av Mats Andreasson » 16 09 04, 8:47
När jag skulle sätta igång min PV 544 B efter många års stillastående upptäckte jag att det lossnade rostflagor från bensintanken som korkade igen bensinledningen. När jag tog loss tanken och tömde ut innehållet blev det en hel kaffeburk full av flagor. Mysko, tyckte jag, eftersom bilen hade stått torrt och varmt hela tiden med minimal risk för kondens. Det måste ha kommit vatten i tanken på något annat sätt, tänkte jag och tog en närmare titt på tanklocket.
Det är ett gammalt låsbart tillbehörslock märkt LM Ericsson, ett lock som finns på massor av svenska PV, och när jag testade att hålla locket under en vattenkran visade det sig att det rann en strid ström vatten in genom nyckelhålet. Det finns visserligen ett skyddslock över nyckelhålet, men det är så knasigt utformat att det istället samlar upp vattnet och leder det vidare in i nyckelhålet. Jag testade förresten ännu ett lock som jag hade liggande på hyllan, och det läckte precis lika mycket.
Den här bilen körde jag mycket med från 70-talet fram till början av 90-talet och förmodligen har jag hela tiden åkt runt med en rejäl slurk vatten i tanken. Och när bilen sedan stod stilla en längre period var det fritt fram för rosten att härja...
Med andra ord: en varning för de låsbara tanklocken från LM Ericsson - de är visserligen snygga, men tydligen ganska värdelösa som tanklock betraktade. Eller är det någon som har någon annan erfarenhet?