Det blev att ta ner tråget. Titta på bilden, den här PV:n har säkert fått oljebyte minst vart 10:e år...
Om man ser på vänstra sidan, bakkant på tråget, syns den evakueringskanal som leder ner överskottsolja från tätningen. Jag vet inte om det är den som släpper igenom för lite olja, men jag rengör den ju hursomhelst. I botten på tråget syns även bitar från "ventiltätningarna" gummihättorna som sitter på ventilknastren. De har alltså fallit ner hit!
Nåväl, på frågan om tråget går att ta underifrån kan jag härmed själv ge följande svar: Ja, börja med att lyfta lös motorn från motorkuddarna, häng så upp den i en bygel över skärmarna med ett spännband (jag gjorde en bygel av trävirke och har den fördelen att jag inte behöver vara rädd om lacken). Sedan måste framvagnen lossas och sänkas ned något, det går bra om man tar loss bromsrören från huvudcylindern. Förfarandet finns också beskrivet i Volvos rephandbok för B18.
Sedan skruvade jag ihop allt igen, fast utan oljetråg. Motorn måste ju sitta fast på kuddarna när jag nu ska ner med växellådan underifrån igen för att byta till gavel med packbox. Har man inte jobb så skaffar man sig.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".