Bytt filtring droppar olja

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bytt filtring droppar olja

Inläggav Stefan_B » 13 06 05, 8:38

Jag har haft ner växellådan och bytte då bakre filtringen (B18). Nu provstartade jag bilen på pallbockarna utan kardan, bara för att kolla om allt verkar ok, men upptäcker då att det droppar mellan motorn och lådan. Frågan är, sväller filtringen tätt sen, behöver en sådan "nötas in"? Givetvis hade jag haft den i olja ett dygn innan monteringen.
En annan tanke är att det kanske är överskottsolja från "indränkningen" som droppar ut, det bara rann ur ringen när jag tidigare tryckte fast brickan och låsringen.
Så, är det någon som vet om det kan sluta droppa, eller om jag ska plocka ner lådan igen?
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Bytt filtring droppar olja

Inläggav Mattias Lavett » 13 06 07, 8:32

hade du loss kåpan med eller bara ringen? det kan ju vara så att läckaget inte var i ringen utan packningen till kåpan,
eller om kåpan var felcentrerad sen tidigare?
jag brukar byta till packboxkåpa när jag renoverar en B18/B20.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Bytt filtring droppar olja

Inläggav Stefan_B » 13 06 09, 6:31

Nej, jag hade inte lös kåpan, jag tryckte bara in en ny filttätning. Jag har faktiskt en gavel med packbox liggande, men jag tänkte att det kan vara svårt att byta den så att det blir tätt mot trågpackningen när man ligger under bilen och jobbar. Man har ju ingen koll på hur den centrerar då heller, den hamnar i det läge den gör mot tråget. Jag tror inte att tråget går att ta ner utan att lyfta ur motorn?
Nu har jag satt ett extra avgasrör ut genom garagedörren så att jag kan låta den gå en stund i garaget, sen ska jag se om jag kan se varifrån oljan kommer. Frun ska få vara med som säkerhet, man kan ju aldrig vara säker på att avgassystemet är tätt.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Bytt filtring droppar olja

Inläggav Stefan_B » 13 06 09, 6:53

Jag fortsätter med mina funderingar här... har dessa motorer något oljedräneringshål som kan bli tätt i den bakre vevaxelgaveln? Det skulle kunna vara en förklaring till läckaget?
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Bytt filtring droppar olja

Inläggav Stefan_B » 13 06 09, 8:36

Det blev att ta ner tråget. Titta på bilden, den här PV:n har säkert fått oljebyte minst vart 10:e år...
Om man ser på vänstra sidan, bakkant på tråget, syns den evakueringskanal som leder ner överskottsolja från tätningen. Jag vet inte om det är den som släpper igenom för lite olja, men jag rengör den ju hursomhelst. I botten på tråget syns även bitar från "ventiltätningarna" gummihättorna som sitter på ventilknastren. De har alltså fallit ner hit!
Nåväl, på frågan om tråget går att ta underifrån kan jag härmed själv ge följande svar: Ja, börja med att lyfta lös motorn från motorkuddarna, häng så upp den i en bygel över skärmarna med ett spännband (jag gjorde en bygel av trävirke och har den fördelen att jag inte behöver vara rädd om lacken). Sedan måste framvagnen lossas och sänkas ned något, det går bra om man tar loss bromsrören från huvudcylindern. Förfarandet finns också beskrivet i Volvos rephandbok för B18.
Sedan skruvade jag ihop allt igen, fast utan oljetråg. Motorn måste ju sitta fast på kuddarna när jag nu ska ner med växellådan underifrån igen för att byta till gavel med packbox. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Bild
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Bytt filtring droppar olja

Inläggav Stefan_B » 13 06 11, 8:27

Jag har en ny fråga... när jag nu monterar bakgaveln för packbox, ska den centreras på samma sätt som en gavel för filtring, varpå man monterar packboxen efter att gaveln är monterad, eller kan man montera packboxen först och låta den centrara gaveln? Gör man på det sistnämnda sättet tror jag att det finns en risk att gaveln åker lite ur läge när man drar åt den? Hur brukar ni som sätter in gavel med packbox göra?
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Bytt filtring droppar olja

Inläggav Arne » 13 06 12, 8:41

Smörj in packboxen med fett så den inte bränner sönder direkt efter start. Den är ganska enkel att centrera genom att titta rakt bakifrån och vrida till bakgaveln så packboxen ligger i mitten, det går bra då du har fettat in den för den går väldigt lätt att föra på vevaxeln. Packboxen är mer "förlåtande" än filttätningen.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Bytt filtring droppar olja

Inläggav Blomquist » 13 06 13, 9:17

Ett litet råd härifrån: tag vara på gummibitarna från tråget
och kontrollera vad som sitter kvar uppe vid ventilmekanismen.
Om det fattas mer där, än vad du har hittat i tråget, innebär det att
dessa bitar har satt sig fast någon annanstans inne i motorns oljekanaler...
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Bytt filtring droppar olja

Inläggav Stefan_B » 13 06 14, 8:54

Jag tror inte att det är nån fara med gummibitarna i tråget, de har ju bara fallit ner genom motorn och sedan stannar de i tråget. De kan ju inte ta sig genom oljesilen. Jag har tagit ner tråget på traktorer där det har sett mycket värre ut, men efter rengöring av tråg och sil går de igen... med bättre oljetryck. 8)
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster