jag tycker inte motorn svarar särskillt mycket på "startgasmetoden" och det vanliga glappet i spjällaxeln finns ju visserligen men det är väldigt litet.

Tror ni det kan vara nåt annat problem än tjuvluft eller är det kanske förgasarfoten som är ojämn? Varvtalet går trots allt upp lite när man sprutar gas vid förgasaren och insugsröret...

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Inläggav Bengan » 07 06 26, 1:07

Hej

Ojämn förgasarfot brukar höras som ett visslande ljud. Du tror inte det kan vara skit någonstans i förgasaren? Jag skulle nog satsa på en rejäl rengörning, men det har du kanske gjort?

MvH Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav Templa-544B » 07 06 26, 1:15

Ja tyvärr har jag redan gjort det... Två gånger :( Första gången med Diesel och andra gången med träsprit och tryckluft.

Dessutom har jag bytt alla förgasarens packningar, ekonomimembranet samt hela flottörhuset. Flottörhuset bytte jag visserligen bara till ett begagnat som jag tog från en reservdelsförgasare men det såg bra ut.
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Inläggav Bengan » 07 06 26, 2:33

Är förgasaren tät mellan flottörhuset och förgasarhalsen? Ibland kan förgasarhuset vara skevt, då får den tjuvluft där.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav Templa-544B » 07 06 26, 7:01

Hmmm det vat jag faktiskt inte... Men hur ska jag kolla det? Är det bara att spruta startgas runt ikring som vanligt eller finns det nån bättre metod? Är ju inte så lätt att lägga förgasaren mot nåt plant så man ser om den är skev mot flottörhuset just...
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Inläggav Bengan » 07 06 26, 8:29

Det brukar synas, annars släpp på flotörhuset och se om det går att pressa in mot förgasarhalsen.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav Templa-544B » 07 07 19, 9:23

Hallå alla

Hemma från semestern nu och har funderat ut en ny fråga till er. Vad skiljer B16 motorer med motornumret 495382 från de med numret 495394?
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Inläggav _hagitch_ » 07 07 19, 9:36

jag har en visslande förgasare...men detta uppstod då jag satte en distans mellan förgasaren och grenröret...detta kan inte berp på ojämn förgasarfot då va?
_____________________________________
Medlem 13986 i Svenska volvo pv klubben
_hagitch_
Moderator
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 07 05 25, 7:44
Ort: Köping

Inläggav Bengan » 07 07 21, 3:56

hagitech// Jodå foten kan ha varit skev, distansen kanske "tog upp " skevheten i foten.

Enda skillnaden jag kan komma på skulle vara att 495382 har M4 låda och 495394 äravsedda för M30/40 lådor. Det är ju lite skillnad på bakkanten på vevaxeln och svepet på de tidigare och senare B16 maskinerna. OBS detta är bara en spekulation från mig, inget jag vet.

Det som motsäger denna teori är att detsamma gäller B16B som har samma nummer hela tiden.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav Templa-544B » 07 07 23, 12:30

Tvivlar också lite på den förklaringen då min motor har nummret 495382 fast det är en av de 20 000 sista bilarna med B16-motor samt har en M30-låda. Visserligen skulle motorn kunna var utbytt men jag betvivlar det eftersom nästan inget annat är bytt och den dessutom har ett högt serienummer. Tänker man efter lite så kan man ju dessutom dra slutsattsen att även om motorn är bytt så är den ett så pass sent exemplar att den förmodligen ändå var kopplad till en M30/M40 ursprungligen.

Kan inte möjligen vara så att utbytesmotorer har 495394 som motornummer?
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Tillbaka till motorproblemen

Inläggav Templa-544B » 07 07 23, 12:42

Tack för råden om min ojämna gång hittills.

Nu när jag har kört en bit med bilen verkar det som om problemet har försvunnit delvis. Visst motorn går inte utan choke när den är alldeles kall och tomgången är ställd väldigt högt men den visar åtminstone lite livsvilja nu :wink: Misstänker dock fortfarande att det är tjuvluft som är boven så min jakt efter läckan kommer fortsätta!

Kan symptom liknande mina uppstå om luftfiltret är väldigt skitigt förresten? Tycker trots allt att den här förklaringen med tjuvluft är lite osäker då mina tändstift hittills (har inte kollat sen jag bytte packningar och membran i förgasaren) har visat klara tecken på att motorn går för fett. Tjuvluft borde väll orsaka bränslebrist? Får kolla tändstiften imorron med så får vi se om det har ändrat sig.
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Inläggav Bengan » 07 07 23, 12:48

Nej, de utbytesmotorer jag sett har inte haft någon märkning.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav Templa-544B » 07 07 23, 1:26

Ok, nån som har fler teorier?

Hur som helst kollad jag tändstiften idag igen och de visade mycket riktigt tecken på att motorn går för snålt. Då är det väll tjuvluft som är boven då.

Har ända sen jag köpte bilen haft ett skarpt högfrekvent ljud från motorrummet men jag har hela tiden haft för mig att det varit vattenpumpen eller nåt som var på upphällningen men det skulle ju mycket väl kunna vara en läcka som viner... Har ju en pinnbullt som är av vid grenröret så det kan ju mycket väl vara där den drar luften men har inte kunnat bekräfta det med startgas än. Får väll byta pinnbullt och se hur det blir.

Hur går man till väga för att ställa in luftkonans läge på en Zenith förresten? Vet var justerskruven sitter men vet inte riktigt hur man ska göra för att få inställningen rätt.
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Motor

Inläggav Oscar » 08 09 21, 5:14

Har haft samma problem med ryckig motor, gått igenom samma felsökningsprocedur. Felet var en spricka i gaslådan, ca 5 cm. Ny/gammal gaslåda inhandlades o problemet blev löst!
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Nästa

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron