Trimning av Volvo B18/B20 med originalutseende och behålla matching numbers! Motorrummet på min vita Volvo -65. Borrning till B20, dubbelt avgasgrenrör, planad B20 topp med större 44mm insugsventiler/35mm avgasventiler och
konverterad till blyfri bensin! Har installerat vassare K-kam och ny kamdrevsats från KG Trimning.
Volvon går lugnt på tomgång, drar 0,8L/mil på landsväg men gör 200km/h på Autobahn!
Listan på trimförslag går från lättare trimning till kraftfullare:
Översyn/renovering av dubbla SU förgasare och byte till KD nålarOm förgasarna är slitna/glappar i spjällaxeln kan det vara dags för en renovering!
Köp reparationssats till SU-HS6:
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1962-1968.
Sätt i nya dubbla SU-HS6 nålar vid renovering eller om nålarna är slitna pga av ocentrering eller krokiga.
Installera vassare KD nålar för dubbla SU-HS6 med mer effekt, kallas även 115hk nålar.
Volvonummer: 237248
Synkronisera de dubbla SU förgasarna och fin-inställ för extra hästkrafter!
SU-specialisten kan renovera dina SU förgasare till bra priser och säljer även reservdelar:
https://sites.google.com/site/suspecialistenAdress till SU-specialisten:
Lars Gyllenhäll
Umevägen 146B
91136 VÄNNÄSBY
SWEDEN
TEL: 070-5411840
Epost:
suspecialisten@live.seVP Autoparts i Fristad säljer renoverade SU och har stort sortiment på reservdelar till SU, renoveringssatser till SU-HS6 mm:
VP Autoparts AB
http://www.vp-autoparts.comBesöks-/postadress:
VP Autoparts AB
Industrivägen 7
513 32 FRISTAD, Sverige
Tel: 033 - 20 64 64
E-Post:
info@vp-autoparts.se Förgasarteknik säljer nya och renoverade SU. Rekommenderar Förgasartekniks Web-shop. Här kan man beställa kompletta gasreglagesatser, förgasardelar, renoverings och servicesatser, nålar, flottörventiler mm:
http://www.forgasarteknik.se/ Förgasarteknik
Tåby 32
61492 Söderköping
Tel 0125 44030 Säkrast kvällstid 17-22 må, to, fr.
Epost:
info@forgasarteknik.seGasreglagesats Volvo B18. Artikelnummer FTN101: Komplett sats för dubbla SU-förgasare med hållare för aluminiuminsug.
Reparationssats SU-HS6 Artikelnummer: CRK249.
Reparationssats för dubbla SU-HS6, passar till samtliga Volvo B18 sport 1962-1968.
Nya dubbla SU-HS6 nålar, KD nålar för mer effekt, 115hk!
Artikelnummer: AUD1501. Volvonummer: 237248
Installera avgasgrenrör med dubbla utblås!Här finns 7 extra hästkrafter för PV 1962-65 med original enkelt avgasgrenrör!
P1800 -66 och B20E har avgasgrenrör med dubbla utblås men kan vara svåra att få tag på.
Köp grenrör från en Amazon 1967-70 med enkelförgasare och kapa bort insuget.
Blästra och måla dubbla avgasgrenröret med svart värmetålig färg 800 grader!
Montera samtidigt nytt dubbelt främre rör!
Det svarta dubbla avgasgrenröret syns nästan inte i motorrummet och passar direkt med aluminium insug! Spara ditt original enkla avgasgrenrör och enkla främre rör.
Kontrollera tändningen!Serva tändningen med nya brytarspetsar, ny rotor, ny fördelardosa och tex nya NGK tändstift.
Oljebyte!Gör oljebyte med 3.75 liter helsyntetisk olja. Montera ett nytt Volvo oljefilter.
Plana topplocket och ev. konvertera till blyfri bensin!Är det en A-topp på 87mm så kan 2 - 3 mm vara lagom.
En kompression på 10:1 - 10,5:1 är OK.
Vid högre kompression eller glödtändning så tanka 98-oktan på Cirkle K (Statoil).
För B20 montera samtidigt en tunn topplockspackning 0,8mm.
Vid planing av topp, passa samtidigt på att fräsa i härdade avgasventilsäten, dvs
konvertering till blyfri bensin! Bearbeta B18/B20 toppen vid planing av topplocket/konvertering till blyfri bensin!Porta, sätt i större ventiler. Tex B20 topp med större insugsventiler 44mm och 35mm avgas.
Byte till vassare kamaxel, nya lyftare och ev. ny kamdrevsatsTex Volvos K-kam ger bra vrid och högre effekt genom hela registret!
För B20E med K-kam, KG Trimning har specialkamaxlar till B18/B20. Tex KG10 är något starkare än D och K. Går mycket bra tillsammans med insprutning!
Montera ev. ny kamdrevsats samtidigt. Rekommenderar fiberdrev som är tyst och behagligt!
Borra B18 blocket till B20!Borra till B20 men behåll B18 motornr! Montera en planad B20 topp med 44mm insugsventiler, 35mm avgas och
konverterad till blyfri bensin!Maxtrimning av B20 med dubbla Weber 48or som ger 205hk!Det här passar bra vid tävling/träning på motorbana, Gelleråsen, Nürnburgring etc
men inte på en klassisk Volvo i originalskick!
Om ni har några förbättringsförslag/synpunkter etc så mottar jag dem tacksamt!
Det är aldrig för sent för att börja trimma eller tävla!
/Hälsningar Baby Blue Racing Team!