Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.
Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B
av Cheva409 » 20 10 22, 10:24
Hej på er alla Pv-Duett luvvers
En undran , har alla M40 lådor sett lika ut i alla år ?
tänker på längden och fästhål , V.H. Olle ,
-
Cheva409
-
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 20 10 12, 5:36
av Arne » 20 10 25, 7:45
Själva lådan har sett i stort sett likadan ut, hastighetsmätarvajerns uttag vinklar lite olika på PV och Amazon. Locken skiljer sig mellan lång och kort spak, men dessa går att växla mellan hur man vill. Då det gäller B16 M40 låda så är det annan hålindelning mot sprängkåpan.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
-
Arne
-
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 07 05 28, 8:57
- Ort: Järvträsk/Tåme
av Blomquist » 20 10 26, 10:00
Senare M40 är lite kraftigare. Man känner igen dom på svängningsdämparen som sitter bakerst. Grövre bottenstock. M40 tidigare utgåva har finare splines på utgående axel och den lådan fanns också i en förstärkt variant. Kan tyvärr inte komma med ytterligare detaljinfo, men vi har kanske någon M40-guru här på forumet som vet mer.
-
Blomquist
-
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 07 08 22, 9:40
- Ort: Danmark
av Cheva409 » 20 10 30, 10:57
Tack för svar
-
Cheva409
-
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 20 10 12, 5:36
av Mattias Lavett » 20 11 07, 9:33
Längden är samma på alla M40 vad jag vet om du tänker på anliggningsytan mot sprängkåpa/medbringare kardan.
Däremot om du ska i med lådan i en PV så ska hastighetsmätarvajern peka mer snett neråt (klockan-5) än på tex 140 & Amazon (klockan-4)
Dom blev som flera tidigare skrivit , kraftigare med åren, sista åren känns igen på att även huset är förstärkt med fler gjutribbor på sidan.
Locken passar flytta emellan lådorna, men tänk på att locket till M30 lådan är annorlunda på insidan (saknar backspärr)
Att M40 & M30 till B16 har annan bultdelning mot sprängkåpan tål att upprepas.
Medlem nr15416http://www.garaget.org/farbrorbozzeMina bilar är:Chev 210 -55Ford -32 5w hotrod Volvo 145 68&70Volvo PV444C-51Volvo PV544AVolvo Sport -56Volvo Carina/Ockelbo 1967Volvo 445A&D Lev.ch pickupVolvo P210
-
Mattias Lavett
-
- Inlägg: 2030
- Blev medlem: 09 10 13, 7:08
- Ort: Sandviken/Gästrikland
-
Återvänd till Chassi, bromsar o transmission
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster