Stromberg CD 175 vakkumkolv kärvar

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Stromberg CD 175 vakkumkolv kärvar

Inläggav Fabian » 11 07 07, 11:24

Hej!

Jag har plockat isär, rengjort och bytt slitdelar i förgasaren till min Duett -68. Problemet är att vakkumkolven kärvar efter att jag har monterat ihop förgasaren. Jag har centrerat munstycket ett antal gånger så den biten borde vara ok. Det är inga repor eller dylikt på kolven eller cylindern och kolven går fri när locket till vakkumkammaren är bortplockad.
Skruvar jag på locket går kolven i visa fall hyffsat fri, men inte alls som den borde och slå bryggan med en mindre smäll. men när jag drar åt skruvarna på locket så nyper kolven, ibland bara kärvar den lite grann och ibland så sitter den helt fast. Till saken hör membranet var tidigare monterat så att flärparna inte låg i spåren men däremot verkade kolven ligga som den skulle. Anledning till att jag började rota i förgasaren var att den gick för fett och det var omöjligt att få någon ordning på inställningen.

Är det någon som har något förslag eller idé på vad det kan vara och lösning på detta?
Fabian

Re: Stromberg CD 175 vakkumkolv kärvar

Inläggav Mattias Lavett » 11 07 07, 4:32

du har inte lyckats göra nå märken i kolven eller huset när du skruvat? tex haft kolven suttit i skruvstäd eller så när du bytte memebran?

även väldigt små skador kan göra att den kärvar, , går den lätt i locket med?
om du vänder locket upponer & kollar så "oljekolven" går fritt i locket?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Re: Stromberg CD 175 vakkumkolv kärvar

Inläggav Fabian » 11 07 25, 1:58

Hej!

Det löste sig genom att jag korsvis och försiktigt drog åt skruvarna i vakkumlocket medans jag hela tiden kontrollerade att kolven löpte fritt. Verkar som om detta fungerade då bilen rullat 250 mil sen dess..
Fabian

Återvänd till Motor