av gentlemannatjuven » 11 04 09, 5:00
Sådär, då ska vi se. Krysskilen kom loss med hjälp av en rörtång och en bit förbrukad kylarslang som skydd runt vevaxeln, jag klämde först i framkant och sen i bakkant, och sen var den lös. Monterade kamdrevet som brukligt, och sen så var det bara att plocka ihop maskinen igen. När det var dags för provstart så bjöd avgasröret på några riktiga nyårsskott, men motorn kom inte igång.
Efter att ha inspekterat tändstiften och fördelaren (inte sura, ger gnista, tändkablar i rätt ordning) och förgasaren upptäckte jag att flottörventilen hade hakat upp sig. Tog loss den, sprutade 5-56 och blåste rent med tryckluft. Efter remontering får jag förgasarsmällar istället för avgassmällar, bland annat en galant halvmeterhög flamma som fick åtminstone en granne att luta sig nyfiket över staketet. Jag vill inte tro att det är tändningen som är felinställd, jag har ju inte rört den sen bilen stannade. Å andra sidan kom jag när jag tänkte efter på att jag har bytt brytarspetsar, kondensator, och dessutom tankade 95 oktan istället för 98 innan den dog för två månader sen, så nästa steg blir att dubbelkolla tändningsinställningarna i alla fall.
Andra tankar och tips mottages tacksamt!
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60