B16 Felmonterad fördelare/kamaxel eller?

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

B16 Felmonterad fördelare/kamaxel eller?

Inläggav Mattias Lavett » 10 08 03, 9:56

Så nu börjar B16 & M30n närma sig stadiet för ilyftning i bil,
Har dock råkat ut för ett problem med tändningen... upptäckte när jag monterade svänghjulet & kollade markeringen där & hur ventilerna jobbade att fördelaren/kamaxeln måste sitta fel
alternativt om det kan vara fel rotor i fördelarn? :(
rotorn pekar på strecket i fördelarn samtidigt som ventilerna vippar på 1ans cylinder
(när ventilerna vippar på 1an ska den ju peka på 4ans tändkabel) nån som skruvat B16 & vet hur jag lämpligast rättar till detta?

flytta fördelare/oljepumpsdrev/flytta tändkablar (fusklagning) eller ??
köpte denna motor som "fungerade" & gör bara en penselrenovering,
så nån föregånde ägare måste ju ha löst detta genom tändkabelflytt gissar jag
eftersom jobbarkompisen jag köpte motorn av hade startat & kört den för 2år sedan
när han köpte bilen den satt i.
kablarna satt ej monterade vid köpet så jag vet inte hur dom har suttit men har
B16A boken & där finns ju en bild hur dom ska sitta, tändföljd mm mm.

v2
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: B16 Felmonterad fördelare/kamaxel eller?

Inläggav Arne » 10 08 04, 12:04

När motorn är nollad ska rotorn peka på ett jack i fördelaren, det är ungefär då rotorn pekar mot 1:ans tändstift. Gör den inte det så är fördelaren fel inkuggad. För att kugga in fördelaren rätt måste oljepumpen demonteras och drevet flyttas efter, detta finns beskrivet i verkstadshandboken. Det är inte som på B18/B20 där det räcker med att lyfta upp drevet via fördelarhålet. Har du inte hunnit montera i motorn så går det bra att flytta efter fördelardrevet, du behöver bara skruva loss oljetråget och oljepumpen. Tändföljden är 1, 3, 4, 2.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: B16 Felmonterad fördelare/kamaxel eller?

Inläggav Mattias Lavett » 10 08 04, 3:37

motorn är nollad på 4ans cylinder så pekar rotorn exakt på markeringen & när motorn är nollad på 1ans cyl så pekar den på 4ans tändkabel, alltså måste nån kuggat fördelare eller kamaxel ett halvvarv fel vid tidigare renovering :(
hade tänkt slippa skruva isär motorn, men visst skulle det krävas så hänger den fortfarnade upphissad i garaget så det är ju inte särskilt svårt &
man får väl klistra trågets packning sen då för att slippa beställa en sån.

& det konstiga är att min jobbarkompis (tidigare ägaren av motorn)
har ju kört den utan problem, så frågan är hur det kan ha gått till? om det bara går att flytta tändkablarna två hack medsols på fördelarn & få den att funka utan problem på det viset?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: B16 Felmonterad fördelare/kamaxel eller?

Inläggav Mattias Lavett » 10 08 04, 9:29

rev ner tråget & pumpen, blev glatt överraskad av en ren & fin motor iaf :) nån som renoverat en B16 & kan svara på om det är en vanlig papperspackning på oljepumpsröret eller om det är nåt special? (såg ut som vanligt papper) har packningspapper & knacka egen av isåfall, trågpackningen klarade jag oskadd.

v2
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: B16 Felmonterad fördelare/kamaxel eller?

Inläggav Arne » 10 08 05, 5:11

Ja, det är en vanlig papperspackning till oljetrågsröret.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: B16 Felmonterad fördelare/kamaxel eller?

Inläggav Mattias Lavett » 10 08 05, 5:32

Skönt, då ska detta bli toppen nu nån dag hoppas jag :)

v2
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: B16 Felmonterad fördelare/kamaxel eller?

Inläggav PJPV » 10 10 16, 7:01

Jag har samma problem (?) på min motor.
Ettans tändkabel sitter närmast motorn, bakåt.
dvs ett halvt varv fel. Men det verkar funka ändå.
PJPV
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 07 16, 9:03

Re: B16 Felmonterad fördelare/kamaxel eller?

Inläggav Mattias Lavett » 10 10 17, 5:14

ja det var "nolla motorn" med rotorn på ettans kabel (där fyrans ska sitta) ner med tråget & oljepumpen vrid ett halvvarv på oljepumpen, dit med ny packning på den & tråget & tillbaka med den, kolla att rotorn nu står på sträcket i fördelaren.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster