Kolvar rostat fast i B18...

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Kolvar rostat fast i B18...

Inläggav stefankocken » 11 09 04, 10:01

Tjena

Har ärvt en PV 544 61a som behöver lite omvårdnad. Skruvade ur stiften och fyllde på ordentligt med rostlösning i cylindrarna och lät det dra ett par dagar. Trots detta går ej motorn att dra runt. Bilen har stått stilla i 9 år...

När den senast var igång så gick den konstigt enligt förra ägaren. Det pratades om att en kolvring kan ha häktat sig...

Några tips? Vad rekommenderar ni att att man byter/renoverar motormässigt?

MVH

Stefan
stefankocken
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 09 04, 9:58

Re: Kolvar rostat fast i B18...

Inläggav Blomquist » 11 09 04, 11:52

När du skriver "dra runt" är det med startmotorn eller med handkraft?
Om du skall ha just precis denna motor (matching numbers) så skulle
jag plocka isär motorn istället för att gå vidare med diesel och coca cola
och vad man nu annars kan hitta på.
"Gick konstigt" låter ju lite läskigt.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Kolvar rostat fast i B18...

Inläggav stefankocken » 11 09 04, 4:45

Menar med handkraft på remskivan. Tanken är att det ska matching numbers. Jag är ganska van vad gäller bilar men har dock aldrig varit så djupt ner i en maskin. Har ni nått tips på vettig sida där man kan hitta reservdelar till bra pris?
stefankocken
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 09 04, 9:58

Re: Kolvar rostat fast i B18...

Inläggav Mattias Lavett » 11 09 05, 6:56

finns en sida med länkar till firmor här på forumet.

& även volvos verkstads böcker finns det länkar till.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Kolvar rostat fast i B18...

Inläggav stefankocken » 11 09 06, 1:16

Okej... kan meddela att motorn nu går runt. lyfte ur kylaren så jag kunde komma åt ordentligt sen tog jag i... klick sa det och sen gick allt runt. Det som jag tycker verkar konstigt (är inget geni på inställningar på motorer) är att kolv 2 och 3 (räknat framifrån) är i topp i stort sett samtidigt. Då går det jävligt tungt en liten stund för att sen gå lika lätt och ledigt igen... någon som kan förklara kolvcyklerna för mig samt om någon har nån ide om varför det går tungt när kolv 2 och 3 vänder?
stefankocken
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 09 04, 9:58

Re: Kolvar rostat fast i B18...

Inläggav Mattias Lavett » 11 09 07, 9:45

kolv 1&4 är uppe tillsammans, precis som 2&3,

när den 1an är i tändläge ska rotorn i fördelaren peka på den
tändkabeln som går till denna cylinder, nolla på remskivan & så ska det finnas ett
litet märke i kanten på fördelaren, samtidigt är 4an i läget där ventilerna skiftar mellan
avgas till insugsventil & kolv (vipparmarna växlar)

tändföljden är 1-3-4-2

den troliga orsaken till att motorn går trögt är väl rost i nån av cylindrarna

kanske kan du se ner i tändstiftshålen om du har en skarp liten ficklampa?
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron