likbil

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

likbil

Inläggav Gäst » 07 10 14, 5:49

hej
jag letar en fin firmabil, jag är möbelsnickare och har länge drömt om en trevlig bil att rulla fram i när det passar.
jag har äntligen hittat ett objekt. Det är alltså ett renoveringsobjekt.
en förlängd duett (likbil) / 75:a b 18.
det är en del rost. lite i balkar, skärmar etc. men inte i hela chassi. den startar. den har varit avställd 2-3 år men har en ny kardan sen ca 3 år tillbaka. har stått ute de senaste 3 åren.
den kommer från en karoserie fabrik i laholm.
en ny framskärm och takräcke finnes.
jag vet att det är jätte svårt att uppskatta pris på så här lite info.
men ni experter i vilket spann tror ni den ligger. om jag betalar 10 000 för bara bilen, hur låter det?!
vore kättetacksam för svar

mvh
christofer
Gäst
 

Inläggav gusten » 07 10 14, 6:45

Skitbilligt låter det som. Men 75:a du menar väl 65:a. Ramar går att lappa och hela drivlinan kan bytas för ett par tusingar. Dyrt och svårhittat i bra skick på duetter är dörrar och front men inget som omöjligt att få fatt på.'

Ny framskärm är väl bara den värd 2000 om den är i plåt.
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Inläggav Gäst » 07 10 14, 7:19

tack för svaret gusten!

ja förlåt, jag menade 65:a
ja kanske att det blir affär. vad tror du om bakluckan. det är ju inte 2 dörrar som på de vanliga duetterna utan en hel, tror du den är svår att få tag på?! mest rostangripet är det framme vid strålkastarna och nere i dörrarna.
han sa att han gett 4500 för den nya skärmen som fortfarande är omonterad.
känner du till karossfabriken i laholm?!
Gäst
 

Inläggav gusten » 07 10 14, 8:18

Bakluckan är unik och måste lagas upp eller nytillverkas.
Har en kompis som jobbat där i många år men tror de har kursat nu.
Allt bakom framdörrarna när det gäller plåt är nog också unikt och andra sidan allt framför är standard. Har bara kört likbilar byggda på 445 och de var as att ratta omkring. En förlängd 210 måste vara kanon som firmabil; 12 volt, vettig motor samt god reservdelstillgång, nästan allt finns nytt
Köpläge om den inte är för murken. Antar att den saknar trästommar och är ett rent plåtbygge.
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Inläggav Gäst » 07 10 14, 8:48

där är träinredning, men inte orginal. ett halvtaskigt hemmabygge. det tycker jag skulle vara en av de roligaste utmaningarna att optimera det utrymmet för mina verktyg etc. på ett smakfullt sätt.

blir mer och mer sugen. måste bara bestämma mig för att om jag är reda för detta projekt. och få köpa den så klart, säljaren är inte jättesugen på att släppa den.
Gäst
 

Inläggav Hasse63 » 07 10 19, 4:24

Lånar tråden lite.

Jag såg för flera år sedan en likbil med träram. Mellan vilka år fans det?
Användarvisningsbild
Hasse63
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 07 09 30, 6:55
Ort: Kramfors

Inläggav gusten » 07 10 20, 12:34

Dom första leveranschassierna kom omkring 1949 från Volvo.Dessa fanns fram till en början av 60 talet (62 ?) och under den tiden byggdes det säkert likbilar hela tiden. Den i tråden nämnda är formodligen byggd på Laholms karroserifabrik 1965 och då är det fråga om en vanlig duett som kapats och förlängts. Teoretiskt kan sådan tillverkning ha skett fram till 1968 då duetten lades ner.
gusten
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 07 07 31, 10:32
Ort: Lund

Re: likbil

Inläggav feffewalin » 09 11 28, 10:16

hej !

Hur har det gått med din renovering?

Jag har just fått nys på en rullande bruks Duett 445 likbil -55 med ribgrill å allt - verkar ha vettig stål kaross - pris 25000:- tror du det är ett vettigt pris?

Sökte en "vanlig" 445'a men har inte haft tur ännu



MVH
Fredrik

d2
feffewalin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 11 28, 10:05

Re: likbil

Inläggav niklaslehmann » 15 03 17, 2:09

Hej på er Duett-fans. Jag hade två Duetter på slutet av 70-talet och 1980 köpte jag dessutom en Likbil byggd på en Duett-ram, ett sk. leveranschassi som levererades från Volvo mellan åren 1949 – 1962. (Den hade ribbgrill, ekrad ratt med rött volvomärke i centrum och bred chromad ribba på instrumentpanelen - en riktig pärla. Enkel bakdörr med fungerande lavett för kistan, vita gardiner och RULLGARDINER). Dessa chassin kunde sedan karosserifirmor göra egna karosser som bland annat pickup, ambulanser, skåpbilar eller likbilar allt efter beställarens behov. I mitt fall var det "GRIP-kaross i Västervik" som byggde karossen i trä, och sedan slog plåt över det hela. Plåten spikades i trät, det var bara att öppna en dörr så såg man det. Tyvärr har jag inget foto här, men om det finns någon fanatiker som absolut vill se den så kan jag leta fram ett foto och skanna det, jag vet att jag har ett i alla fall, men det ligger i Maputo, Moçambique, så jag kan inte nå det nu, men senare, så skicka mig alltså i så fall ett e-mail om du har ett speciellt intresse i att få ett foto på den. Jag hade den bara i ett par år och sålde den sedan till en fotograf i Göteborg. niklaslehmann@gmail.com
niklaslehmann
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 03 17, 1:50


Återvänd till Allmänt om volvo

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron