Vilken modell föredrar ni?

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Vilken modell föredrar ni?

Inläggav Bengan » 07 08 15, 8:50

Jag håller ju på och letar bil, vill kanske helst ha en B18 PV, med lite trimmad maskin. Jag har ett block i garaget som nog kan bli trevligt med rätt saker. Fast ibland när jag hittar någon skaplig 444L från 1957 i annonsfloran så blir jag sugen på en sån. Även duett skulle vara trevligt att äga. Vilken modell föredrar ni?

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Re: Vilken modell föredrar ni?

Inläggav _hagitch_ » 07 08 15, 9:11

Bengan skrev:Jag håller ju på och letar bil, vill kanske helst ha en B18 PV, med lite trimmad maskin. Jag har ett block i garaget som nog kan bli trevligt med rätt saker. Fast ibland när jag hittar någon skaplig 444L från 1957 i annonsfloran så blir jag sugen på en sån. Även duett skulle vara trevligt att äga. Vilken modell föredrar ni?

Mvh Bengan


klart du ska ha en 57:a ;) haha nedå...det spelar ingen roll för min del faktiskt...men om den är nyare så slipper du ju 6volt och 3 växlad låda med osynkad etta...ioförsej inga problem att byta om man känner för de. Men som sagt. Det beror på vad man vill ha.
_____________________________________
Medlem 13986 i Svenska volvo pv klubben
_hagitch_
Moderator
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 07 05 25, 7:44
Ort: Köping

Inläggav Templa-544B » 07 08 15, 10:24

Hmm kul att få tycka till lite! :D

B18-PV i all ära men min personliga favoritmodell är PV 444 (A)/D/E (är inte stormförtjust i takgöken). L modellen kommer inte långt därefter med sina "jungfrubröst" till bakljus samt de snygga V:na fram och bak. Tyvärr saknar den dock den härliga delade bakrutan samt ribbgrillen.

Strax efter dessa gammelmodeller kommer nog Sportarna med B16b-motor. Vet inte varför med det är något speciellt med dessa... :wink:

Sen är ju inte en Duett helt fel heller... När jag tänker efter kanske det är en sån som vore allra roligast att ha! Helst den gamla 445:an då med tvåfärgslackering och rubbet. :lol:

Avslutningsvis kan det sägas att: DETTA ÄR SVÅRT FAKTISKT!
Finns för mycket att välja på. :P Själv hade jag nog trots allt valt en Duett. Har du nånsin haft en sån innan? Om inte så är ju bara det ett bra köpargument! Börjar bli svårt att hitta en icke-Epa/A-Duett tyvärr.
PV-544 Special I 60/61
(medlem nr 14566 i PV-klubben)
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Re: Vilken modell föredrar ni?

Inläggav Templa-544B » 07 08 15, 10:30

_hagitch_ skrev:
klart du ska ha en 57:a ;) haha nedå...det spelar ingen roll för min del faktiskt...men om den är nyare så slipper du ju 6volt och 3 växlad låda med osynkad etta...ioförsej inga problem att byta om man känner för de. Men som sagt. Det beror på vad man vill ha.


Hur är det att köra med osynkad etta förresten? Har ju aldrig gjort det så jag är rätt nyfiken. Stör det körupplevelsen mycket eller tänker man inte på det efter ett litet tag?
Funderar lite på att köpa en gammal 444/445 om det nu skulle visa sig att mitt nuvarande projekt blir allt för avancerat för mig (har hittat en massa riktigt rejäl rost och är helt ny på det här med plåtarbete och svetsning samt ska gå NV på gymnasiet :roll: = lite konstiga förutsättningar).
PV-544 Special I 60/61
(medlem nr 14566 i PV-klubben)
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Inläggav Mattias Johansson » 07 08 16, 7:25

57an är ju helt klart den snyggaste PV-årsmodellen, med sina snygga bakljus och blinkers, rätt storlek på bakrutan och läckra inredning m.m.

Hade köpt en sån och satt B18/B20 i den men då är ju jag den som inte brukar eftersträva nåt originalskick heller. :wink:
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Vilken modell föredrar ni?

Inläggav _hagitch_ » 07 08 16, 9:55

Templa-544B skrev:
_hagitch_ skrev:
klart du ska ha en 57:a ;) haha nedå...det spelar ingen roll för min del faktiskt...men om den är nyare så slipper du ju 6volt och 3 växlad låda med osynkad etta...ioförsej inga problem att byta om man känner för de. Men som sagt. Det beror på vad man vill ha.


Hur är det att köra med osynkad etta förresten? Har ju aldrig gjort det så jag är rätt nyfiken. Stör det körupplevelsen mycket eller tänker man inte på det efter ett litet tag?
Funderar lite på att köpa en gammal 444/445 om det nu skulle visa sig att mitt nuvarande projekt blir allt för avancerat för mig (har hittat en massa riktigt rejäl rost och är helt ny på det här med plåtarbete och svetsning samt ska gå NV på gymnasiet :roll: = lite konstiga förutsättningar).


Att köra osynkat är väll inga problem om man kan dubbeltrampa. Jag vet inte om det är lätt eller svårt men farsan har kört sin 54 i 25 år eller nått och han har klarat sig bra utan att dubbeltrampa. Jag kan ju säga som jag tycker. Jag kan inte dubbeltrampa och har alldrig försökt och jag tycker att en del situationer kan bli lite jobbiga. Om jag kör så sakta att bilen inte orkar riktigt på tvåan och det går för fort för att lägga i ettan . Då är der bara slir på kopplingen som gäller. Eller sakt ner ännu mer så du sakta kan smyga i ettan. Det fungerar om man kör tillräckligt sakta. Extra jobbigt är det om du är på crusing :P Men det är säkert inga problem att lära sig. Jag har bara inte haft det intresset. Jag bytte låda istället :P haha
_____________________________________
Medlem 13986 i Svenska volvo pv klubben
_hagitch_
Moderator
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 07 05 25, 7:44
Ort: Köping

Inläggav RoBB » 07 08 16, 11:04

Jag gillar B-18 modellerna mest. Det beror mest på att det känns lättast att jobba med.
Sen tycker jag att vissa detaljer ser bra ut på olika årsmodeller. Tex delad bakruta och 57ans baklyktor,hålfälgar.
Så skulle jag bygga min drömPV så skulle jag kanske ta godbitarna och sätta på en bil.
Användarvisningsbild
RoBB
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 07 07 22, 9:07
Ort: Tran

Inläggav thomas » 07 08 16, 11:16

65an pga de små detaljerna som skärmemblem, grön instrumentbelysning, hålade fälgar etc

Fast de tidiga har sin charm de med.



/thomas
thomas
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 05 29, 12:22
Ort: Stockholm

Inläggav Bengan » 07 08 21, 8:36

jo man kanske skulle köpa flera modeller :D

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Maroonröd PV 444 eller B18 sport...

Inläggav finnen75 » 07 08 26, 9:40

Kul fråga.... En maroonröd 444 DS eller ES hör till mina favoriter. Delad fram- och bakruta och den röd-gråa inredningen med röda mattor....Och instrumenteringen i 444:orna är ju så jäkla läcker. Hastighetsmätaren, som ska vara stulen från Pontiac -48, och alla reglagen.... Oj oj


Är även inne på B18 Sportar.... Har ju en Körsbärsröd men skulle hellre ha en av de lite ovanligare färgerna.... Tycker att det är intressant att folk beställde nya sportar i t ex skifferblått och dovhjortsbrunt när rubinrött/körsbärsrött var speciellt ämnat för sportar då. En skifferblå Sport blev ju på den tiden väldigt anonym, kan man tycka då det fanns massor med Specialer i den kulören....
Användarvisningsbild
finnen75
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 07 18, 6:36
Ort: Lule

Inläggav Claes S » 07 08 28, 12:26

En modell som går att dela i två delar då man ska svetsa är alltid bra. Å då blir det ju en Duett. Jag har ingen erfarenhet av det, men det tycker jag borde vara en fördel.
Först pular man med en del sedan går man över till nästa. Man kan t.o.m lämna iväg karossen på lackering innan ramen är färdig. Och vise versa.
Claes S
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 06 20, 11:25
Ort: Stockholm Kista

Inläggav Amarace » 07 09 12, 2:26

Duett står högt för mig, årsmodell 56 vore kul. Annars funkar ju vilken som helst.

PV så tycker jag 57 är snygg, men förderar nog en 53:a, en maroonröd ES har alltid varit min dröm.

men det ultimata är ju en kombination av alla detaljer från olika årsmodeller.
Amarace
Moderator
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 05 23, 12:57
Ort: Dorotea

Re: Vilken modell föredrar ni?

Inläggav pvfreak » 07 10 11, 6:11

Bengan skrev:Jag håller ju på och letar bil, vill kanske helst ha en B18 PV, med lite trimmad maskin. Jag har ett block i garaget som nog kan bli trevligt med rätt saker. Fast ibland när jag hittar någon skaplig 444L från 1957 i annonsfloran så blir jag sugen på en sån. Även duett skulle vara trevligt att äga. Vilken modell föredrar ni?

Mvh Bengan

Hade inte du en fin grön rally PV som du sålde?
Själv har jag en röd PV-65:a Sport. Håller också på med en -58 Amazon,
röd/vit. Men det är ett långtidsprojekt. :( Letar fortfarande delar. Nån som har lyktringar till tidiga Amazoner liggandes?
Användarvisningsbild
pvfreak
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 08 20, 4:07
Ort: Sätila/Västra Götaland

Inläggav VOLVO PV 544 Sport » 07 10 12, 7:05

Bygg dej en PV-cab 56:a i samma stil som "Ringborg" byggde sina, sen lackar du den Californiavit, syr upp en svart o gul orginalinredning.. monterar USA-bågar.. det va mitt tips :wink:
Medlem 11470 i Svenska volvo PV-klubben
Bild
Användarvisningsbild
VOLVO PV 544 Sport
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 07 05 21, 7:50
Ort: Karlstad, Sweden

Re: Vilken modell föredrar ni?

Inläggav Bengan » 07 10 12, 8:02

pvfreak skrev:
Bengan skrev:Jag håller ju på och letar bil, vill kanske helst ha en B18 PV, med lite trimmad maskin. Jag har ett block i garaget som nog kan bli trevligt med rätt saker. Fast ibland när jag hittar någon skaplig 444L från 1957 i annonsfloran så blir jag sugen på en sån. Även duett skulle vara trevligt att äga. Vilken modell föredrar ni?

Mvh Bengan

Hade inte du en fin grön rally PV som du sålde?
Själv har jag en röd PV-65:a Sport. Håller också på med en -58 Amazon,
röd/vit. Men det är ett långtidsprojekt. :( Letar fortfarande delar. Nån som har lyktringar till tidiga Amazoner liggandes?


Du menar denna bil, den går nu som tävlingsbil i Belgien i historiska rallyn.

Bild

Jag har åkt Amazon 61:a de senaste åren, så jag har lite delar till tidiga Anmazoner, hör av dig om det är något jag kan hjälpa dig med.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Nästa

Återvänd till Allmänt om volvo

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron