Tändningsfel B16

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Tändningsfel B16

Inläggav gentlemannatjuven » 11 04 09, 5:00

Sådär, då ska vi se. Krysskilen kom loss med hjälp av en rörtång och en bit förbrukad kylarslang som skydd runt vevaxeln, jag klämde först i framkant och sen i bakkant, och sen var den lös. Monterade kamdrevet som brukligt, och sen så var det bara att plocka ihop maskinen igen. När det var dags för provstart så bjöd avgasröret på några riktiga nyårsskott, men motorn kom inte igång.
Efter att ha inspekterat tändstiften och fördelaren (inte sura, ger gnista, tändkablar i rätt ordning) och förgasaren upptäckte jag att flottörventilen hade hakat upp sig. Tog loss den, sprutade 5-56 och blåste rent med tryckluft. Efter remontering får jag förgasarsmällar istället för avgassmällar, bland annat en galant halvmeterhög flamma som fick åtminstone en granne att luta sig nyfiket över staketet. Jag vill inte tro att det är tändningen som är felinställd, jag har ju inte rört den sen bilen stannade. Å andra sidan kom jag när jag tänkte efter på att jag har bytt brytarspetsar, kondensator, och dessutom tankade 95 oktan istället för 98 innan den dog för två månader sen, så nästa steg blir att dubbelkolla tändningsinställningarna i alla fall.
Andra tankar och tips mottages tacksamt!
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven

Inläggav Torbo » 11 04 10, 10:07

Efter remontering får jag förgasarsmällar istället för avgassmällar, bland annat en galant halvmeterhög flamma som fick åtminstone en granne att luta sig nyfiket över staketet. Jag vill inte tro att det är tändningen som är felinställd,

Her ville jeg sjekket kompresjonen. Det kan tyde på at en innsugsventil er utett....
olje på ventilstammene og hengene ventiler?
Det hadde jeg...
Bild

se evt. link her: http://volvopv.diskusjonsforum.no/posti ... ost&p=1988
Torbo

Inläggav Mattias Lavett » 11 04 10, 4:12

Ja kolla det som Torbo tipsar om , eller om du kuggat kamaxeln (eller ojepumpen) fel
så inte fördelaren skickar gnista till rätt stift??
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Inläggav gentlemannatjuven » 11 04 18, 4:31

Halleluja, hon går!

Istället för en långdragen förklaring listar jag här de åtgärdade felen som fick min besexton att snurra och mig att hurra:
- Kamdrevet hamnade ett halvt varv fel, jag tänkte inte på att vevaxeln gör två varv på ett av kamaxelns.
- Jag hade av någon anledning fått totalt hjärnsläpp och satte tändkablarna ett snäpp fel motsols, och dessutom i fel tändordning (1-3-2-4 istället för 1-3-4-2)
- Min renoverade förgasare var inte riktigt i form, tidigare sprutade den bensin och nu kom ingenting. Det visade sig att lagerbrickan som tätar mellan flottörventil och flottörhustaket som följde med ny i packsatsen från VP var för tjock och smal på samma gång, och när jag bytte till den gamla så försvann alla problem.

Idag köpte jag nya sommardäck och Autosol, så att jag kan putsa upp snobbringar och navkapslar och premiärturen blir imorgon! Tack för all hjälp (Mattias och Torbo) och reella bidrag (pettzonz)!
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven

Inläggav Mattias Lavett » 11 04 22, 6:52

ja har man inte nog med ett fel på bilen så kan man alltid fixa sig några till ;)
:lol: :lol: :lol: :lol:

skämt åsido, ingen av oss här är nog helt perfekta även om vi ibland vill tro det.
även den bäste kan göra fel brukar man ju säga... :roll:
skönt att du hittade alla fel som "nån" gjort på motorn & lyckades lösa dom :)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210