Hej på er Duett-fans. Jag hade två Duetter på slutet av 70-talet och 1980 köpte jag dessutom en Likbil byggd på en Duett-ram, ett sk. leveranschassi som levererades från Volvo mellan åren 1949 – 1962. (Den hade ribbgrill, ekrad ratt med rött volvomärke i centrum och bred chromad ribba på instrumentpanelen - en riktig pärla. Enkel bakdörr med fungerande lavett för kistan, vita gardiner och RULLGARDINER). Dessa chassin kunde sedan karosserifirmor göra egna karosser som bland annat pickup, ambulanser, skåpbilar eller likbilar allt efter beställarens behov. I mitt fall var det "GRIP-kaross i Västervik" som byggde karossen i trä, och sedan slog plåt över det hela. Plåten spikades i trät, det var bara att öppna en dörr så såg man det. Tyvärr har jag inget foto här, men om det finns någon fanatiker som absolut vill se den så kan jag leta fram ett foto och skanna det, jag vet att jag har ett i alla fall, men det ligger i Maputo, Moçambique, så jag kan inte nå det nu, men senare, så skicka mig alltså i så fall ett e-mail om du har ett speciellt intresse i att få ett foto på den. Jag hade den bara i ett par år och sålde den sedan till en fotograf i Göteborg.
niklaslehmann@gmail.com